Інноваційний розвиток підприємств у контексті ціннісних орієнтацій

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет “Львівська політехніка”
Abstract
Висвітлено проблеми інноваційного розвитку суб’єктів господарювання у контексті ціннісних орієнтацій. Наведена сутність дефініції “економічна реальність”, її концептуальні контури та елементний склад. Досліджено категорію “цінності”, їх темпи та передумови трансформації, ієрархія та форми функціонування. Розглянуто особливості інноваційного розвитку на основі ціннісних орієнтацій з обґрунтуванням цілей діяльності компаній та оптимізації параметрів ресурсного забезпечення. Виокремлені різні концепції управління та розвитку суб’єктів ринкових відносин з урахуванням їх характеристик і обґрунтування порівняно вищого рівня якості – ціннісно-орієнтованої системи управління.
The article deals with the processes of innovative development of economic entities economic entities in the context of value orientations considering their resource provision and operation features of economic reality were investigated. Indicated that the substance categorial value reflected the economic dimension and served its criterion and value orientations – determined the parameters of the resulting economic choice. The essence of the definitions of "economic reality" and its conceptual contours and elemental composition were provided. Work Category "values", their pace and preconditions of transformation hierarchy and forms of functioning were investigated. Established that all elements of economic reality were interrelated and interdependent, values were the most active elements of influence on essential content of economic reality and its transformation changes. Determined that a change in the content of any value leads to change the model of economic reality and its elements, and vice versa, changing the past leads to the transformation of network values. Personal values and preferences of individuals are the basis for the selection and evaluation of benefits that determine the impact of the behavior of market relations. Values are managing element of economic reality on the status and degree of influence. Values must be an adequate basis formulating strategic goals of life and personal criteria of each employee. In this connection it is necessary to take such administrative decisions confirming their importance and the need for an objective. The presence of such administrative decisions on criteria of activity and interaction of personnel, appropriate kind of code of conduct, introduced the most relevant ideologies, values will produce goals and standards of conduct. A mental sphere forms the value orientation of development of market relations. Experience has shown that the change in values certainly come, it concerned values as a person, entity, society. In essence value orientation provided justification for the purposes of the company and optimizing the parameters of a comprehensive resource security. Therefore, it is possible to interpret the value orientations as the resulting criterion signs of economic activity in the process of innovation development. Experience shows that the entity of market relations in the presence of general corporate, but conscious, reasonable, coherent, accepted, important for all values in the process of reaching a synergistic effect. It is achieved through mutually reinforcing creative, proactive, creative methods of work with a high level of responsibility, autonomy and self-control in terms of changes in actual economic reality. Features of the development on the basis of valuable orientations the justification objectives of companies and optimization of resource supply were discussed. Different management and development concepts of market relations considered their characteristics and justification relatively higher level of quality value-oriented management were singled.
Description
Keywords
цілі, цінності, економічна реальність, економічна невизначеність, ефективність, ціннісні орієнтації, мережа цінностей, результуючі мотиватори, інноваційний розвиток, objective, values, economic reality, economic uncertainty, efficiency, value orientations, network of values, resulting motivators, innovative development
Citation
Швиданенко Г. О. Інноваційний розвиток підприємств у контексті ціннісних орієнтацій / Г. О. Швиданенко // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Нац. ун-т «Львів. політехніка» ; [редкол.: Н. І. Чухрай (голова) та ін.]. – Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2017. – № 875. – С. 254–261.