Вчительство як інструмент антирелігійної пропаганди в сільській школі 1920–1930-х років (на прикладі Чернігівщини)

Thumbnail Image
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Досліджуються основні напрями та методи антирелігійної політики радянської влади в сільській школі на Чернігівщині впродовж 1920–1930-х рр. З’ясовано організаційні та інституційні засади реалізації антирелігійної політики в даному регіоні. Окреслено умови, за якими педагоги ставали безпосередніми виконавцями політики більшовицького режиму в антирелігійній сфері. Показано роль сільських учителів у втіленні антирелігійної пропаганди та труднощі, з якими вони стикалися.
Main directions and methods of anti-religious policy of the Soviet administration in the rural school of the Chernihiv region during the 1920–1930th years under authoritarian of the communist regime are discussed. The article deals with the revealing organizational and institutional foundations of realization of communist anti-religious policy in the noted region; with conditions, under which the teachers became first-hand providers of the policy of the Bolshevik power. The role of rural teachers in realization of anti-religious atheist propaganda as well as difficulties which rural specialists had to overcome are analyzed. It is stated, that extremely active ideological policy of the Bolshevik regime, repressions against dissidents obliged rural teachers to accept the position of atheists and activists in anti-religious sphere. However even under severe control of the communist administration over the society there were facts of protesting acts of rural teachers against anti-religious pressing, dealt with aspiration to preserve their right on liberty of conscious or even to take holy orders.
Исследуются основные направления и методы антирелигиозной политики советской власти в сельской школе на Черниговщине в период 1920–1930-х гг. Определены организационные и институциональные основы реализации антирелигиозной политики в данном регионе. Очерчены условия, при которых педагоги становились непосредственными исполнителями политики большевистского режима в антирелигиозной сфере. Показана роль сельских учителей в осуществлении антирелигиозной пропаганды и трудности, с которыми они сталкивались.
Description
Keywords
сільські вчителі, Чернігівщина, атеїзм, антирелігійна пропаганда, церква, Спілка войовничих безвірників, школа, rural teachers, Chernihiv region, atheism, anti-religious propaganda, сhurch, Uion of bellicose atheists, school, сельские учителя, Черниговщина, атеизм, антирелигиозная пропаганда, церковь, Союз воинствующих безбожников
Citation
Топчій О. С. Вчительство як інструмент антирелігійної пропаганди в сільській школі 1920–1930-х років (на прикладі Чернігівщини) / О. С. Топчій // Історико-політичні студії. Серія: Історичні науки : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», Ін-т історії укр. сусп-ва ; редкол.: З. І. Зайцева, В. А. Студінський, А. І. Чуткий [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2015. – № 1. – С. 114–121.