Прагматична модальність стимулюючих перепитувань

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради
Abstract
Стимулюючі перепитування – це особливий тип питальних речень, стимулюючий засіб якого полягає в особливому посиленому впливові на мовця та в тому, що він служить комунікативним засобом. У дослідженні обґрунтовується думка про стимулюючі перепитування, що з лінгвістичної точки зору становить неодноразову появу мовленнєвої одиниці в певному проміжку мовлення на відповідному лінгвістичному рівні. Явище стимулюючого перепитування має місце на всіх лінгвістичних рівнях. Між стимулюючими перепитуваннями різних рівнів існує тісний взаємозв’язок: у межах одного рівня одиниці вступають між собою в синтагматичні та парадигматичні відношення, а стимулююче перепитування вищих рівнів включають стимулюючі перепитування нижчих рівнів. Прикладом взаємодії одиниць мовленнєвих рівнів може служити взаємодія лексичного та морфологічного рівнів. Доцільно розглядати стимулюючі перепитування в діалогічному мовленні. У межах діалогу із трьох реплік можуть, з одного боку, взаємодіяти різні типи стимулюючих перепитувань, а з іншого – один із цих типів структурно-лексичного зв’язку може пов’язувати всі висловлювання діалогу з трьох реплік чи тільки дві з них. Цей лінгвістичний феномен розглядається як засіб вираження прагматичної модальності. Беручи до уваги прагматичну модальність стимулюючого перепитування на відповідних лінгвістичних рівнях, структурні та семантичні ознаки стимулюючого перепитування, здійснюється класифікація стимулюючого перепитування на морфологічні, лексико-синтаксичні та текстологічні. Стимулюючі перепитування також можуть бути часткові, тобто стимулюючі перепитування, які повторюють лише один структурний елемент попереднього висловлення; частково-ускладнені, тобто стимулюючі перепитування, в яких повторюється декілька слів попередньої репліки; повні стимулюючі перепитування, які повторюють попереднє висловлення повністю; трансформовані стимулюючі перепитування, тобто такі, які змінюють граматичну структуру чи лексичне наповнення компонентів; подвійні стимулюючі перепитування, тобто перепитування, які повторюють один чи декілька елементів попереднього висловлення, чи повністю висловлення двічі. Функціонування різних видів стимулюючих перепитувань, які беруть участь в організації мовлення, розглядають як засіб вираження прагматичної модальності перепитування. Stimulating echo-questions are a special type of interrogative sentences, the stimulating means of which consists in the special influence on the speaker and in the fact that he serves as a communicative means. The idea of stimulating echo- questions is justified in the research which is from the linguistic point of view is the repeatedly emersion of the speech unit in a certain period of speech at the appropriate linguistic level. The phenomenon of stimulating echo-questions takes place at all linguistic levels. There is a close relationship between stimulating echo-questions at different levels: units enter into syntagmatic and paradigmatic relationships within one level, and stimulating echo-questions at higher levels include stimulating echo-questions at lower levels. An example of the interaction of units of speech levels is the interaction of lexical and morphological levels. It is expedient to consider stimulating echo-questions in dialogic speech. On the one hand, different types of stimulating echo-questions can interact within the three-phrase dialogue and on the other hand, one of these types of structural-lexical connection can connect all or only two of the three-phrase dialogue utterances. This linguistic phenomenon is seen as a means of expressing of the pragmatic modality. Taking into account the pragmatic modality of stimulating echo-questions at the appropriate linguistic levels, structural and semantic features of stimulating echo-questions, the classification of stimulating echo-questions into morphological, lexical, syntactic and textual is carried out. Stimulating echo-questions can also be partial. These are stimulating echo-questions that repeat only one structural element of the previous statement; partially –complicated echo-questions . These are stimulating echo-questions in which several words of the previous utterance are repeated; complete stimulating echo-questions that repeat the previous statement completely; transformed stimulating echo-questions, those ones that change the grammatical structure or lexical content of the components; double stimulating echo-questions that repeat one or more elements of the previous statement, or the whole statement twice. The functioning of different types of stimulating echo-questions, which participate in the organization of speech, is considered as a means of expressing the pragmatic modality of echo-questions.
Description
Keywords
стимулююче перепитування, прагматична модальність, прагматичне мовлення, діалог, мовлення, Stimulating echo-q uestions, pragmatic modality, pragmatic speech, dialogue, speech
Citation
Артеменко А. І. Прагматична модальність стимулюючих перепитувань / А. І. Артеменко // Академічні студії. Серія: Гуманітарні науки : наук. журн. / Комунал. заклад вищ. освіти «Луцьк. пед. коледж» Волин. обл. ради ; [редкол.: Білоус П. В. (голов. ред.) та ін.]. – Одеса : Вид. дім «Гельветика», 2021. – Вип. 4. – С. 52–56.