Сутність та структура експортного потенціалу промислових підприємств
Loading...
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Класичний приватний університет
Abstract
У статті проаналізовано сучасні підходи до категорії “експортний потенціал”. Уточнено
визначення поняття “експортний потенціал промисловості”. З’ясовано, що експортний потенціал промислових підприємств є підсистемою економічного потенціалу, найважливішим фактором конкурентоспроможності національної економіки та об’єктом стратегії розвитку експорту, на який спрямовані основні заходи досягнення її довгострокових цілей. Доведено, що експортний потенціал є складноорганізованою системою та має такі основні елементи, як внутрішній потенціал національної економіки (пропозиція), потенціал зарубіжних ринків (попит) та систему бар’єрів і стимулів для експортної продукції. Виявлено взаємодію пропозиції товарів і попиту через систему наявних стимулів та обмежень на експорт.
Modern approaches to the category of “export potential” have been analyzed, as a result, the concept of “export potential of industry” as the present or possible ability of economic entities (industry, region, country as a whole) to export industrial products to the external market under conditions of certain restrictions and incentives, depending on the internal potential of the economy, demand in foreign markets, as well as a system of internal and external export barriers. It was found out that the export potential of the industry is: a subsystem of economic potential that can contribute to the development of the country by effectively integrating the economy into the system of the international division of labor; the most important factor of the competitiveness of the national economy; object of the export development strategy, to which the main measures aimed at achieving its long-term goals are directed. It is proved that the export potential is a complex organization with three main elements: the internal potential of the national economy (supply), the potential of foreign markets (demand) and the system of barriers and incentives for export products. The supply side of the goods interacts with the demand side through a system of existing incentives and export restrictions.
Проанализированы современные подходы к категории “экспортный потенциал”. Уточнено определение понятия “экспортный потенциал промышленности”. Выяснено, что экспортный потенциал является подсистемой экономического потенциала, важнейшим фактором конкурентоспособности национальной экономики и объектом стратегии развития экспорта, на который направлены основные меры достижения ее долгосрочных целей. Доказано, что экспортный потенциал выступает как сложноорганизованная система и имеет такие основные элементы, как внутренний потенциал национальной экономики (предложение), потенциал зарубежных рынков (спрос) и систему барьеров и стимулов для экспортной продукции. Выявлено взаимодействие предложения товаров и спроса через систему существующих стимулов и ограничений на экспорт.
Modern approaches to the category of “export potential” have been analyzed, as a result, the concept of “export potential of industry” as the present or possible ability of economic entities (industry, region, country as a whole) to export industrial products to the external market under conditions of certain restrictions and incentives, depending on the internal potential of the economy, demand in foreign markets, as well as a system of internal and external export barriers. It was found out that the export potential of the industry is: a subsystem of economic potential that can contribute to the development of the country by effectively integrating the economy into the system of the international division of labor; the most important factor of the competitiveness of the national economy; object of the export development strategy, to which the main measures aimed at achieving its long-term goals are directed. It is proved that the export potential is a complex organization with three main elements: the internal potential of the national economy (supply), the potential of foreign markets (demand) and the system of barriers and incentives for export products. The supply side of the goods interacts with the demand side through a system of existing incentives and export restrictions.
Проанализированы современные подходы к категории “экспортный потенциал”. Уточнено определение понятия “экспортный потенциал промышленности”. Выяснено, что экспортный потенциал является подсистемой экономического потенциала, важнейшим фактором конкурентоспособности национальной экономики и объектом стратегии развития экспорта, на который направлены основные меры достижения ее долгосрочных целей. Доказано, что экспортный потенциал выступает как сложноорганизованная система и имеет такие основные элементы, как внутренний потенциал национальной экономики (предложение), потенциал зарубежных рынков (спрос) и систему барьеров и стимулов для экспортной продукции. Выявлено взаимодействие предложения товаров и спроса через систему существующих стимулов и ограничений на экспорт.
Description
Keywords
потенціал, експортний потенціал, економічний потенціал, potential, export potential, economic potential, потенциал, экспортный потенциал, экономический потенциал
Citation
Чухраєва Н. М. Сутність та структура експортного потенціалу промислових підприємств / Н. М. Чухраєва // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво : наук.-виробн. журн. / Класич. приват. ун-т ; [редкол.: О. В. Покатаєва (голова) та ін.]. – Запоріжжя : Вид-во КПУ, 2017. – № 4–5. – С. 73–77.