Реалізація інноваційних технологій особистісно-професійного розвитку майбутніх фахівців у процесі навчання

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
Abstract
У статті розглянуто окремі аспекти реалізації технологій професійно орієнтованого, компетентнісного й особистісно орієнтованого навчання майбутніх фахівців – економістів у ВНЗ. Зосереджено увагу на питанні їхнього особистісно-професійного розвитку засобами дидактичних технологій. Особистісний вимір у фаховій підготовці розглянуто серед провідних чинників досягнення основної мети гуманістичної школи – самореалізації особистості. Розкрито значення самокерованого навчання в реалізації дидактичних цілей та самопроектування майбутніх фахівців у ВНЗ. Схарактеризовано деякі методологічні підходи (антропоцентричний і соціоцентричний, діяльнісно-праксеологічний, аксіологічний, акмеологічний, продуктивний, інтегративний, інтерактивний, наративний), які забезпечують реалізацію технологій професійно орієнтованого, компетентнісного й особистісно орієнтованого навчання майбутніх фахівців та їхнього особистісно-професійного розвитку. The article deals with the problem of implementing innovative technologies of future specialists’ personal and professional development in the training process. The necessity of developing professional and personality-centered education is disclosed in National Doctrine of Education Development. The analysis of studied issue proves that it has various components and manifests that are revealed in the scientists’ works (I. Bekh, A. Heilyk, H. Zborovskyi, T. Parson, V. Bezpalko, V. Bykov, S, Ziazun and others). The aim of the article is to highlight the methodological and methodical approaches to future specialists’ personal and professional development by means of innovative teaching technologies. The article discloses some aspects of implementing technologies of profession-oriented, competence and personality-oriented training of future specialists in higher educational establishments. The special attention is paid to their personal and professional development by means of innovative teaching technologies. The personal dimension is considered to be a leading factor of achieving the main aim of humanistic school – personal self-realization. The role of autonomic learning for achieving didactic goals and future specialists’ self-designing at universities is identified. The methodological approaches (anthropocentric and sociocentric, action-praxeological, axiological, acmeological, productive, integrative, interactive, narrative), which promote implementing professional-oriented, competence and personality-centered technologies of future specialists’ training, are characterized. The conclusion is drawn that educational technologies are the main tools for supporting training quality of future specialists in the field of economics and business; forming their professional competences and professionally significant personal qualities that are the components of humanitarian principles of community development; providing quality of life at the local socio-economic environment level. The main factor affecting the implementation of learning technologies is pupils’ / students’ subjective activity in the form of autonomic learning. В статье рассмотрены некоторые аспекты реализации технологий профессионально-ориентированного, компетентностного и личностно-ориентированного обучения будущих экономистов в вузе. Сосредоточено внимание на вопросах их личностно-профессионального развития посредством дидактических технологий. Раскрыто значение самоуправляемого обучения в реализации дидактических целей и самопроектирования будущих специалистов в вузе. Изложена характеристика отдельных методологических подходов (антропоцентричного, социоцентричного, праксеологического, аксиологического, акмеологического, продуктивного, интегративного, интерактивного, нарративного), которые обеспечивают реализацию технологий профессионально-ориентированного, компетентностного и личностно-ориентированного обучения будущих специалистов и их личностно-профессионального развития.
Description
Keywords
самокероване навчання (СКН), самопроектування, «форсайт-технології», особистісно-професійний розвиток, «жорсткі» (алгоритмізовані) й «м’які» (соціально-гуманітарні) технології навчання, критерії результативності навчання, autonomic learning, self-designing, “forsite-technology”, personal and professional development, “strict” (algorithmic) and “soft” (social and humanitarian) learning technologies, criteria of training effectiveness, самоуправляемое обучение («СКН»), самопроектирование, «форсайт-технології», личностно-профессиональное развитие, «жесткие» (алгоритмизированные) и «мягкие» (социально-гуманитарные) технологии обучения, критерии результативности обучения
Citation
Ковальчук Г. Реалізація інноваційних технологій особистісно-професійного розвитку майбутніх фахівців у процесі навчання [Електронний ресурс] / Галина Ковальчук // Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти : зб. наук. пр. / ДВНЗ «Донбас. держ. пед. ун-т» ; [редкол.: Л. Г. Гаврілова (голов. ред.) та ін.]. – Електрон. текст. дані. – Слов’янськ, 2017. – Вип. 5, ч. 2. – С. 194–206. – Назва з титул. екрану.