Добросовісність у системі категорій юридичної освіти: історичні та теоретичні аспекти

Thumbnail Image
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Київський університет права НАН України
Abstract
Стаття відображає недавні дебати в сучасному науковому дискурсі про юридичну освіту, зокрема про виховання на базових цінностях права і справедливості. Для більш глибокого з’ясування проблеми здійснено аналіз аксіологічного потенціалу морально-правового принципу добросовісності. Це дало можливість зробити висновок про те, що чесність, добросовісність і протидія зловживанню правом повинні послужити орієнтиром для сучасної правової освіти. This article reflects on recent debates on legal education, in particular on instilling basic values of Law and Justice, in modern scientific discourse. It is argued that the value of legal education should not be indexed by how well it serves the needs and expectations of the legal profession and judiciary, but rather how it contributes to a new jurisprudence suited to the all-round transformation of Sustainable Development Society. As far back as the last century the view was expressed that there is a serious crisis in education. It was strongly emphasized that “We cannot address this crisis if progressive critical thinkers and social critics act as though teaching is not a subject worthy of our regard. In point of fact the crisis of legal education is not only a instrumental (didactical) or managerial problem. Namely that is ‘the crisis set in motion by the shift from a general jurisprudence, centered on the ideal of justice, to a restricted jurisprudence, focused merely on the coherence of the positive law’. For that reason, warding off and resolving the crisis through the in-depth study of general principles of law, as a matter of priority, are very important in a modern context. For a better understanding of the problem, axiological potential of the moral and legal principle of good faith was analyzed. Turns out that was this principle is the most effective preventing or overcoming instrument on main jurisprudence problem – abuse of objective law (not only substantive but also procedural) and natural subjective rights. It led to the conclusion that fairness, good faith, stop abuses of law should provide the main benchmark for the modern legal education. Статья отражает недавние дебаты в современном научном дискурсе о юридическом образовании, в частности о воспитании на базовых ценностях права и справедливости. Для более глубокого выяснения проблемы осуществлен анализ аксиологического потенциала морально-правового принципа добросовестности. Это дало возможность прийти к выводу о том, что честность, добросовестность и противодействие злоупотреблению правом должны послужить ориентиром для современного правового образования.
Description
Keywords
юридична освіта, право та справедливість, юриспруденція, загальні принципи права, добросовісність, зловживання правом, legal education, Law and Justice, jurisprudence, general principles of law, good faith, abuse of law, юридическое образование, право и справедливость, юриспруденция, общие принципы права, добросовестность, злоупотребление правом
Citation
Шаркова І. М. Добросовісність у системі категорій юридичної освіти: історичні та теоретичні аспекти / І. М. Шаркова // Часопис Київського університету права : укр. наук.-теорет. часоп. / Київ. ун-т права НАН України, Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України ; [редкол.: Ю. С. Шемшученко (голов. ред.) та ін.]. – Київ, 2019. – Вип. 2. – С. 40–42.