Вартість освітніх послуг як базовий показник розподілу бюджетного фінансування між закладами вищої освіти

Abstract
У статті обґрунтовано необхідність удосконалення порядку визначення орієнтовної середньої вартості підготовки одного здобувача вищої освіти через поліпшення структури вартості освітньої послуги як базового показника розподілу бюджетних коштів державними замовниками між закладами вищої освіти (ЗВО). Окреслено дискусійні аспекти формування середньої орієнтовної вартості підготовки одного здобувача освітньої послуги, котрі потребують першочергового розв’язання. Запропоновано обраховувати вартість освітньої послуги за результатами функціонально-вартісного аналізу для галузевих ЗВО за елементами кошторису, для багатогалузевих – за статтями витрат. Наголошено, що методика визначення орієнтовної вартості підготовки одного отримувача освітньої послуги має стати основою формування концепції нормативного фінансування освітніх послуг на базі формульного розподілу бюджетних коштів між окремими ЗВО. Це сприятиме прозорості й об’єктивності цього процесу та застосуванню єдиного підходу для всіх ЗВО з урахуванням специфіки навчального процесу за окремими спеціальностями й напрямами підготовки. The article substantiates the need to improve the order of determining the approximate average cost of training per student through improving the structure of training costs as the basic indicator of budget funding distribution by governmental customers among higher education institutions (HEIs); the issues of priority importance for the discussion related to the formation of the approximate average cost of training per customer of educational service are determined (cost structure, calculation unit, lack of the industry legislative base for labour and material costs and modern software for cost accounting in accordance with national standards); the analysis of elements of training costs per student in accordance with the Methodology for calculating the approximate average cost of training per qualified worker, specialist, postgraduate student, doctoral student, approved by the Cabinet of Ministers of Ukraine Decision (dated 20.05.2013 № 346), and in accordance with the provisions of the National Public Sector Accounting Standard 135 "Expenses" is carried out. On the basis of the cost and functional analysis, it is proposed to include in core elements of the cost of educational service for industrial higher education institutions: remuneration; social benefits costs; material costs; depreciation; other costs, for multi-industrial – direct labour costs; direct material costs, other material costs; and indirect costs. It is stressed that the method of determining the approximate cost of training per customer of educational services should become the basis for the formation of the concept of normative financing of educational services based on the formula distribution of budget funds among individual higher education institutions. This will enhance the transparency and objectivity of this process and determine a single approach for all higher education institutions considering the specifics of educational process by speciality and area of training. В статье обоснована необходимость усовершенствования порядка определения ориентировочной средней стоимости подготовки одного соискателя высшего образования посредством улучшения структуры стоимости образовательной услуги как базового показателя распределения бюджетных средств государственными заказчиками между заведениями высшего образования (ЗВО). Обозначены дискуссионные аспекты формирования средней ориентировочной стоимости подготовки одного соискателя образовательной услуги, требующие первоочередного решения. Предложено вычислять стоимость образовательной услуги по результатам функционально-стоимостного анализа для отраслевых ЗВО по элементам сметы, для многоотраслевых – по статьям расходов. Подчеркнуто, что методика определения ориентировочной стоимости подготовки одного получателя образовательной услуги должна стать основой формирования концепции нормативного финансирования образовательных услуг на базе формульного распределения бюджетных средств между отдельными ЗВО. Это будет способствовать прозрачности и объективности данного процесса и применению единого подхода для всех ЗВО с учетом специфики учебного процесса по отдельным специальностям и направлениям подготовки.
Description
Keywords
заклад вищої освіти, державне замовлення, фінансування, освітня послуга, вартість, стаття витрат, елемент витрат, higher education institution, government order, funding, educational service, cost, cost item, element of cost, заведение высшего образования, государственный заказ, финансирование, образовательная услуга, стоимость, статья расходов, элемент расходов
Citation
Ловінська Л. Г. Вартість освітніх послуг як базовий показник розподілу бюджетного фінансування між закладами вищої освіти / Ловінська Л. Г., Парасій-Вергуненко І. М. // Наукові праці НДФІ : наук. зб. / ДННУ «Акад. фін. упр-ня» ; [редкол.: Т. І. Єфименко (голова) та ін.]. – Київ, 2018. – Вип. 3. – С. 18–36.