Моніторинг ефективності маркетингу і розвитку спільнот споживачів бренду
Loading...
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
В статті доводиться, що особлива увага підприємств має приділятися моніторингу ефективності маркетингу і
розвитку спільнот споживачів брендів. Показано, що однією з
причин труднощів і проблем, які пов’язані з характеристиками і
взаємозв’язками змінних, важливих для процедур маркетингового моніторингу кон’юнктури товарних ринків і розвитку спільнот споживачів брендів, є суб’єктність сприйняття економічних
взаємодій і оцінок ефективності. Сучасні інформаційно-технологічні можливості на фоні безпрецедентного ускладнення розвитку ринків забезпечують, з одного боку, зростання значущості моніторингу серед інших спеціальних інструментів маркетингу, з іншого, досяжність високого рівня інтерактивності
зв’язків у глобальних економічних системах відкритого типу.
Нові технології кардинально зменшують масштаб інвестицій,
необхідних для забезпечення успішності експериментів і результативності моніторингу.
Particular attention in industrial enterprises should
be paid to monitoring the efficiency of marketing and community
consumer development of brands. Top managers must identify the
key principles, methodology and technologies of interaction of
participants in the process of enterprise management. One of the
reasons for the difficulties and problems associated with the
characteristics and relationships of variables that are important for
the procedures of marketing monitoring of commodity markets is the
subjectivity of the perception of economic interactions and
performance evaluations. Fundamentally new approaches to the
development of systems for monitoring the effectiveness of
marketing and development of consumer communities of brands,
based on the capabilities of modern digital technologies to support
interactive interactions of enterprises directly with consumers and
other market participants, form a more realistic and applied
understanding of economies at different levels. Modern information
technology capabilities against the background of unprecedented
complexity of market development provide, on the one hand, the
growing importance of monitoring among other special marketing
tools, on the other hand, the achievement of a high level of
interactivity in global economic systems. Although their basic
principles and directions of monitoring the effectiveness of marketing
and development of brand consumer communities in science are not
completely substantiated, but new technologies, on the one hand,
radically reduce the scale of investment, on the one hand, high
coverage of target audiences by interactive exchanges of information
that is important and representative for marketing decisions.
Methodologies and performance for monitoring the efficiency of
marketing and community consumer development of brands in
development of economic systems need further improvement. That
will be the subject of the future publications.
Description
Keywords
моніторинг, ефективність, маркетинг, розвиток спільнот споживачів, бренди, monitoring, efficiency, marketing, development of consumer communities, brands
Citation
Шафалюк М. С. Моніторинг ефективності маркетингу і розвитку спільнот споживачів бренду / М. С. Шафалюк, О. К. Шафалюк // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: І. М. Рєпіна (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2020. – № 44. – С. 56–65.