Актуальні проблеми сегментування ринків і позиціонування брендів у розвитку маркетингу послуг, сучасних форматів конкуренції

Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У статті визначено основні проблеми маркетингового структурування підсистем ринку готельних послуг, проаналізовано причини і чинники їх актуалізації. Окреслено ринкові перспективи та ймовірні сценарії розвитку підприємств різного позиціонування і форматів діяльності. Запропоновано рекомендації щодо запровадження перспективних для ринку гостинності бізнес-моделей і використання елементів системної методології у сегментуванні ринків і позиціонуванні брендів вітчизняних готелів.
Proved that today's market volatility, the level of market interpenetration and integration of subsystems growing importance of intangible elements in the economy - necessitate a rethinking of the system of scientific approaches and models positioning and segmentation in marketing. The key problems in the development of the national market of hotel services associated with deficiencies its marketing structuring: low real differentiation hotel service formats; unfair competition on different types of enterprises and institutions of formal and informal sectors of the economy; insufficient development of progressive formats hospitality. Substantiated strategic priorities and prospects of networks and well differentiated formats of business in the market of hotel services. The creation of powerful business clusters with integrated use of hospitality infrastructure, their full integration into special global network are offered. It is recommended to use specific approaches systematic methodology for successful marketing for an objective and situational semistructured markets; comprehensive harmonization of aspects of differentiation, integration, activities and conditions of the system development for the simulation of the hotel market.
В статье определены основные проблемы маркетингового структурирования подсистем рынку гостинничных услуг, проанализованы причины и факторы их актуализации. Очерчено перспективи рынка и вероятные сценарии развития предприятий с разным позиционированием і форматом деятельности. Предложено рекомендации по внедрению перспективных для рынка гостеприимства бизнес-моделей и использованию элементов системной методологии в сегментировании рынков и позиционировании брендов отечественных отелей.
Description
Keywords
маркетинг, позиціонування, сегментація, ринок, бренди, формат, конкуренція, готелі, marketing, positioning, segmentation, market, brands, format, competition, hotels, маркетинг, позиционирование, сегментация, рынок, бренды, формат, конкуренция, гостиницы
Citation
Шафалюк О. К. Актуальні проблеми сегментування ринків і позиціонування брендів у розвитку маркетингу послуг, сучасних форматів конкуренції / Шафалюк Олександр Казимирович // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана ; редкол.: В. А. Верба (голов. ред.) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2017. – № 40. – С. 122–131.