Поняття маркетингового стресс-тестування бізнес-моделі підприємства, як фактора сталого розвитку організації

Thumbnail Image
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Визначено поняття та концептуальну основу маркетингового стрес-тестування бізнес-моделі компанії. Визначено нове поняття маркетингового стрес-тестування (МSТ-метод) бізнес-моделі підприємств з метою формування стійких бізнес-моделей не тільки в банківській сфері. Систематизовано сучасні підходи до поняття стабільного розвитку підприємств і визначено, яким чином здійснюється сталий розвиток підприємств з точки зору маркетингу. Розглянуто поняття стрес-тесту у банківській сфері та сформувано засади до нового поняття щодо розробки методології. Виявлено основні елементи стрес-тестування, які необхідно використовувати для розробки поняття маркетингового стрес-тестування. Надано вичерпне роз'яснення нового поняття та аргументувати доцільність його впровадження та актуальності в умовах ринкового середовища. Defined concepts and conceptual basis of marketing stress testing of а company's business model. Determined whether this concept is necessary in today's marketing environment. Determined which aspects of the economy, marketing and finance affect this area. Defined а new concept marketing stress testing (MST-method) business model of enterprises with the purpose of forming steady business of models not only in а bank sphere. Defined the concept of sustainable development and how it influences modern business. ldentified basic concepts and concepts, determined their meaning, systematized and identified definition. Aggregated modern approaches to the concept of stable development of enterprises and to determine how the sustainable development of enterprises is carried out in terms of marketing. Defined the concept of business model and how it relates to the formation of stress testing method. Considered the core values of business models and identify their features and develop а new methodology. Considered two major business models and their ability to аррІу the new method. То consider the concept of stress test in the banking sector and to form the basis for а new concept for the development of methodology. ldentified the ability to adapt the method to а new concept, identified their differences and form а new format of interaction when using marketing stress testing. ldentified the basic elements of stress testing that you need to use to develop the concept of marketing stress testing. Provided а comprehensive explanation of the new concept and justify its feasibility and relevance in а market environment. Defined the goals of method formation and create two new concepts: the method of marketing stress testing and the concept of marketing stress testing. Companies from different spheres сап use this method.
Description
Keywords
стрес-тестування, бізнес-модель, маркетингове стрес-тестування, метод MST, stress testing, business model, marketing stress testing, method of MST
Citation
Зозульов О. В. Поняття маркетингового стресс-тестування бізнес-моделі підприємства, як фактора сталого розвитку організації / Зозульов О. В., Менькова К. І. // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: І. М. Рєпіна (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2019. – № 43. – С. 64–79.