Концептуалізація проблематики корпоративної соціальної відповідальності

Loading...
Thumbnail Image
Date
2018
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Хмельницький національний університет
Abstract
Розглянуто актуальні проблеми корпоративної соціальної відповідальності (КСВ), які вимагають глибокого осмислення з метою розробки заходів щодо практичної реалізації соціально відповідальної поведінки бізнес-структур. Здійснено аналіз генезису і змісту основних концепцій КСВ, що дозволило виявити «ядерні» і альтернативні теорії. Проаналізовано основні підходи, що сформувалися в роботах західних дослідників КСВ, здійснена спроба систематизації зазначених підходів на основі співвідношення їх сутності та теоретичного змісту.
The main purpose of the article is to research conceptual approaches to understanding the essence of corporate social responsibility (CSR) as a factor in the effective economic development of the business environment. The article identifies the growing role of corporate social responsibility in ensuring sustainable development of the society. The article emphasizes the importance and relevance of CSR consideration of issues that are confirmed by numerous national and international initiatives in this area, the creation of national and international research centers, discussion of social responsibility and sustainable development in areas leading index. The article analyzes the genesis and content of the basic concepts of CSR, which allowed to identify "nuclear" and alternative theories, which were systematized on the basis of the correlation between their essence and the theoretical content. Summarizing the research of the concepts of CSR, the article proved that in the process of evolution of views on the phenomenon of CSR, the corresponding concept has not lost its relevance, independence and identity. However, the basic provisions of this concept have undergone a certain transformation under the influence of numerous alternative concepts that enriched its content, specified some aspects and made it practically applicable. As the conclusion, the article emphasizes that the formation of a conceptual model of CSR, which reflects the dominant approaches to understanding its nature and content and their respective perceptions of subjects, object, sphere of manifestation and principles of CSR, has not only a great theoretical but also practical meaning.
Description
Keywords
соціальна відповідальність, корпоративна соціальна відповідальність, корпоративне громадянство, корпоративна соціальна діяльність, корпоративна соціальна сприйнятливість, концепція зацікавлених сторін, корпоративна стійкість, social responsibility, corporate social responsibility, corporate citizenship, corporate social activity, corporate social responsiveness, concept of stakeholders, corporate sustainability
Citation
Ковтун В. П. Концептуалізація проблематики корпоративної соціальної відповідальності / Ковтун В. П. // Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки : наук. журн. / [редкол.: М. Є. Скиба (голов. ред.) та ін.]. – Хмельницьк, 2018. – № 3, т. 2. – С. 136–140.