Особливості формування та функціонавання глобальних ланцюгів доданої вартості у туристичній сфері
Loading...
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У статті розглянуто особливості формування та сучасні тенденції щодо створення глобальних ланцюгів доданої вартості у виробничій, інвестиційній, інноваційній і фінансовій сфері. Виходячи з виокремлених визначальних характеристик та ознак здійснено екстраполяцію механізмів і факторів поглиблення спеціалізації та кооперації у туристичній галузі. Здійснено кваліфікацію категорії «глобальні туристичні мережі» і показано її конкурентні переваги у контексті можливості пов’язати географічно дисперсні стадії в єдину глобальну туристичну індустрію, посилити спеціалізацію країн на цілях і функціях туристичної бізнес-діяльності більшою мірою, ніж на виробництві певних товарів, проведення чіткого розмежування між ланцюгами, ініційованими продуцентами і споживачами туристичних послуг в умовах використання новітніх механізмів щодо здешевлення туристичного продукту.
The peculiarities of formation and current trends in the creation of global chains of added value in production, investment, innovation and the financial sector are analysed in this article. Identified characteristics and signs were implemented in the extrapolation of the mechanisms and factors deepening the specialization and cooperation in the tourism industry. The qualification of category «global travel network» was implemented. Are shown its competitive advantages in the context of the ability to link geographically dispersed phase in a single global tourism industry, strengthen the specialization of countries on the purposes and functions of the tourism business activities to a greater extent than in the production of certain goods. A clear distinction was drawn between the chains initiated by the producers and consumers of tourism services in terms of use of innovative mechanisms to relatively cheaper tourism product.
The peculiarities of formation and current trends in the creation of global chains of added value in production, investment, innovation and the financial sector are analysed in this article. Identified characteristics and signs were implemented in the extrapolation of the mechanisms and factors deepening the specialization and cooperation in the tourism industry. The qualification of category «global travel network» was implemented. Are shown its competitive advantages in the context of the ability to link geographically dispersed phase in a single global tourism industry, strengthen the specialization of countries on the purposes and functions of the tourism business activities to a greater extent than in the production of certain goods. A clear distinction was drawn between the chains initiated by the producers and consumers of tourism services in terms of use of innovative mechanisms to relatively cheaper tourism product.
Description
Keywords
міжнародний туризм, додана вартість, глобальні ланцюги, глобалізація, глобальні туристичні мережі, international tourism, added value, global chains, globalization, global travel network
Citation
Лютак О. М. Особливості формування та функціонавання глобальних ланцюгів доданої вартості у туристичній сфері / Лютак О. М. // Вчені записки : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: А. Ф. Павленко (відп. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2016. – Вип. 17. – С. 211–220.