Організаційне забезпечення якості управління підприємством

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Досліджено проблеми організаційного забезпечення якості управління промисловим підприємством, розглянуто етап вибору координатора з якості управління на основі методу аналізу ієрархій, де критеріями оцінювання виступають управлінські якості, соціальні якості та особистісні якості. Запропоновано рекомендації щодо організаційного забезпечення якості управління підприємством на основі впровадження координатора з якості управління підприємством. Він повинен мати доступ до всіх видів і рівнів інформації, мати у своєму розпорядженні офіційні повноваження своєї посади в ієрархії управління підприємством, що дозволить йому приймати рішення, у тому числі кадрові, мати високий особистісний і професійний авторитет. The problems of organizational quality assurance of industrial enterprise management are investigated, and the stage of selection of the coordinator on quality management based on the method of hierarchies analysis, where the criteria of evaluation are managerial qualities, social qualities and personal qualities. The author proposes recommendations on organizational quality assurance of the enterprise management based on the implementation of the quality management coordinator of the enterprise and emphasizes its competencies. The quality coordinator must have access to all types and levels of information; have the official authority of his position in the hierarchy of enterprise management that will allow him to make decisions, including staffing; submit directly to one of the Deputy CEOs or directly to the CEO in order to have relative independence from the heads of other functional units of the enterprise; have high personal and professional authority. The introduction of quality coordinator functions improves the organizational structure of management. Quality coordinators should report to employees in other departments who have previously performed management functions, or functions that can be attributed to management, which will allow the company to save significant costs by attracting outsiders. In addition, this will clearly differentiate management functions according to the goals and objectives of each structural unit and increase the level of managerial decision-making competence. This offer is relevant for large and medium-sized machine-building enterprises that have significant production capacity, production volumes and sales and occupy a specific segment of the target market. For small engineering companies, it is advisable to introduce only a quality coordinator. The main responsibilities of a quality coordinator include: setting promising goals and objectives for improving the quality of enterprise management; consistency of quality of management of all types of activity of the enterprise; setting goals and limits; development of a strategic plan, determination of the necessary financial resources and budget of the strategic plan on quality of management; quality management of the enterprise: accounting, control and analysis of complex indicators of existence of the enterprise.
Description
Keywords
якість управління, організаційне забезпечення, координатор з якості управління, підприємство, quality of management, organizational support, coordinator quality of management, enterprise
Citation
Муренець І. Г. Організаційне забезпечення якості управління підприємством / І. Г. Муренець // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: І. М. Рєпіна (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2020. – № 44. – С. 21–31.