Особливості ідентифікації меж цифрових ринків
Loading...
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр»
Abstract
Сучасні процеси цифрової трансформації накладають відбиток на всі сфери діяльності людини і, зокрема, змінюють характеристику та структуру ринків, оскільки розмивають їхні продуктові та географічні межі. В статті розглянуто сучасні проблеми визначення меж цифрових ринків, а також судову практику Європейських країн, наведено приклади справ про злиття та поглинання, а також зловживання домінуючим положенням, в процесі яких уточнено межі цифрових ринків. Зазначено, що в умовах різних соціально-економічних середовищ подібні ринки можуть мати різні товарні та географічні характеристики, а різні справи, в межах яких досліджуються ринки, передбачають різні завдання аналізу. В умовах загальної цифрової трансформації суспільства ці питання потребують подальшого дослідження, оскільки встановлюють порядок визначення ринку під час розгляду заяв про надання дозволу на концентрацію, узгоджені дії, розслідування порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Modern processes of digital transformation have an impact on all spheres of human activity. In particular, they change the markets’ characteristics and their structure because of destroying their product and geographical boundaries. So, the appropriate tools for regulation of their activities and the development of modern methods used in the practice of competition law are required. Modern problems of digital market boundaries identification are shown in this article. For example, changes in market size, variety of parameters, necessity to take into account direct and indirect network effects and identifying of several relevant markets, free services for certain consumers, access to data as a factor of market power. The practice of the European Commission and court cases have an important role in understanding the approaches for identifying the boundaries of relevant digital market. The article examines the case law of European countries, examples of mergers and acquisitions, abusing of dominance cases, in which the boundaries of digital markets are clarified in order to correct market power assessment and their influence on competitors. It is noted that same markets in different socio-economic environments may have different product and geographical characteristics. Different cases in which markets are studied provide different tasks of analysis. Determining the territorial boundaries of markets is complicated by the fact that it requires consideration of digital goods transportation costs which are extremely low. A set of non-price characteristics such as language restrictions, cultural characteristics, legal requirements, est. should be considered too.
Defining the market in product and spatial areas allows the correct market identifying, determining main operators, calculating total market size and share of each entity. In case of general digital transformation of society, these issues need to be conciderated in future because they determine the procedures of market identifying when obtaining permissions for oncentration cases, investigations of competition legislation violations.
Description
Keywords
цифровий ринок, продуктові межі, географічні межі, ринкова влада, антимонопольна політика, digital market, product boundaries, geographical scope, market power, antitrust policy
Citation
Азьмук Л. А. Особливості ідентифікації меж цифрових ринків [Електронний ресурс] / Л. А. Азьмук, О. М. Щербатюк // Ефективна економіка : електр. наук. фах. вид. / Дніпропетр. держ. агр.-екон. ун-т. – Електрон. текст. дані. – Дніпропетровськ, 2021. – № 12. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2021/95.pdf. – Назва з титул. екрану