Форми залучення громадськості до бюджетного процесу на місцевому рівні в Україні: оглядовий аналіз

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості України, ТОВ "Редакція журналу "Економіка та держава""
Abstract
У статті представлено оглядовий аналіз участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні, що є одним із пріоритетних напрямів реформи бюджетної децентралізації в Україні, яка розпочата з 2014 року та здійснюється з урахуванням практичного досвіду найбільш успішних унітарних держав Європи. В міжнародній практиці напрацьовано багато можливих форм участі громадськості у бюджетному процесі, які різняться між собою за різними критеріями (способом участі, типами рішень, що приймаються, масштабністю прийняття рішень тощо) та використовуються на різних стадіях бюджетного процесу. У статті акцентується, що залучення громадськості до бюджетного процесу на місцевому рівні в Україні, за експертними оцінками, представлено добрими практиками в різних містах та територіальних громадах, серед яких є ті, що мають позитивну динаміку застосування; ті, що мають дуже низький рівень їх запровадження, а також такі, що зовсім поки що не використовуються. В рамках Програми "Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади" (EGAP), що реалізується в Україні на місцевому рівні та спрямована на використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій, найбільш значущим щодо залучення громадян до бюджетного процесу є портал "Громадський бюджет" (у частині "бюджету участі") як інструмент е-демократії, що дає змогу громадянам брати участь у розподілі бюджетних коштів і спрямовувати їх на ті ініціативи, які вони вважають найбільш значущими для розвитку своєї громади. У статті приводяться яскраві ілюстрації активного залучення громадськості до бюджетування на прикладі м. Києва, де реалізуються піонерські проєкти для України: використання державного веб-порталу бюджету для громадян (OPEN BUDGET), що надає можливість усім бажаючим як слідкувати за доходами та витратами міського бюджету, так і використовувати платформу "Громадський бюджет" (у частині бюджету участі), щоб краще розуміти бюджетне планування та пропонувати свої проєкти. Ці та інші інструменти в рамках реформи є практично діючими формами залучення громадян до бюджетного процесу й на рівні об'єднаних територіальних громад та представлені в статті на прикладах Новокалинівської міської громади Самбірського району Львівської області та Летичівської ОТГ Летичівського району Хмельницької області. The article presents an overview analysis of public participation in the budget process at the local level, which is one of the priority areas of the budget decentralization reform in Ukraine, which was launched in 2014 and is carried out taking into account the practical experience of the most successful unitary states in Europe. In international practice there were developed many possible forms of public participation in the budget process, which differ from each other by different criteria (way of participation, types of decisions made, scale of decisionJ making, etc.) and are used at different stages of the budget process. The article emphasizes that public involvement in the budget process at the local level in Ukraine, according to expert estimates, is represented by good practices in various cities and local communities, among which are those that have a positive application dynamics; those that have a very low level of their implementation, as well as those that are not yet used at all. Under the EJGovernance for Government Accountability and Community Participation Program (EGAP), implemented in Ukraine at the local level and aimed at using the latest information and communication technologies, the most important for involving citizens in the budget process is the portal "Public Budget" (in terms of the "participation budget") as an eJdemocracy tool that allows citizens to participate in the distribution of budget funds and direct them to those initiatives which they consider to be the most important for the development of their community. The article provides vivid illustrations of active public involvement in budgeting on the example of Kyiv, where pioneering projects for Ukraine are implemented: usage of the state web portal of the budget for citizens (OPEN BUDGET), which allows anyone to monitor revenues and expenditures of the city budget, as well as to use the "Public Budget" platform (in terms of the participation budget) in order to understand better budget planning and propose their projects. These and other instruments within the reform are practically effective forms of involving citizens to the budget process and at the level of united local communities and are presented in the article on the examples of Novokalynivka city community of Sambir district of Lviv region and Letychiv united local community of Letychiv district of Khmelnytsky region.
Description
Keywords
реформа децентралізації управління, участь громадськості у бюджетному процесі, добрі практики в сфері залучення громадськості, "бюджет участі", "громадський бюджет", місцеві бюджети міст, місцеві бюджети об'єднаних територіальних громад, decentralization reform of governance, public participation in the budget process, good practices in the field of public involvement, "participatory budgeting", "сitizens budget", local budgets of cities, local budgets of united local communities
Citation
Куценко Т. Ф. Форми залучення громадськості до бюджетного процесу на місцевому рівні в Україні: оглядовий аналіз / Т. Ф. Куценко // Економіка та держава. – 2020. – № 7. – С. 66–72.