Стратегічна організації маркетингового управління каналами збуту в діяльності виробничого підприємства
Loading...
Date
2020
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У статті розглянуто процес та цілі організації маркетингового управління каналами збуту для виробничого підприємства та організація торгового маркетингу. Подано характеристику важливим етапам, що передують, тобто налагодження доступу
спільної інформації про ринок, в рамках стратегії запуску та просування нової продукції. Розглянуто різні функціональні складники
стратегії маркетингової комунікації та місце в ній управлінню збутом. Основну увагу дослідження сфокусовано на налагодженні
маркетингового управління каналами збуту у виробничій організації. Зокрема обов’язки сторін з маркетингового управління каналами збуту в організації, визначення ключових показників діяльності, взаємодія маркетингових і торгових відділів у процесі
стратегічного планування, визначення карти процесів — ключові
показники діяльності (Key Performance Indicator — KPI).
The main purpose of the article is to study the process
of channel marketing organization and structure, main guide lines for
strategy planning, team roles and responsibility. Research contribution
could be helpful to scientific and business circle. Nowadays TNCs pay
attention and increase share in budget expense to retail marketing
activity as main functional part to achieve marketing goal. Retail
marketing works closely with customer and consumer, has impact on
channel cooperation and product tracking in retail and in-store. As well
as hole market analysis, shop grading and decision about marketing
budget investment in company — which shop, channel, terms and
conditions with patner.
In particular we will review stages to be agreed in company between
departments for channel management organization, channel
marketing strategy planning, main key performance indicators of
stakeholders, market information analysis. Which role channel
marketing plays in marketing strategy and communications to
consumers. As we know effective channel marketing organization
could provide rapid changes in product line-up to consumers, new
technologies, control of marketing investments effectiveness.
Therefore, problems with channel marketing organization and strategy
implementation inaccuracies could result in large losses, shop display
not friendly to consumer, problems with channel inventory.
The main purpose of the article to describe and clarify channel
management mission and function in production organization,
consolidated roles and responsibilities, proses of channel marketing
organization for business, cross-team interaction and communication,
KPI (key performance indicators) definition and key strategy definition.
As well as define proses map between customer and market, working
plan, major tasks and key strategy example.
Description
Keywords
управління каналами збуту, стратегічне планування, роздрібний маркетинг, ринкові дослідження, маркетингова стратегія, запуск нової лінійки продукту, channel management, strategic planning, retail marketing, market analysis, marketing strategy, new line-up product launch
Citation
Скорік К. А. Стратегічна організації маркетингового управління каналами збуту в діяльності виробничого підприємства / К. А. Скорік // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: І. М. Рєпіна (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2020. – Вип. 45. – С. 73–83.