Сучасний стан та тенденції розвитку франчайзингу в торговельній сфері економіки України
Loading...
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Статтю присвячено дослідженню розвитку франчайзингу
як чинника розвитку торгової галузі України. На основі актуальних статистичних даних охарактеризовано вплив франчайзингових угод на економіку країни в цілому. Сформульовано проблеми поширення франчайзингу в економіці України та пропонуються заходи щодо їх усунення. Доведено, що попри широкого запровадження франчайзингу на міжнародній
арені, для економіки України це все ще відносно нове явище. Спираючись
на результати вивчення досвіду країн з розвиненою економікою, систематизовано результати франчайзингу окремо для франчайзі і для франчайзера. Відзначено суперечливий характер цих результатів і необхідність пошуку компромісу. Визначено принципові особливості франчайзингу як
способу початку нового бізнесу.
The article is devoted to the study of franchising development in
the Ukrainian market.
The relevance and importance of trade franchising is proved.The essence of
franchising, its advantages and drawbacks are considered; the necessity of use
of franchising in Ukraine is grounded. Its influence on the economy of the
country as a whole is analyzed. The current statistical data is given, allowing to
study this kind of activity.
Despite the fact that franchising is widely used in the international arena it
is still a relatively new phenomenon for Ukraine's economy. The birth of
franchising in Ukraine accounted for 1999. Based on the experience of highly
developed economies, franchising can be said to be an effective tool for the
development of small, medium and large businesses, which in turn positively
affects the development of the country's economy as a whole. Different forms of
franchise, including: trade franchising, business franchising, production
franchising, conversion franchising, district franchising and subfranchising
have been listed and described. The problem of balancing the interests of the
parties has also been considered. Results of comparison of the advantages and
the disadvantages of franchising, separately for the franchisee and for the
franchiser, have been systematized.
Therefore, to bring the Ukrainian trade business out of crisis through the
development of small and medium enterprises, using the form of organization of
their activities, such as franchising, it is necessary to analyze the current state
of the franchising market in Ukraine and to assess trends in the trade.
Franchising, unlike other types of entrepreneurship, provides stability, since
this system operates on the basis of a ready-made business and allows progress
in the future.
Статья посвящена исследованию развития франчайзинга на
рынке Украины. Доказана актуальность и важность торгового франчайзинга.
Рассмотрены суть франчайзинга, его содержание, преимущества и недостатки. Анализируется его влияние на экономику страны в целом. Приводятся
актуальные статистические данные, позволяющие изучить этот вид деятельности. Обсуждаются проблемы существования франчайзинга и предлагаются
меры по их устранению.
На основании изучения опыта стран с высокоразвитой экономикой, сделан вывод о том, что франчайзинг является действенным инструментом, обеспечивающим развитие малого, среднего и крупного бизнеса, а это, в свою
очередь, положительно влияет на развитие экономики страны в целом. Систематизированы и проанализированы преимуществ и недостатков франчайзинга для франчайзи и для франчайзера; отмечен их противоречивый характер и необходимость поиска компромисса. Выделены принципиальные
особенности франчайзинга как способа начала нового бизнеса.
Description
Keywords
торгівля, торговельна галузь, внутрішня торгівля, франчайзинг, франчайзі, франчайзер, trade, trade industry, domestic trade, franchising, franchisee, franchiser, торговля, торговая отрасль, внутренняя торговля, франчайзинг, франчайзи, франчайзер
Citation
Семенчук І. М. Сучасний стан та тенденції розвитку франчайзингу в торговельній сфері економіки України / Семенчук Ірина Миколаївна // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана ; [редкол.: О. М. Гребешкова (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2020. – Вип. 46. – С. 195–207.