Сучасні моделі корпоративної соціальної відповідальності транснаціональних корпорацій

Abstract
Стаття присвячена дослідженню сучасних механізмів реалізації стратегій корпоративної соціальної відповідальності транснаціональними корпораціями. Показано необхідність узгодження відповідальних ініціатив з стратегіями розвитку компаній для знаходження найбільш перспективних для розвитку бізнесу сфер корпоративної соціальної відповідальності. На основі узагальнення досвіду відповідальних практик ТНК доведено доцільність використання концепції створення спільної цінності компаніями на вітчизняному ринку.
The article is devoted to the research of modern mechanisms of corporate social responsibility strategies implementation in multinational corporations. Intergovernmental bodies and non-governmental organizations, think-tanks and socially responsible investors, activists and media take a forensic interest in different aspects of a company’s activities and the impact they have. Thus MNCs are forced to invest in social practices often viewed by them as costly philanthropic initiatives aimed at the support of company’s reputation.
The expedience of responsible initiatives and companies strategies coordination to find the appropriate CSR sphere for business development is shown. Companies should experience policies and operating practices that enhance their competitiveness while simultaneously advancing the economic and social conditions in the communities in which they operate. The may choose among three ways of creating: reconceiving products and markets, redefining productivity in the value chain and local cluster development.
By example of leading MNCs, that liked the proposition to transform social problems relevant to the corporation into business opportunities, thereby contributing to the solving of critical societal challenges while simultaneously driving greater profitability, the necessity of creating shared value concept implementation by Ukrainian companies is proved. Thus the idea of shared value should be better popularized among companies in the Ukrainian market to allow them to understand that responsible practices may increase company’s performance and addressing various societal issues may open new opportunities for business and thereby to increase the level of corporate social responsibility development in the Ukrainian business environment.
Description
Keywords
корпоративна соціальна відповідальність, корпоративне громадянство, створення спільної цінності, стійкий розвиток, відповідальна ініціатива, нефінансова звітність, мультинаціональна корпорація, конкурентоспроможність, corporate social responsibility, corporate citizenship, creating shared value, sustainability, responsible initiative, non-financial reporting, multinational corporation, competitiveness
Citation
Панченко Є. Сучасні моделі корпоративної соціальної відповідальності транснаціональних корпорацій / Євген Панченко, Людмила Петрашко, Марина Кір’якова // Ринок цінних паперів України. – 2015. – № 8. – С. 51–62.