Організаційний механізм впровадження бюджетування в закладах вищої освіти
Loading...
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Міністерство фінансів України
Abstract
В умовах збільшення фінансової самостійності закладів вищої освіти
(ЗВО) зростає роль фінансового планування й бюджетування. У статті розкрито економічну сутність останнього як найважливішої складової управлінського обліку,
а також особливості його проведення у ЗВО. Виокремлено основні функції бюджетування, до котрих віднесено планування, координування, розподіл зон відповідальності, стимулювання та контроль. Визначено переваги бюджетування як дієвого
інструменту підвищення ефективності використання ресурсів освітніх закладів
і зменшення видатків за рахунок децентралізації управління. Розглянуто проблемні
аспекти впровадження бюджетування в закладах освіти, негативні чинники, що
стримують цей процес, та запропоновано шляхи підвищення його ефективності у
ЗВО. Розроблено організаційні етапи впровадження бюджетування в закладах освіти й конкретизовано адміністративні процедури кожного етапу. Для полегшення
організації цього процесу обґрунтовано порядок створення бюджетного регламенту,
визначено його зміст і організаційні процедури із формування бюджетного комітету.
The article reveals the economic essence of budgeting as the most important
component of the accounting management and highlights the peculiarities of its
implementation in HEIs. The purpose of this article is to develop an organizational
budgeting mechanism for universities through specifying its stages, defining the
functions and principles of budgeting. The main functions of budgeting are outlined:
planning, coordination, allocation of responsibility areas, stimulation, and control. The
advantages of budgeting as an effective tool for increasing the efficient use of resources in
HEIs and reducing expenditures by decentralizing management are substantiated. The
problematic aspects of budgeting implementation in universities are considered, and the
negative factors of hindering this process are identified. The author specifies the
organizational stages of budgeting implementing in HEIs, which include: the identification
of responsibility centers; development of a system of analytical accounts; formation of the
accounting policy for the organization by the responsibility centers; development of the
forms of planned budgets and analytical reports; substantiation of the analytical
indicators system for the responsibility centers; preparation of planned and actual budgets for the responsibility centers and institutions of education in general; conducting
factor analysis of budget execution; justification for adjusting calendar plans and budgets.
In order to facilitate the budgeting organization in universities, the content and structure
of the budget regulations are outlined. The procedure of creation of the budget committee
is proposed, the responsibilities of its managers and members are defined. The author
identifies the main problem aspects of budgeting organization in HEIs, which require
further research and practical solution and include the development of the assignment
principles of separate structural subdivisions to the corresponding responsibility centers
and the transfer pricing methods in universities.
В условиях увеличения финансовой самостоятельности вузов возрастает роль финансового планирования и бюджетирования. В статье раскрыты экономическая сущность последнего как важнейшей составляющей управленческого учета, а также особенности его проведения в вузах. Выделены основные функции бюджетирования, к которым отнесены планирование, координация, распределение зон
ответственности, стимулирование и контроль. Определены преимущества бюджетирования как действенного инструмента повышения эффективности использования ресурсов учебных заведений и уменьшения расходов за счет децентрализации
управления. Рассмотрены проблемные аспекты внедрения бюджетирования в учебных заведениях, негативные факторы, сдерживающие этот процесс, и предложены
пути повышения его эффективности в вузах. Разработаны организационные этапы
внедрения бюджетирования в учебных заведениях и конкретизированы административные процедуры каждого этапа. Для облегчения организации этого процесса
обоснован порядок создания бюджетного регламента, определены его содержание и
организационные процедуры по формированию бюджетного комитета.
Description
Keywords
бюджетування, заклад вищої освіти, облік, контроль, аналіз, бюджетний регламент, budgeting, higher education institution (HEI), accounting, control, analysis, budget regulations, бюджетирование, высшее учебное заведение, учет, контроль, анализ, бюджетный регламент
Citation
Парасій-Вергуненко І. М. Організаційний механізм впровадження бюджетування в закладах вищої освіти / І. М. Парасій-Вергуненко // Фінанси України. – 2019. – № 3. – С. 92–102.