Професійні стандарти в Україні: термінологічне забезпечення та особливості розвитку

Loading...
Thumbnail Image
Date
2015
Authors
Щетініна, Людмила Валеріївна
Shchetinina, Lyudmyla
Щетинина, Людмила Валерьевна
Рудакова, Світлана Григорівна
Rudakova, Svetlana
Рудакова, Светлана Григорьевна
Данилевич, Наталія Станіславівна
Danylevych, Natalia S.
Данилевич, Наталия Станиславовна
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавничий дім «ІНЖЕК»
Abstract
Статтю присвячено аналізу правових факторів якості професійних стандартів в Україні. Розуміння актуальності розробки якісних професійних стандартів випливає з необхідності встановлення рівноваги в структурі попиту та пропозиції на ринку праці. Водночас для їх імплементації та використання доцільним є компетентнісний підхід в освіті, який дозволить швидко реагувати на потреби ринку праці та його вимоги. Не менш відповідальними за якість профстандартів, порівняно з навчальними закладами, є органи державної влади, у тому числі законодавча влада. Тому в статті проаналізовано правові фактори якості професійних стандартів в Україні, а саме: структура та елементи професійних стандартів; наявність протиріч у нормативно-правовій базі щодо професійних стандартів. Для визначення проблемних питань було розглянуто ряд нормативно-правових документів, які об’єднує зв’язок з результатами професійно-технічної освіти, тобто їх відповідність вимогам роботодавців. Однак в них відсутнє однакове та вірне розуміння орієнтирів освітнього процесу та його результатів всіма соціальними партнерами. Таким чином, ефективне використання професійних стандартів вимагає: по-перше, розробки нормативно-правового документа, що забезпечив би однозначність у сфері їх розробки та імплементації в освітній процес; по-друге, приведення всіх інших правових документів, пов’язаних з ними, до єдиного підходу.
The article deals with the analysis of the legal factors of quality of professional standards in Ukraine. Understanding of relevance of elaboration of the qualitative professional standards derives from the need to balance in the structure of supply and demand at the labor market. At the same time for their implementation it will be appropriate to use competence approach to the education, allowing quickly respond to the needs of labor market and its requirements. No less responsible for the quality of professional standards, compared to educational institutions, are the State authorities, including the legislature. Therefore, the article analyzes the legal factors of quality of professional standards in Ukraine, namely: structure and elements of professional standards, as well as existent inconsistencies in the legal framework. To identify problematic issues, a number of legal documents, compatible with the results of vocational education and their compatibility with requirements of employers, was analyzed. As these documents show, an unified and correct understanding, related to guidelines of educational process and its results, is not present on the part of the social partners. Thus, an effective use of professional standards in the education requires: firstly, elaboration of a legal document that would ensure the uniqueness of implementation of the standards in the educational process; secondly, use of a single approach for all other legal documents related to the standards.
Статья посвящена анализу правовых факторов качества профессиональных стандартов в Украине. Понимание актуальности разработки качественных профессиональных стандартов вытекает из необходимости установления равновесия в структуре спроса и предложения на рынке труда. В то же время для их имплементации и реализации целесообразно использовать компетентностный подход в образовании, что позволит быстро реагировать на потребности рынка труда и его требования. Не менее ответственными за качество профстандартов, по сравнению с учебными заведениями, являются органы государственной власти, в том числе законодательная власть. Поэтому в статье проанализированы правовые факторы качества профессиональных стандартов в Украине, а именно: структура и элементы профессиональных стандартов, а также наличие противоречий в нормативно-правовой базе. Для определения проблемных вопросов был проанализирован ряд нормативно-правовых документов, объединенных результатами профессионально-технического образования и их соответствием требованиям работодателей. Однако в них отсутствует одинаковое и правильное понимание ориентиров образовательного процесса и его результатов всеми социальными партнерами. Таким образом, эффективное использование профессиональных стандартов в образовании требует: во-первых, разработки нормативно-правового документа, который обеспечил бы однозначность в сфере их имплементации в образовательный процесс; во-вторых, приведения всех других правовых документов, связанных с ними, к единому подходу.
Description
Keywords
компетенція, компетентність, кваліфікація, знання, уміння, Державний стандарт професійно-технічної освіти, ринок праці, competency, competence, qualification, knowledge, skills, State standard of vocational-oriented education, labor market, компетенция, компетентность, квалификация, знания, умения, Государственный стандарт профессионально-технического образования, рынок труда
Citation
Щетініна Л. В. Професійні стандарти в Україні: термінологічне забезпечення та особливості розвитку / Щетініна Л. В., Рудакова С. Г., Данилевич Н. С. // Бізнес Інформ. – 2015. – № 5. – C. 156–160.