Інституційна спроможність упровадження моделі сегментації податкових боржників в Україні

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр»
Abstract
Управління податковим боргом на засадах однакового підходу до всіх боржників не відповідає вимогам часу, зважаючи на постійно зростаючий обсяг податкової заборгованості, зміни в організації управління та зменшення штату податкових керуючих. Для підвищення ефективності управління податковим боргом було розроблено модель сегментації боржників на основі оцінювання ризиків непогашення боргу. Дана модель передбачає застосування різних заходів впливу на боржника залежно від суми податкової заборгованості, її тривалості, та можливостей погашення платником податків. Упровадження моделі потребує відповідного інституційного забезпечення. Авторами проаналізовано положення чинного законодавства на предмет спроможності реалізації моделі сегментації податкових божників на основі вартості та пріоритезації у застосуванні стратегій управління, виявлено недоліки та запропоновано зміни в частині податкової застави, відстрочення (розстрочення) податкового боргу, списання коштів з рахунку боржника, продажу майна. Tax debt management on the basis of the same approach to all debtors does not meet the requirements of the time, given the ever-increasing amount of tax arrears, changes in the organization of management and the reduction of the staff of tax managers in the State tax Service of Ukraine. To increase the efficiency of tax debt management, a model of debtors segmentation was developed based on the assessment of debt default risks and segmentation of tax debtors into different segments. This model involves the application of various strategies to influence the debtor depending on the amount of tax arrears, its duration, and the ability to repay tax debt by the taxpayer. The implementation of the model in Ukraine requires appropriate institutional support. The authors analyzed the current legislation regulating the management of tax debt in Ukraine, identified its weaknesses and concluded that the proposed model hardly could be implemented withot changes to the current legislation. The tax pledge in the amount of tax debt significantly decreases the potential of this instrument to influence on tax debtors behaviour, but at the same time the administrative seizure of property should not be used to implement the segmentation model. The authors suggests that the deferral (installment) of tax debt should become the duty of tax debtor that have to develop the schadule of repayment and srongly follow it. To improve tax debt management in Ukraine, the authors proposed the following recommendations: 1) to create contact centers to periodically remind debtors to repay the debt; 2) include all the payer's assets in the tax pledge; 3) apply the sale of property immediately after the expiration of the tax claim or non-compliance with the schedule of repayment of the tax debt, developed by the debtor by the decision of the head of the tax authority without court permission; 4) to provide in the legislation the norm on automatic debiting the part of funds from debtors' accounts in order to repay a tax debt a tax debt (the size in percent should be established by the law) at the moment of their receipt on the payer's account; 5) to conduct a tax audit of the debtors until it repays the debt.
Description
Keywords
податковий борг, податковий боржник, сегментація податкових боржників, управління податковим боргом, tax debt, tax debtor, segmentation of tax debtors, tax debt management
Citation
Тимченко О. М. Інституційна спроможність упровадження моделі сегментації податкових боржників в Україні [Електронний ресурс] / О. М. Тимченко, Є. С. Осадчий// Ефективна економіка : електр. наук. фах. вид. / Дніпропетр. держ. агр.-екон. ун-т. – Дніпропетровськ, 2020. – № 8. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/8_2020/6.pdf. – Назва з титул. екрану.