Державний аудит як сучасний інструмент попередження корупції

Abstract
Корупція завдає шкоди в усіх сферах суспільства і підриває управління. Саме тому антикорупційна реформа була визнана одним із векторів пріоритетів безпеки у Стратегії сталого розвитку «Україна-2020» і передбачає впровадження ефективних антикорупційних механізмів. Визначено, що аналіз впровадження кращого досвіду зарубіжних країн, які змогли суттєво знизити рівень і масштаби корупції, є важливим кроком для забезпечення ефективності антикорупційної реформи. Обґрунтовано, що в українському антикорупційному законодавстві проігноровано роль Рахункової у створенні превентивних умов для запобігання корупції. Проаналізовано вимоги міжнародного стандарту державного аудиту ISSAI5700 «Керівництво з аудиту попередження корупції», що був ухвалений 2016 року. Акцентовано, що прозорість і підзвітність управління зменшує необмежену (монопольну) владу, посилену наявністю дискреційних повноважень, які є основою корупції. Визначено, що описані в ISSAI 5700 такі корупційні порушення, як непотизм (кумівство), кронізм, хабарництво і вимагання, також поширені в Україні. Обґрунтовано доцільність проведення державного аудиту як інноваційного інструменту в боротьбі з корупцією. Усунення передумов поширення корупції та чинників мотивування корупційних дій є ефективними запобіжниками в антикорупційній боротьбі. Проведення періодичних державних аудитів антикорупційної політики забезпечуватиме поінформованість суспільства щодо ефективності та результативності антикорупційної політики в цілому і дотримання політики доброчесності окремими суб’єктами державного сектору. Розроблено алгоритм державного аудиту антикорупційної політики. Запропоновано перелік заходів, реалізація яких дозволить забезпечити системний підхід, що позитивно позначиться на результативності та ефективності боротьби з корупцією в Україні. Corruption causes damage in all spheres of society and undermines governance. That is why the anti-corruption reform has been recognized as one of the security priorities vector in The Sustainable Development Strategy «Ukraine — 2020» and envisages the introduction of effective anti-corruption mechanisms. The article identifies that the analysis of the implementation of the best international practices, which have been able to significantly reduce the corruption level, is an important step to ensure the effectiveness of anti-corruption reform. It is substantiated that the Ukrainian anti-corruption legislation ignores the role of Accounting Chamber in creating preventive conditions to prevent corruption. In 2016 ISSAI 5700 «Guideline for the Audit of Corruption Prevention» was adopted, which offers an effective methodology of preventing corruption, based on the positive experience of some countries. It is determined that the corruption violations described in ISSAI 5700 as nepotism, cronyism, bribery and extortion are also common in Ukraine. Implementation of preventive measures provided by the ISSAI 5700 will allow eliminating the prerequisites for the corruption spread and factors that motivate it. The practical significance of the study results is to justify the need to reappraisal the role of the Accounting Chamber of Ukraine in preventing corruption. The algorithm for conducting a public audit of anti-corruption policy is proposed. The implementation of the proposed measures, along with other steps to prevent corruption, will ensure a systematic approach in this area. This will have a positive effect on the efficiency and effectiveness of the fight against corruption in Ukraine.
Description
Keywords
державний аудит, корупція, доброчесне управління, антикорупційна стратегія, корупційні ризики, public audit, corruption, good governance, anti-corruption strategy, corruption risks
Citation
Державний аудит як сучасний інструмент попередження корупції / Слободяник Ю. Б., Матієнко-Зубенко І. І., Мариніч І. О., Сиротенко Н. А. // Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики : зб.наук. пр. / Харків. навч.-наук. ін-т ДВНЗ «Ун-т банк. справи» ; [редкол.: Б. Самородов (голов. ред.) та ін.]. – Харків, 2020. – Т. 3, № 34. – С. 157–166.