Випуск № 47

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 10
  • Item
    Антикризові стратегії управління бізнесом в сучасних умовах
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Кузьомко, Володимир Миколайович; Kuzomko, Volodymyr; Кузёмко, Владимир Николаевич; Несват, А. Ю.; Nesvat, A.
    Стаття присвячена розгляду економічної сутності стратегій управління бізнесом в сучасних умовах господарювання. Визначено, що підвищена нестабільність і складність зовнішніх та внутрішніх умов функціонування бізнесу призводить до виникнення та розгортання різноманітних кризових явищ, адекватне реагування на які стає запорукою не лише успішного функціонування, але, часто, й виживання суб’єктів господарювання на ринку в довгостроковій перспективі. Доведено, що розробка та реалізація антикризових стратегій у діяльності підприємств дозволяє на ранніх стадіях виявляти і мінімізовувати негативні наслідки розгортання кризових явищ, у результаті чого підвищується економічна стійкість і результативність існування бізнесу в умовах нестабільності. The article considers the economic essence, types, role and significance of anti-crisis business management strategies in modern business conditions. It is determined that the increased instability and complexity of external and internal conditions of business leads to the emergence and development of various crises, adequate response to which is the key not only to successful operation, but often the survival of businesses in the market in the long run. The changing situation in the country and in the world sets a new stage in the discussion of the essence, goals and objectives of crisis management. The process of globalization contributes to the active spread of crises and the expansion of their spheres of influence in the world. One of the most important tasks of crisis management is search and the use of appropriate tools. Business owners and managers will have to look at existing problems in a new way and solve them in difficult economic conditions, which often lead mature enterprises to organizational crises. Priority is given to identifying, assessing and forecasting the impact of the company’s crisis. The article proves that one of the modern management concepts that ensures the effective operation of the enterprise in terms of risks and threats, is crisis management. The use of anti-crisis methods and tools in enterprises, their adequate selection, planning and implementation through the systematic use of anti-crisis tools, such as anti-crisis strategy and tactics, anti-crisis program, etc., allow early detection and minimize the negative effects of crisis in the enterprise resulting in increased economic stability and efficiency of business in conditions of instability. Anti-crisis strategy is the most effective anti-crisis tool. Due to the nature of the crisis, this perspective allows you to develop an effective anti-crisis strategy and choose the right tools.
  • Item
    Методичні засади забезпечення результативності управління державними корпоративними правами
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Пророк, В. В.; Prorok, V.
    Запропоновано концепцію результативного управління державними корпоративними правами, яка грунтується на встановленні ключових показників результативності та обгрунтування їх цільових значень на основі бенчмаркінгових досліджень державних підприємств — світових лідерів за відповідними сферами діяльності. The need to introduce effective management of state-owned enterprises is justified against the background of growing attention to the transparency of the corporate sector of the economy and the implementation of economic reforms. The share of the public sector of the economy at the global level according to the Forbes 2000 analysis is analyzed. The experience of countries, in particular Malaysia, which have successfully reformed state-owned companies on the basis of their corporatization and implementation of the latest management practices is studied. The directions of introduction of effective management of the public sector are considered, namely: improvement of mechanisms of formation of supervisory boards; establishment of key performance indicators; implementation of regular monitoring of the functioning of state enterprises. Procedures for establishing key performance indicators for public sector enterprises and features of the process of managing state corporate rights in Ukraine are analyzed. The public sector of the economy is assessed in terms of employment, number of enterprises, profitability. Compared to most other countries, Ukraine has a large portfolio of state-owned enterprises. In contrast to developed countries, the source of corporate rights of the state in Ukraine was a large-scale privatization process. The system of management of state corporate rights requires its reform, which should primarily be aimed at the development and implementation of effective management and the creation of appropriate strategies, as well as in the evaluation of the results of the management process. A set of key performance indicators on the vectors of innovation, social capital, public service delivery, sustainable development, financial capital, brand and image is proposed. Normative values for such indicators are proposed to be established on the basis of comparison (benchmarking) with the best world companies.
  • Item
    Врахування негативних наслідків вирощування соняшнику при оцінюванні його ефективності
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Старіков, Олександр Юрійович; Starikov, O. Yu.; Стариков, Александр Юрьевич; Коваль, Анастасія Юріївна; Koval, A.; Коваль, Анастасия Юрьевна
    У роботі представлено обґрунтування методики та результати оцінки негативних наслідків вирощування соняшнику для наступних культур у сівозміні. Здійснено розрахунок даного зовнішнього сукупного ефекту у вигляді додаткових витрат і втрат для першої наступної культури у сівозміні для досліджуваного аграрного підприємства. Також визначено вплив розрахованих приведених сукупних витрат на результати оцінки економічної ефективності виробництва соняшнику в аграрному підприємстві, як альтернативних витрат його виробництва. Sunflower production is growing rapidly in Ukraine, which has a direct impact on the efficiency of the entire crop sector and agribusiness in general. Such trends are caused by the high profitability of its cultivation. In 2020, its level of profitability reached 39.4 %, which is twice as high as the profitability of cereals and legumes. For the period 2012–2020, this figure did not fall below 23.5 %. It is known that sunflower has a negative effect on other crops as a precursor in crop rotation, on the one hand reducing plant access to essential minerals and moisture, and on the other — increasing the cost of crop care. Sunflower creates a negative external effect, which is expressed in losses and additional costs and is manifested in the future, so it is transferred to other crops, reducing the efficiency of their cultivation and increasing the efficiency of sunflower. Thus, the larger the share of sunflower in crop rotation, the more efficient it will be compared to other crops. The paper presents the substantiation of the methodology and the results of the assessment of the negative consequences of sunflower cultivation for subsequent crops in crop rotation. The calculation of this external cumulative effect in the form of additional costs and losses for the first subsequent crop rotation for the studied agricultural enterprise. The influence of the calculated reduced total costs on the results of the assessment of the economic efficiency of sunflower production in an agricultural enterprise as an alternative cost of its production is also determined. If we take into account the external effect of growing sunflower on the next crop in crop rotation, the indicators of profit, profit per 1 ha and profitability are significantly reduced.
  • Item
    Діагностування кредитних угод підприємства з банками
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Дмитренко, Артем Іванович; Dmytrenko, Artem; Дмитренко, Артем Иванович
    У статті представлено критичний аналіз існуючих у науковій літературі та практиці господарювання наукових поглядів на питання аналізування позикового капіталу. Зроблено наголос на важливості діагностики кредитних взаємовідносин підприємств з банками. До ключових первинних параметрів кредитної угоди, які слід дослідити бізнес-аналітику віднесено суму кредиту, строк кредитування, відсоткову ставку, забезпечення, цільове призначення, технологію обчислення сум і календарний графік обслуговування боргу. До основних аспектів аналізу кредитних угод суб’єктів господарювання віднесено вартість кредитної угоди, рівень платіжної дисципліни та ефективність експлуатації кредитних коштів. Вартість кредитної угоди рекомендовано розраховувати через врахування усіх витрат підприємства пов’язаних з її виконанням. The article represents a critical overview of existing in scientific literature and business practice scientific views on the analysis of debt capital. The significance of diagnostics of credit relations of with banks was emphasized. The cost of credit agreement, level of payment discipline and efficiency of debt exploitation are considered to be the main aspects of such an analysis. The key primary parameters of the credit agreement that should be thoroughly studied by business analysts include the amount of the loan, term of crediting, interest rate, guarantees of the warrantor and their implementation, intended purpose, technology of interests’ calculation, calendar schedule of debt servicing, bank charges and other related fees, possibility and procedure of early loan settlement, fine system etc. The cost of the debt is to be calculated by taking into account all expenses incurred by the borrower in connection with its fulfillment. The full set of possible expenses of the borrower is defined. To calculate the real cost of credit it is necessary to use the tabular editor of Microsoft Excel, which will determine the appropriate interest rate. An algorithm for preparing initial financial values to use a special formula (XIRR) is described. The payment discipline assessment under the loan contract should be carried out not only on the part of the borrower, but also, in the case of large investment projects that require tranch financing, but also on the part of the granting banks. Performance analysis of bank loans’ exploitation provides calculation of such indexes as return on bank loans and bank loans’ turnover.
  • Item
    Комерціалізація інноваційної діяльності підприємства
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Теплюк, Марія Анатоліївна; Tepliuk, Mariia; Теплюк, Мария Анатольевна; Козенюк, І. О.; Kozeniuk, I.
    У статті розглянуто актуальні питання комерціалізації інноваційної діяльності та ключові аспекти забезпечення ефективності і стимулювання комерціалізації інновацій. Досліджено поняття комерціалізації та інноваційної діяльності, теоретичні засади та авторські підходи до їх визначення. Визначено основні методи та форми комерціалізації інноваційної діяльності — самостійну, аутсорсингову та комбіновану форму, трансфер технологій, лізинг, франчайзинг та інжиніринг. Розглянуто основні проблеми, пов’язані із здійсненням процесу комерціалізації інноваційної діяльності підприємств, на основі чого рекмендовано розробити ряд заходів, спрямованих на подолання проблем комерціалізації та покращення показників інноваційного розвитку. Запропоновано схему управління вибором заходів технічного, маркетингового, управлінського та кадрового супроводу різних варіантів комерціалізації інноваційної продукції та послуг підприємства. Обґрунтовано доцільність впровадження заходів із комерціалізації інноваційної діяльності на засадах маркетингу інновацій, випуску інноваційних товарів та кадрової політики підприємства. The article presents the results of a on the essence of the commercialization and innovation, its evaluation methods. Based on the processed literature the own definition of «commercialization of innovative products» is offered. The role, importance and necessity of innovative products commercialization is described in today’s society. The principles of innovative products commercialization are characterized. The main methods of assessing the commercialization of innovation and promotion of innovative products are studied and grouped. Also are indicated their advantages and disadvantages. The tendencies of functioning security industry are examined, the problems of formation competitive advantages are analyzed and also suggestions are given in relation to the ways of its perfection. The main purpose of this study is to develop business proposals to ensure the commercialization of innovation. The main methods and forms of commercialization of innovation are identified — independent, outsourcing and combined form, technology transfer, leasing, franchising and engineering. The main problems related to the implementation of the process of commercialization of innovative activities of enterprises are considered, on the basis of which it is recommended to develop a number of measures aimed at overcoming the problems of commercialization and improving the indicators of innovative development. The scheme of management of a choice of measures of technical, marketing, administrative and personnel support of various variants of commercialization of innovative production and services of the enterprise is offered. The expediency of introduction of measures on commercialization of innovative activity on the basis of marketing of innovations, release of innovative goods and personnel policy of the enterprise is substantiated.
  • Item
    Методологічні аспекти оцінювання ефективності інтегрованих маркетингових комунікацій в інтернет-середовищі
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Березюк, В. О.; Bereziuk, V.
    У статті актуалізовано проблематику формування ефективних маркетингових програм через застосування науково-обгрунтованої методології оцінювання ефективності маркетингових комунікацій в інтернет-середовищі як частини системи інтегрованих маркетингових комунікацій. Досліджено проблеми та передумови ефективного використання інструментарію такого оцінювання, що складає комплекс підходів, критеріїв і показників. Враховано потребу забезпечення інтегративності процесу оцінювання стосовно інтегрованих маркетингових комунікацій, як перспективного напрямку маркетингової діяльності для якого на даному етапі не сформовано достатньо обґрунтованої критеріально-показникової бази та порядку оцінювання. Узагальнено та структуровано базові підходи в контексті потреби розвитку методологічних аспектів оцінювання маркетингових комунікацій в інтернет-середовищі. This article actualizes the issue of forming effective marketing programs through the application of the scientifically sound methodology for evaluating the effectiveness of marketing communications in the Internet environment as part of an integrated marketing communications system. Problems and preconditions of effective use of tools of such estimation which makes a complex of approaches, criteria, and indicators are investigated. The basic approaches in the context of the need to develop methodological aspects of the evaluation of marketing communications in the Internet environment are generalized and structured, taking into account the need to ensure the integration of the evaluation process in relation to integrated marketing communications, as a promising direction evaluation procedure. At the same time, such a methodological basis should take into account the possibility of calculating key indicators on the existing accounting and empirical basis. The author has formed a list of contextual criteria for evaluating integrated marketing communications used in the Internet environment. The methods used in practice to calculate the effectiveness of marketing communications in the Internet environment to perform certain tasks are presented. Indicators for evaluating the effectiveness of marketing communications in the Internet environment are structured, which can be differentiated into those that characterize the effectiveness of marketing communications and their effectiveness. Thus, the effectiveness of marketing communications is characterized by indicators of conversion, traffic, interaction, and direct sales. The list of indicators that characterize the effectiveness of marketing communications in the Internet environment is also described. The results of this study are aimed primarily at solving the problems of effective management of marketing communications in the Internet environment in the context of achieving a balance of marketing goals and interests of organizers and participants of communication events.
  • Item
    Особливості використання потенціалу ресурсної циркулярності лісових господарств
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Рєпіна, Інна Миколаївна; Riepina, Inna; Репина, Инна Николаевна; Кошель, А. Г.; Koshel, A.
    Стаття присвячена дослідженню потенціалу ресурсної циркулярності лісових господарств. У роботі проаналізовано сутність та узагальнено категорійний апарат «циркулярної економіки», на основі якого сформовано її сучасне бачення у вигляді взаємопов’язаних елементів тріади «ознаки характерності — механізми принципів — новітні бізнес моделі». Автори запропонували власне трактування понять «циркулярна економіка», «потенціал ресурсної циркулярності». Розглянуто сутність, значення, особливості формування потенціалу ресурсної циркулярності лісових господарств та шляхи його ефективного використання. Обґрунтовано доцільність й необхідність переходу підприємств до моделі «кругової економіки» задля сталого розвитку суспільства. The article is devoted to the research of the concept of the potential of resource circularity of forestries. The paper analyzes the essence and generalizes the categorical apparatus of the «circular economy», on the basis of which its modern vision is formed in the form of interconnected elements of the triad «characteristics — mechanisms of principles — innovative business models». This triad is the foundation for the successful operation of enterprises on the basis of a «circular» economy. The expediency and necessity of the transition of enterprises to the model of «circular economy» for the sustainable development of society are substantiated. According to the authors, the potential of resource circularity is the ability of entrepreneurs to implement business ideas that are both aimed at meeting economic (in this case, profit) and social (solving acute social problems) needs. In this case, the forest industry is particularly promising. After all, the potential of resource circularity is based on the reuse of waste, and forestry activities are accompanied by constant waste generation. In addition, forest waste is safe and reusable in any case, so it is a source of additional income for entrepreneurs. When talking about the potential of resource circularity of forests, and more precisely about their quantitative and qualitative assessment, it is worth remembering the peculiarities of its formation and use. Among which the main one is the direct dependence of the magnitude of the potential on the territorial location of the enterprise, which affects the range of products and ways of processing and reuse of waste.
  • Item
    Особливості використання людських ресурсів у досягненні конкурентоспроможності підприємства
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Чухраєва, Наталія Миколаївна; Chukhraieva, Nataliia; Чухраева, Наталия Николаевна; Циганова, К. В.; Tsyhanova, K.
    Для сучасної компанії успішність її діяльності знаходиться під впливом ефективності та якості підготовки її робітників, а з цього випливає залежність від людських ресурсів результатів діяльності та конкурентоспроможності підприємства як на міжнародному, так і національному ринках товарів і послуг. У роботі проаналізовано основні особливості використання людських ресурсів і чинники підвищення їх ефективності. Розглянуто взаємозв’язок ефективності їх використання та підвищення конкурентоспроможності підприємства. За результатами дослідження доведено, що на ефективне залучення та використання людських ресурсів має вагомий вплив організація системи управління персоналом, а саме мотивація, розвиток та оцінка його результативності. At the present stage of economic development, in conditions of toughening competition and rapid changes in the external environment, enterprises are forced to switch to an innovative path of development, which leads to a change in the role of human resources in ensuring the successful activities of an organization. At the same time, the efficiency of using human resources at most domestic enterprises remains at a rather low level, which is the reason for a decrease in competitiveness, a loss of sales markets and a deterioration in economic indicators in general. Underestimating the role of human resources for the successful operation of a modern organization leads to mistakes in strategy development, incorrect prioritization in the implementation of management activities, a decrease in economic results and a deterioration in the image of the enterprise. Thus, increasing the efficiency of using human resources is becoming a major task for a modern organization, the solution of which will help to strengthen competitive advantages and improve the economic stability of the enterprise. Research of features of human resources as a factor of strengthening of competitiveness of the enterprise and the analysis of the factors influencing efficiency of their use. The research is based on the principles of a systems approach, which allows to consider the efficiency of human resources in key relationships. The article describes the main features of human resources use and factors of increase of their efficiency. The relationship between efficient use of human resources and increasing the competitiveness of the enterprise is considered. According to the results of the study, the effective involvement and use of human resources is significantly influenced by the organization of the management system, namely motivation, development and performance evaluation. Human resources, in turn, contribute to the efficient use of other resources, strengthening the competitive position of the enterprise.
  • Item
    Роль земельних ресурсів в підтримці виробників органічної сільськогосподарської продукції регіону
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Гмиря, В. П.; Hmyria, V.; Богун, М. М.; Bogun, M.
    Для вирішення проблем глобальної продовольчої і енергетичної безпеки, а також зміни клімату необхідні докорінні перетворення методів ведення сільського господарства і землекористування. Численні переваги в цьому сенсі забезпечують вдосконалення технології сільськогосподарського виробництва і використання ресурсів, що сприяють підвищенню вмісту в ґрунті органічного вуглецю, наприклад, органічне землеробство, агроекологія, ресурсозберігаюче сільське господарство і агролісівництво. Агробізнес — це локомотив української економіки. Україна історично називають житницею Європи, оскільки тут зосереджено близько 25 % світових чорноземних грунтів, відомих високим рівнем родючості. Країна також є найбільшим у світі експортером соняшникової олії і одним з найбільших експортерів зерна. To address global food and energy security, as well as climate change, radical transformations in agricultural and land use practices are needed. Numerous advantages in this sense provide the improvement of agricultural production technology and the use of resources that increase the content of organic carbon in the soil, such as organic farming, agroecology, resource-saving agriculture and agroforestry. Agribusiness is the locomotive of the Ukrainian economy. Ukraine has historically been called the granary of Europe, as it is home to about 25 % of the world’s black soils, known for their high fertility. The country is also the world’s largest exporter of sunflower oil and one of the largest exporters of grain. Intensification of agriculture, an increase in pressure on land resources, uncontrolled use of chemical agents in conditions of low technological culture lead to deterioration in the quality of soils, a decrease in their fertility, and progress of erosion. All this indicates that the issue of economically efficient and environmentally safe use of agricultural land resources, taking into account environmental factors in their economic assessment is relevant both from scientific and practical points of view. In conditions of excessive anthropogenic load, ecologically clean soils deserve more attention. They are suitable for growing agricultural raw materials and the manufacture of organic food. Due to its unique natural resource potential, Ukraine has great opportunities for the development of organic farming. This could enable it to become a powerful producer of environmentally friendly products to meet the needs of both domestic and foreign markets. The presence of a sufficient number of fertile land suitable for production, a favorable climate for agriculture are significant prerequisites for the development of the Ukrainian market for environmentally friendly products.
  • Item
    Цифрова трансформація як драйвер економічного зростання індустріальних компаній
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Шевчук, Наталія Валентинівна; Shevchuk, Nataliia; Шевчук, Наталия Валентиновна; Смирнов, Євген Євгенович; Smirnov, Ye.; Смирнов, Евгений Евгеньевич
    У статті представлено результати критичного аналізу термінів, що визначають цифрову трансформацію (оцифрування, цифровізація, діджиталізація). Аргументовано позицію авторів щодо змістовного наповнення категорії «цифрова трансформація». Обгрунтовано, що цифрова трансформація є характерною для третього етапу розвитку інформаційних технологій. Актуалізовано доцільність процесів цифрової трансформації не тільки для підприємств цифрового бізнесу, а і промислових компаній. Визначено особливості концепції цифрової трансформації «Індустрія 4.0» та рівні її впливу на економічні результати підприємств різних видів промислової діяльності. Виділено ефекти цифрової трансформації, що безпосередньо впливають на зростання економічних результатів діяльності промислових підприємств. The article presents the results of a critical analysis of the terms that define the digital transformation (digitization, digitization, digitalization). The main distinctive characteristics of digital transformation are identified: it is a process of changing the concept and format of functioning and development of socio-economic systems at all levels; the main ways to implement digital transformation are the translation of all resources into digital format (digitization); introduction and formation of a pool of digital technologies (technologicalization); it is the creation of network platforms for integration and interaction (sitization); transformation of business processes and business models of enterprises, their organizational design and corporate culture, by using the effects of the introduction and use of digital technologies to create value and ensure economic growth. It is substantiated that the digital transformation is characteristic of the third stage of information technology development. The expediency of digital transformation processes has been updated not only for digital business enterprises, but also for industrial companies. The peculiarities of the concept of digital transformation «Industry 4.0» and the levels of its influence on the economic results of enterprises of different types of industrial activity are determined. Three levels of digital production are defined — auxiliary, cybrephysical systems, artificial intelligence. It is noted that the implementation of digital transformation in terms of complexity depends on the characteristics of the company’s industrial activities. The effects of digital transformation that directly affect the growth of economic performance of industrial enterprises, which include the improvement of working conditions with consumers; opportunities for the development of new forms of business; development of new products and services on a digital basis; reduction of losses in various spheres of the company’s activity (security, infrastructure, logistics, communications, etc.); expansion of export opportunities; reducing the complexity of production; increase productivity, etc.