Інноваційні підходи формування бізнес-моделі підприємства

Abstract
На сьогоднішній день актуальними є питання функціонування підприємств та забезпечення їх конкурентних позицій, бізнес-модель підприємства як інструмент для опису створення цінності підприємства та його продукту, у цьому питанні займає чи не найпершу роль. Бізнес-модель — це частина стратегії ведення бізнесу, тому не дивно що це проблемне питання хвилює багатьох підприємців, економістів, вчених. Метою дослідження слід вважати визначення теоретичної бази понять бізнес-моделі підприємства та формування пропозицій щодо підвищення ефективності бізнес-моделей підприємства. Відповідно до зазначеної мети у ході дослідження поставлено та вирішено основні завдання, серед яких дослідження сутності основних понять та складових бізнес-моделі, визначення методичних підходів та елементів що впливають на формування бізнес-моделі. Основне проблемне питання полягає у забезпеченні ефективного функціонування бізнес-моделі підприємства, а також у відповідності методів для побудови та аналізу підприємства та його бізнес-моделі як умови конкурентоспроможності до ринкової ситуації, її зміни із часом. На цій проблемі також наголошували такі автори — Г. Хамел та К. К. Прахалад. Бізнес-моделі не є орієнтованими на майбутні ринки, тобто по суті розраховані на існуючі умови ринків. З одного боку це значно спрощує поняття підприємством основних аспектів формування бізнес-стратегії, але не готує її до створення інноваційного продукту, виходу у так званий блакитний океан, де розвиток відбувається із меншою кількістю конкурентів. Запропонована модель — «Модель перспектив бізнес-моделі підприємства» дозволить вирішити цю проблему, та розглянути у комплексі поняття сучасна та майбутня або прогнозована бізнес-модель підприємства. В основу моделі було покладено поняття змін, руху, інноваційності, модернізації. Обрані блоки досить влучно відбивають основні процеси, діяльність, що відбуваються на підприємстві, а тому запропоновані рішення направлені на оновлення елементів бізнес-моделі підприємства. Оновлення усіх блоків, або основних елементів бізнес-моделі, дозволить щоразу змінювати, корегувати, модернізувати діяльність компанії та підходи до визначення цієї діяльності. Передбачається що зміни в усіх запропонованих блоках по перше допоможуть підприємству краще орієнтуватись в потребах споживачів, по друге часта зміна елементів моделі допоможе підприємству у разі непередбачуваних ситуацій, таких як зміна ринку, ринкового попиту — мобілізувати свої зусилля, як воно робило коли змінювало елементи бізнес-моделі. Today the issues of functioning of enterprises and ensuring their competitive positions are relevant, the business model of the enterprise as a tool to describe the value creation of the enterprise and its product, in this issue is perhaps the most important role. The business model is part of the business strategy, so it is not surprising that this problem worries many entrepreneurs, economists and scientists. The purpose of the study should be to determine the theoretical basis of the business model of the enterprise and the formation of proposals to improve the efficiency of business models of the enterprise. In accordance with this goal, the study set and solved the main tasks, including the study of the essence of the basic concepts and components of the business model, the definition of methodological approaches and elements influencing the formation of the business model. The main problem is to ensure the effective functioning of the business model of the enterprise, as well as compliance with methods for building and analyzing the enterprise and its business model as a condition of competitiveness in the market situation, its change over time. This problem was also emphasized by the following authors — G. Hamel and K. K. Prahalad. Business models are not focused on future markets, ie they are essentially designed for existing market conditions. On the one hand, it greatly simplifies the company’s understanding of the main aspects of business strategy, but does not prepare it to create an innovative product, access to the so-called blue ocean, where development takes place with fewer competitors. The proposed model — «Model of prospects of the business model of the enterprise» will solve this problem, and consider in a complex concept of current and future or projected business model of the enterprise. The model was based on the concepts of change, movement, innovation, modernization. The selected blocks quite accurately reflect the main processes, activities taking place in the enterprise, and therefore the proposed solutions are aimed at updating the elements of the business model of the enterprise. Updating all the blocks, or the main elements of the business model, will allow you to change, adjust, modernize the company’s activities and approaches to defining these activities. It is assumed that changes in all proposed units will help the company to better navigate the needs of consumers, and secondly, frequent changes in the elements of the model will help the company in case of unforeseen situations such as changes in the market, market demand. models.
Description
Keywords
конкурентоспроможність, бізнес-модель, бізнес-процес, середовище підприємства, ціннісна пропозиція, ключові ресурси, competitiveness, business model, business process, enterprise environment, value proposition, key resources
Citation
Інноваційні підходи формування бізнес-моделі підприємства / Чебакова Тетяна О., Чебаков Денис О., Лобойко Варвара І., Теплюк Марія А. // Вчені записки : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана ; [редкол.: О. Яценко (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2022. – Вип. 27. – С. 12–21.