Внесок земських станов України у справу народної освіти наприкінці ХІХ — початку ХХ ст.

Loading...
Thumbnail Image
Date
2018
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Здійснено аналіз розгортання та еволюції освітньої діяльності земств в Україні наприкінці ХІХ ст. — на початку ХХ ст. Увагу акцентовано на тому, що отримавши за законом можливість розпочати свою діяльність в економічній сфері та галузі місцевого самоврядування, земства України(як і загальноросійські установи місцевого самоврядування) стикнулися з проблемою нестачі фахівців не лише в галузі сільського господарства, а й загальною неосвіченістю українського населення губерній Російської імперії ХІХ ст.. Починаючи свою діяльність у галузі народної освіти, земства не маючи ніякого досвіду на цих теренах і постійно наштовхуючись на нестачу коштів та законодавчі заборони російського уряду, пройшли шлях від безсистемності до створення початкових шкіл, видання спеціальної літератури і газет та формування бібліотек. Земства українських губерній Російської імперії не зупинилися на теоретичних знаннях. Спектр їх просвітницької діяльності включав в себе також і практичну діяльність на показових ланах та ділянках, роботу агрономічної ради та бюро, з’їзди сільськогосподарських власників земельних наділів та виставки їх досягнень. При цьому земства враховували специфіку природних можливостей губерній. Вагомими був внесок земських діячів Полтавської та Харківської губерній у наукові розробки у галузі селекції у сфері тваринництва, а саме — конярства. Питання нестачі кадрів земства намагалися вирішити через підготовку учительського персоналу для потреб місцевого населення. Їхня діяльність у цьому напрямку полягала у облаштуванні власних учительських семінарій, фінансуванні існуючих навчальних закладів та стипендій у цих установах, організації з’їздів та курсів для підвищення кваліфікації вчителів.
There was done an analysis of deployment and evolution of educational activities of zemstvos in Ukraine at the end of ХІХ c. — the beginning of ХХ с. Emphasis is placed on the fact that, having received the lawful opportunity to start its activities in the economic sphere and local self-government, Ukrainian zemstvos (as well over Russian local self-government) faced a shortage of specialists not only in the field of agriculture but also in the general ignorance of the Ukrainian population of the provinces of the Russian Empire ХІХ с.. Starting their activities in the field of public education, zemstvos without any experience in these areas and constantly facing the lack of funds and legislative prohibitions of the Russian government, went from insolvency to the creation of elementary schools, the publication of special literature and newspapers and the formation of libraries. Zemstvos the Ukrainian provinces of the Russian Empire did not stop on theoretical knowledge. The spectrum of their educational activitу included also practical activities at the indicative lines and sites, the work of the agronomic council and bureau, congresses of agricultural holders of land lots and exhibitions of their achievements. At the same time, zemstvos took into account the specifics of natural opportunities of the provinces. Significant contributions were made by Zemstvo politicians from the Poltava and Kharkiv provinces to scientific developments in the field of breeding in the field of animal husbandry, namely, horse breedingIssues of shortage of zemstvos personnel were tried through teacher training for the needs of the local population. Their activities in this area consisted in the arrangement of their own teacher seminaries, the financing of existing educational institutions and scholarships at these institutions, the organization of congresses and courses for the improvement of teachers’ qualifications.
Description
Keywords
земства, українські губернії, реформування, економіка, освіта, знання, школа, самоврядування, вчитель, zemstvos, Ukrainian provinces, reform, economy, education, knowledge, school, self-government, teacher
Citation
Обметко О. М. Внесок земських станов України у справу народної освіти наприкінці ХІХ — початку ХХ ст. / Обметко О. М. // Історико-політичні студії. Серія: Історичні науки : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», Ін-т історії укр. сусп-ва ; [редкол.: І. Д. Дудко (голова) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2018. – № 1. – С. 53–60.