Стратегічний контролінг як чинник забезпечення економічної ефективності новаторських продуктів компанії
Loading...
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
За результатами дослідження було проаналізовано
теоретико-методологічні та прикладні засади реалізації контролінгової діяльності на підприємстві через комплекс управлінських
технологій, що спрямована на визначення економічної ефективності новаторських продуктів компанії у контексті стратегії розвитку бізнесу. За результатами дослідження практики формування системи контролінгу українських підприємств визначена їх зосередженість на питаннях забезпечення поточної прибутковості незалежно від рівня інноваційної активності. Це виявляється через
вибір компаніями бюджетування як базової управлінської технології організації контролінгової діяльності. Подальших досліджень
потребують питання конфігурації управлінських технологій, що
забезпечують контролінгову діяльність підприємств під впливом
розвитку інформаційних, когнітивних і хмарних технологій збирання та обробки важливої інформації для оцінки економічної привабливості новаторських розробок компаній.
According to the results of the research, the
theoretical, methodological and applied bases of implementation of
controlling activity at the enterprise through the complex of management technologies were analyzed, which is aimed at
determining the economic efficiency of innovative products of the
company in the context of business development strategy. It has
been determined that the technological development of enterprises
leads to the orientation of controlling activity on the control system.
Controlling provides innovative development of enterprises on the
basis of system integration of planning, control and information
provision functions in converged information spaces. It creates the
basis for the development and definition of the economic efficiency
of innovation. Functionally innovative product must have the basic
properties of relevance (the ability to perform a specific function),
efficiency (to be profitable for the company) and novelty.
Additionally, the properties of elegance (the subjective perception of
the product by the consumer) and geneticist (the ability to discover
new possibilities in relation to a wide range of new ideas) were
considered. It has been stated that genesis lies at the heart of the
transformation of not only one product, but a whole range of
products or production technologies, and therefore attracts particular
attention in the context of the development of concepts of strategic
control. According to the results of the research on the practice of
forming a controlling system at Ukrainian enterprises, their
concentration on issues of maintenance of current profitability,
regardless of the level of innovation activity, was determined. The
company choice budgeting as the basic management technology of
organizing controlling activity. Further researches require the
configuration of management technologies that provide controlling
activity of enterprises under the influence of the development of
information, cognitive and cloud technologies and services for the
collection and processing of important information.
Description
Keywords
контролінг, стратегічний контролінг, інноваційний продукт, економічна ефективність, управлінські технології, controlling, strategic controlling, Innovative Product, Cost Effective, Managerial Technology
Citation
Кизенко О. О. Стратегічний контролінг як чинник забезпечення економічної ефективності новаторських продуктів компанії / О. О. Кизенко // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: І. М. Рєпіна (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2019. – № 42. – С. 24–36.