Маркетингорієнтовані кластери у розвитку логістичних систем промислових підприємств

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Досліджено закономірності еволюції підходів і концепцій у розвитку логістичних систем. Акцентовано увагу на перспективних напрямках підвищення ефективності логістичної і мережево-кластерної оптимізації взаємодії підприємств. Показано особливості і складності розвитку логістичного менеджменту галузевих і регіональних бізнес-мереж і кластерів в Україні. Доведено результативність маркетингових чинників і концепцій у якості базису гармонізації логістичної взаємодії учасників соціально-економічних систем.
The purpose of the article is the constructive analysis and harmonization of the provisions of the basic concepts of logistics, marketing and network economy. The evolution of approaches in ensuring the effectiveness of the development of logistic systems, interactions between enterprises and market participants is studied. The advantages and perspectives of using new principles and business models of collaboration management in the development of logistic systems are shown. The attention is focused on perspective directions of increase of efficiency of logistic and network-cluster optimization of interaction of enterprises. The features and complexity of the development of logistic management of industrial and regional business networks and clusters in Ukraine are shown. We prove the effectiveness of marketing factors and concepts as a basis for harmonizing the logistic interaction of participants in socio-economic systems. However, methodologies and performance indicators of marketing in development of logistic systems need further improvement. That will be the subject of the future publications.
Description
Keywords
маркетинг, логістика, ефективність, система, кластер, мережа, підприємство, галузь, регіон, marketing, logistics, efficiency, system, cluster, network, enterprise, industry, region
Citation
Шафалюк О. К. Маркетингорієнтовані кластери у розвитку логістичних систем промислових підприємств / Шафалюк О. К. // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: І. М. Рєпіна (відп. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2017. – № 39. – С. 326–336.