Злиття/укрупнення університетів за умов розширення економічної автономії

Loading...
Thumbnail Image
Date
2018
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Інститут вищої освіти НАПН України
Abstract
Глобалізація, інтернаціоналізація, масовизація вищої освіти, інтеграція і конкуренція університетів посилюють необхідність розроблення стратегії розвитку вищої освіти щодо забезпечення автономії закладів вищої освіти, одночасно з посиленням включеності університетів у розвиток економіки регіонів на основі оптимізації і концентрації всіх ресурсів. Одним із можливих механізмів стає процес злиття/укрупнення закладів вищої освіти. З’ясовано сутність понять «злиття/укрупнення (mergers)»та «співпраця (collaboration)». Визначено чинники процесу злиття/укрупнення на системному та інституційному рівнях. На системному рівні чинниками активізації процесу злиття/укрупнення є наступні: ефективність та стійкість системи вищої освіти, міжнародна конкуренція (більш стійкі та конкурентоспроможні інституції з високою якістю вищої освіти у міжнародному співтоваристві), поділ праці. На інституційному рівні – ринкова позиція університету в регіональному, національному та міжнародному контексті, покращення якості вищої освіти, конкурентоспроможності університетів. Для закладів вищої освіти, які є фінансово вразливими, злиття/укрупнення є стратегією виживання, для фінансово стійких закладів метою є диференціація, підвищення продуктивності або очікування, що більший розмір призведе до економії ресурсів завдяки економії на масштабі. Досліджено типи та види злиття/укрупнення закладів вищої освіти. До типів віднесено: добровільні (voluntary) та недобровільні (involuntary), односекторні та крос-секторні (single and cross-sectoral), двох та більше партнерів (two and multi-partner), на основі подібних та різних академічних профілів, а також злиття/укрупнення, націлені на федеральну або унітарну структуру. До видів відносять: горизонтальні, вертикальні, на основі диверсифікації, конгломератні. Проаналізовано особливості процесів злиття/укрупнення у Швеції, де цей процес ініційовано «знизу-вгору» та Уельсі, де процес злиття/укрупнення ініційовано «згори-вниз». Для успішної реалізації цих процесів потрібним є здійснення належного економічного обґрунтування, підготовка Меморандуму про взаєморозуміння, проведення комплексного аудиту закладів, підготовка плану та стратегії реалізації процесу злиття/укрупнення. Globalization, internationalization, mass higher education, integration and competition of universities enhance a necessity of development of a new higher education strategy to ensure university autonomy, while strengthening universities’ engagement in a regional economy by optimizing and concentrating all resources. University merger is one possible mechanisms of this process assurance. The essence of merger and collaboration terms is found out. The institutional and system-level reasons for mergers have been defined. Reasons for activation process of mergers at the system-level are: efficiency and sustainability of higher education system, international competition (more stable and competitive institutions with high quality of higher education in the international community), division of labour. At the institutional level they are: university market position of in regional, national and international contexts, increased quality of higher education, and increased competitiveness of universities. Among higher education institutions that are financially vulnerable, merger is a survival strategy. Among financially healthy institutions the aim of mergers is differentiation, performance enhancement, or in the expectation that greater size will yield cost savings through economies of scale. The types and kinds of mergers of higher education institutions are investigated. Types of mergers include: voluntary and involuntary, single-sector and cross-sectoral, two-partner and multipartner, similar and different academic profile, mergers aimed at a federal or unitary structure. There are kinds of mergers: horizontal, vertical, diversification and conglomerate. Features of mergers in Sweden, where this process is initiated «bottom up» and in Wales, where merger is initiated «top-down» have been analysed. It is necessary to make proper feasibility study, prepare a Memorandum of Understanding, conduct a due diligence of institutions, prepare a merger delivery plan and implementation strategy for successful merger implementation.
Description
Keywords
альянс, економічна автономія, злиття/укрупнення, співпраця (collaboration), конкурентоспроможність університетів, контрактні (субсидіарні) угоди про злиття/укрупнення, оптимізація і концентрація ресурсів, реконфігурація, alliance, economic autonomy, single entity, merger, collaboration, competitiveness of universities, contractual/subsidiary merger arrangements, optimization and concentration of resources, reconfiguration
Citation
Власова І. Злиття/укрупнення університетів за умов розширення економічної автономії [Електронний ресурс] / Власова Інна // Університети і лідерство : електр. наук. фах. вид. / Ін-т вищ. освіти НАПН України ; [редкол.: Зінченко В. (голов. ред.) та ін.]. – Електрон. текст. дані. – Київ, 2018. – № 2. – С. 117–133. – Режим доступу: https://ul-journal.org/index.php/journal/article/view/83/79. – Назва з титул. екрану.