Фінансування вищої освіти в Україні у ХХІ столітті: виклики та перспективи їх подолання

Abstract
У зв’язку зі зміною пріоритетів у розвитку вищої освіти постала потреба в коригуванні механізмів її фінансування з огляду на нові виклики. Мета статті полягає у визначенні ключових викликів в Україні та можливостей протистояти їм. Аналіз фінансування вищої освіти проведено на підставі макроекономічних індикаторів за 2005–2020 рр. Згідно з його результатами, основними викликами фінансування вищої освіти, на думку авторів, є: її масовізація, яка характеризується тріадою “висока доступність – низька ціна – низька якість”; зміна підходів до провадження освітньої діяльності та скорочення чисельності абітурієнтів унаслідок пандемії COVID-19; неефективна модель фінансування вищої освіти, котра призводить до підготовки фахівців, що не відповідають потребам і вимогам ринку праці. Подолати ці виклики можна шляхом реформування моделей вищої освіти через узгодження структури, обсягів та якості підготовки кадрів із потребами економіки й ринку праці, а також її фінансування за рахунок зміни витратного підходу до фінансування за результатами. Підкреслено, що зазначене сприятиме інституційній ефективності й результативності навчальних програм та скороченню кількості незатребуваних спеціалістів із вищою освітою. The development of higher education is characterized by new priorities, which necessitates the adjustment of higher education funding mechanisms in response to new challenges. The purpose of this article is to identify these key challenges in Ukraine and justify the possibilities to face them. The analysis of funding for higher education was conducted based on macroeconomic indicators for 2005 to 2020. It also reviewed that financing of higher education in Ukraine is characterized by decentralization and diversification, which are characterized by an increase in the share of local budgets in the structure of higher education funding in Ukraine and the use of extra-budgetary sources of funding, in the form of tuition fees. The analysis has revealed the following key challenges of financing higher education: massification of higher education, which is characterized by the triad of "high availability - low price - low quality"; change in approaches to educational activities and decrease in the number of students as a result of the COVID-19 pandemic; inefficient model of financing higher education, which results in producing specialists with higher education that does not meet the needs and demands of the labor market. Overcoming the identified challenges can be achieved through reforming higher education models by aligning the structure, scope and quality of training with the needs of the economy and labour market, and its financing, through changing the cost-based approach to financing by results. This, in turn, would help align budget funding with institutional efficiency and curriculum effectiveness, and reduce the number of unclaimed specialists with higher education. В связи с изменением приоритетов в развитии высшего образования возникла необходимость корректировки механизмов ее финансирования с учетом новых вызовов. Цель статьи заключается в определении ключевых вызовов в Украине и возможностей противостоять им. Анализ финансирования высшего образования проведен на основании макроэкономических индикаторов за 2005–2020 гг. Согласно его результатам, основными вызовами финансирования высшего образования, по мнению авторов, являются: его массовизация, характеризующаяся триадой "высокая доступность – низкая цена – низкое качество"; изменение подходов к осуществлению образовательной деятельности и сокращение численности абитуриентов вследствие пандемии COVID-19; неэффективная модель финансирования высшего образования, которая приводит к подготовке специалистов, не отвечающих потребностям и требованиям рынка труда. Преодолеть эти вызовы можно путем реформирования моделей высшего образования посредством согласования структуры, объемов и качества подготовки кадров с потребностями экономики и рынка труда, а также его финансирования за счет изменения затратного подхода к финансированию по результатам. Подчеркнуто, что указанное будет способствовать институциональной эффективности и результативности учебных программ и сокращению количества невостребованных специалистов с высшим образованием.
Description
Keywords
заклади вищої освіти, фінансування вищої освіти, бюджетне фінансування, джерела фінансування, higher education institutions, financing of higher education, budget financing, sources of financing, высшие учебные заведения, финансирование высшего образования, бюджетное финансирование, источники финансирования
Citation
Білинець М. Ю. Фінансування вищої освіти в Україні у ХХІ столітті: виклики та перспективи їх подолання / М. Ю. Білинець, А. Є.Буряченко, Т. В. Паєнтко // Фінанси України. – 2021. – № 2. – С. 98–112.