Motivational climate as the realization mechanism of young scientists’ potential in business environment

Abstract
Modern young scientists as representatives of the professional community of scientists now need to develop new mechanisms for realizing their potential in a business environment that is experiencing an extremely turbulent period of its development. The main purpose of this article is to comprehensively study the motivational climate as the mechanism for realizing the potential of young scientists in the business environment, which will have a positive aspect for stakeholders. The study found that the scientific achievements of most scientists are undoubtedly important for the formation of theoretical foundations for the development of a motivational mechanism, however, scientists do not single out the motivational tools for realizing the potential of young scientists, although they confirm in their researches the relationship between motivation, motivational climate and education. It is determined that the main tasks of personnel motivation are to involve staff in the organization, retain employees and ensure their loyalty to the business environment where they work, stimulate productive behaviour, control labour costs, ensure administrative efficiency, simplicity and clarity to each employee. The proposals of the authors are formed on a set of criteria for diagnosing the motivational climate of the enterprise, which will lead to constant updating and improvement of operational activities of enterprises, and effective engagement of promising young researchers as employees or partners. The algorithm of evaluating the motivational climate of the enterprise is offered in the work, which includes three stages: preparatory, evaluative, analytical. For making general evaluation it is proposed to use the index of motivational climate, which has such elements as the importance of the i-th criterion of the motivational climate of the enterprise; score assessment of the strength of motivation of the i-th criterion; and score assessment of employee satisfaction with the i-th criterion. Such evaluation of the enterprise motivational climate is important for realizing the young scientists’ potential as it gives them the possibility to evaluate if the enterprise is perspective for the future cooperation. Сучасні молоді науковці як представники професійної спільноти вчених наразі потребують розроблення нових механізмів реалізації свого потенціалу в бізнессередовищі, яке переживає надзвичайно турбулентний період свого розвитку. Основна мета статті полягає в комплексному дослідженні мотиваційного клімату як механізму реалізації потенціалу молодих науковців у бізнес-середовищі, що матиме позитивний аспект для стейкхолдерів. У ході дослідження було встановлено, що наукові здобутки більшості учених є, безперечно, вагомими для формування теоретичних засад розроблення мотиваційного механізму, разом з тим науковці не виокремлюють саме мотиваційного інструментарію реалізації потенціалу молодих науковців, хоча й підтверджують у своїх дослідженнях взаємозв’язок мотивації, мотиваційного клімату і сфери освіти. Визначено, що основними завданням мотивації персоналу є залучення персоналу в організацію, збереження співробітників і забезпечення їхньої лояльності до бізнес-середовища, де вони працюють, стимулювання продуктивної поведінки, контроль за витратами на робочу силу, забезпечення адміністративної ефективності, простоти і зрозумілості кожному працівнику. Сформовано пропозиції щодо набору критеріїв для діагностики мотиваційного клімату підприємства, що призводитиме до постійного оновлення й удосконалення операційної діяльності підприємств та ефективного залучення перспективних молодих науковців як працівників або партнерів. Запропоновано алгоритм оцінювання мотиваційного клімату підприємства, який включає три етапи: підготовчий, оціночний, аналітичний. Для загальної оцінки пропонується використовувати індекс мотиваційного клімату, який має такі елементи, як важливість i-го критерію мотиваційного клімату підприємства; бальна оцінка сили мотивації i-го критерію; оцінка оцінки задоволеності працівників i-м критерієм. Така оцінка мотиваційного клімату підприємства є важливою для реалізації потенціалу молодих учених, оскільки дає їм можливість оцінити, чи перспективне підприємство для майбутньої співпраці та успішної реалізації спільних проєктів.
Description
Keywords
motivation, value, motivational climate, stakeholder, young scientist, potential, мотивація, цінність, мотиваційний клімат, стейкхолдер, молодий науковець, потенціал
Citation
Motivational climate as the realization mechanism of young scientists’ potential in business environment / Shkoda Т., Tepliuk M., Riepina I. [та ін.] // Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики : зб.наук. пр. / Харків. навч.-наук. ін-т ДВНЗ «Ун-т банк. справи» ; [редкол.: Б. Самородов (голов. ред.) та ін.]. – Харків, 2020. – Т. 4, № 35. – С. 522–529.