Оптимізація товарного портфеля як чинник підвищення економічної ефективності виробничого підприємства

Abstract
Метою статті є дослідження методичних аспектів оптимізації продуктового портфеля підприємств хлібопекарської промисловості, як чинника економічної ефективності їх діяльності. У статті уточнено сутність понять «товарний асортимент» та «продуктовий портфель». Обґрунтована актуальність зміни управлінського підходу до товарної політики виробничого підприємства: з управління товарним асортиментом на управління продуктовим портфелем. Запропоновано визначати економічну ефективність при оптимізації товарного портфеля, яка включає не тільки критерії фінансової ефективності, але й соціальної відповідальності і маркетингової результативності. Узагальнено практику і визначено проблематику управління асортиментом на вітчизняних промислових підприємствах, що є виробниками хліба та хлібобулочних виробів. Проаналізовано продуктовий портфель ПАТ «Коростенський хлібозавод» за методами АВС-аналізу, XYZ-аналізу та запропоновані принципи і методи його оптимізації.
The article is aimed to study the methodical aspects of the balance of products portfolio of enterprises of the baking industry as a factor of economic efficiency of their activities. The article clarifies definition of the terms «range of products» and «products portfolio». Criteria and methods of forming the products portfolio of production enterprise, as well as criteria of efficiency of commodities portfolios, have been determined. The relevance of change of the management approach to enterprise’s product policy has been substantiated: from managing the range of products to products portfolio management. Management practices, related to range of products from industrial producers of bread and bakery products, were analyzed. The main approaches, used by directors of the studied enterprises in making management decisions about the structure of commodities portfolio, have been summarized. The products portfolio of JSC «Korostenskii hlibozavod» was analyzed by means of ABC and XYZ methods, the main directions for its optimization has been identified.
Целью статьи является исследование методических аспектов сбалансированности продуктового портфеля предприятий хлебопекарной промышленности как фактора экономической эффективности их деятельности. В статье уточнено определение понятий «товарный ассортимент» и «продуктовый портфель». Определены критерии и методы формирования продуктового портфеля производственного предприятия, а также критерии эффективности товарных портфелей. Обоснована актуальность изменения управленческого подхода относительно товарной политики производственного предприятия: от управления товарным ассортиментом до управления продуктовым портфелем. Проанализирована практика управления ассортиментом промышленными производителями хлеба и хлебобулочных изделий. Обобщены основные подходы, которые используют руководители исследуемых предприятий при принятии управленческих решений относительно структуры товарного портфеля. Проанализирован продуктовый портфель ПАТ «Коростенський хлібозавод» методами АВС-анализа, XYZ-анализа и определены основные направления его оптимизации.
Description
Keywords
продуктовий портфель, асортимент, управління портфелем, АВС-аналіз, XYZ-аналіз, оптимізація товарного портфеля, хлібопекарська промисловість, економічна ефективність оптимізації товарного портфеля, products portfolio, range of products, portfolio management, portfolio management, ABC-analysis, XYZ-analysis, optimization of commodities portfolio, bakery industry, продуктовый портфель, ассортимент, управление портфелем, АВС-анализ, XYZ-анализ, оптимизация товарного портфеля, хлебопекарная промышленность
Citation
Верба В. А. Оптимізація товарного портфеля як чинник підвищення економічної ефективності виробничого підприємства / Верба В. А., Ліщинська В. В. // Проблеми економіки. – 2014. – № 4. – С. 262–268.