Фінансування вищої освіти у країнах Європи

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
Abstract
У статті з’ясовано роль освіти, зокрема вищої, у суспільстві та економіці країни. Інвестиції в освіту визнано одним із чинників, які визначатимуть майбутнє суспільства та економіки країни. Розкрито моделі та форми (модальності) фінансування закладів вищої освіти у країнах Європи. Визначено моделі фінансування закладів вищої освіти з орієнтацією на пропозицію і на попит та відмінності між ними. Наведено механізми розподілу блок-грантів у країнах Європи. Проаналізовано послуги освіти, у тому числі вищої, за джерелами її оплати в Україні та деяких країнах Європи. The role of education, particularly of higher education, in a society and an economy of the country is defined. Education is a key priority for the European Union, investment in education is recognized as one of the factors that will determine the future of society and the economy of the country. People’s ability to be entrepreneurial, to manage complex information, to think independently and creatively, using resources, that include digital ones, to be smart, balanced and to interact effectively are the most important characteristics today. In order to respond to these challenges, interactions between higher education systems and institutions, research and innovation are needed. It requires sustained, innovative and targeted funding. The models and forms (modalities) of funding of higher education institutions in Europe are revealed. Innovative models of financial resources allocation for higher education include: direct funding of higher education institution through line-item budgets, funding formula, performance contracts; indirect funding of education institutions through vouchers (targeted and universal), subsidies provided to students or their families as grants and scholarships, tax benefits, student loans. Public supply-side funding (Input- or performancebased) and private (demand-led) funding models are defined. The forms (modalities) of funding are identified. They are: block-grant, project-based, excellence funding, as well as other forms of direct funding, including targeted ones. Allocation mechanisms for block grants in Europe are provided. They include funding formula, performance contract with impact on funding, negotiation/historical determination. The main way of public funding of state higher education institutions is block grants based on the formula funding. Block grant funding based on negotiations is used in Austria, Germany and Spain. Education services (including higher education) by source of funding in Ukraine and some European countries are analyzed. Indicators of the education expenditures and the public expenditure on education shares in GDP in Ukraine compared to similar indicators of developed countries, indicate that it corresponds to or even exceeds its level. This requires further research to determine the priorities of public funding. In Ukraine, the volume of state expenditures on education, including higher education, in relative measure reached the optimal level, and it is possible to increase their quantitative absolute indicators only at the same time as the GDP of the country increases. В статье выяснена роль образования, в частности высшего, в обществе и экономике страны. Инвестиции в образование признаны одним из факторов, которые будут определять будущее общества и экономики страны. Раскрыты модели и формы (модальности) финансирования учреждений высшего образования стран Европы. Определены модели финансирования учреждений высшего образования с ориентацией на предложение и на спрос, а также различия между ними. Приведены механизмы распределения блок-грантов в странах Европы. Проанализированы услуги образования, в том числе высшего, по источникам его оплаты в Украине и некоторых странах Европы.
Description
Keywords
автономія закладів вищої освіти, блоковий грант, постатейний бюджет, фінансування вищої освіти, форми (модальності) фінансування, цільове фінансування, autonomy of higher education institutions, funding of higher education, block-grant, line-item budget, higher education funding, funding forms (modalities), targeted or earmarked funding, автономия учреждений высшего образования, блоковый грант, постатейный бюджет, финансирование высшего образования, формы (модальности) финансирования, целевое финансирование
Citation
Власова І. В. Фінансування вищої освіти у країнах Європи / Інна Власова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журн. / М-во освіти і науки України, Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва (голов. ред.) та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 5. – С. 13–24.