Ефективне управління асортиментом в трейд маркетинговій діяльності підприємств харчової промисловості
Loading...
Date
2020
Authors
Боряк, А. В.
Boriak, A.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У статті показано значущість і результати взаємодії
виробників і рітейлерів в ефективному управлінні асортиментом.
Досліджено та систематизовано конфлікти інтересів всіх учасників
товаропросування. Розглянуто основні категорії в рітейлі, а також
вплив стратегії категорій на рішення стосовно ефективного управління асортиментом. Акцентовано увагу на гармонізації бізнес-процесів та інтеграції зусиль постачальників і рітейлерів як фактори успішної стратегії категорійного менеджменту.
The article describes significance and results of
interaction between manufacturers and retailers in the efficient
assortment management. To build an effective relationship with
retailers for efficient assortment management, trade marketers of the
food industry must clearly identify and neutralize conflicts of interest of
all participants in the product distribution, the main prerequisites of
which were investigated in the article. Particular attention is paid to
consumers, who are the core of the integration of marketing strategies
and efforts of manufacturers and retailers and the key to efficiency and
competitiveness of their joint market offerings. The main categories in
retail, as well as the impact of category strategy on decisions
regarding effective product management were investigated. It should
27
be stressed that the article considers the roles of categories in terms
of category management. As part of the integrated management of
product groups as strategic business units of manufacturers /
suppliers and retailers, were proposed to identify seven main
strategies for the development of categories. The text gives a valuable
information on the impact of category strategy on assortment
management decisions. In our opinion, the process of efficient
assortment management in the context of category management
involves 3 fundamental stages, each of which were considered.
Harmonization of business processes and integration of efforts of
suppliers and retailers as factors of successful strategy of categorical
management were described with particular attention. The synergistic
effect of cooperation in the assortment management allows to get
more benefits for manufacturers and retailers, as well as for
consumers. Trade marketing activities of the food industry need
further improvement. That will be the subject of the future publications.
Description
Keywords
трейд маркетинг, асортимент, управління, ефективність, співробітництво, trade marketing, assortment, management, efficiency, cooperation
Citation
Боряк А. В. Ефективне управління асортиментом в трейд маркетинговій діяльності підприємств харчової промисловості / Боряк А. В. // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: І. М. Рєпіна (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2020. – Вип. 45. – С. 26–37.