Антикризове державне управління: удосконалення понятійно-категоріального апарату та класифікації видів криз
No Thumbnail Available
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
Abstract
З’ясовано за результатами проведеного дослідження, що у трактуванні
поняття «криза» існує величезна кількість визначень, що вже вказує на складність
у розумінні досліджуваного питання. Показано, що у літературі синонімом до поняття «криза» досить часто використовують такі терміни, як «небезпека», «непередбачувані обставини», «надзвичайна ситуація», «лихо», що є недостатньо коректним. Здебільшого дослідники характеризують кризу, розглядаючи її виникнення
на рівні підприємства, пов’язуючи з впливом на регіон або галузь. Досліджено, що
сутність кризи, різноманіття її проявів і характеристик знаходять відображення в
класифікаціях кризи. При цьому серед науковців немає єдності поглядів ані щодо видів кризи, ані щодо її типів. Показано, що в питаннях класифікації, найбільш вдалим є поділ кризи на такі види: фінансова, економічна, соціальна, екологічна,
корпоративна та репутаційна. Однак ця класифікація не ураховує кризи, що стосується держави, а її ліквідація потребує залучення державних органів. Запропоновано класифікацію видів кризи розширити, доповнюючи її кризою державного
управління та кризою політичною. Зауважено, що питанням дослідження видів кризи приділяється недостатньо уваги, а іноді у літературних джерелах ці поняття навіть ототожнюються, що вважаємо недостатньо коректним. Встановлено, що сучасні дослідження поняття «криза державного управління» досить фрагментарні, а
існуючі не повною мірою розкривають зміст. Уточнено, з урахуванням цього, що дефініцію категорії «криза державного управління». Показано, що в Україні усталеність терміна «антикризове управління» відбулося з прийняттям Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом». Це
сприяло розумінню дослідниками антикризового управління здебільшого як інструменту оздоровлення підприємства, що перебуває у процедурі банкрутства. Згодом науковці та практики багатьох країн застосування антикризового управління виключно на рівні підприємства розширили й на інші сфери зокрема й на державне
управління. Проаналізовано дослідження у сфері державного управління та визначено, що освітлення можливих антикризових технологій у державному управлінні є дещо поверховим. Здебільшого пропозиції зводяться до застосування системного підходу до управління державою, що характеризується зміною системи державного управління у цілому та кадровими зміни. Підтверджено, що категорію «антикризове державне управління» дослідники розглядають окремо два поняття: «антикризове управління» та «державне управління». Вважаємо це недостатньо
коректним. Показано, що наявні визначення не повною мірою розкривають сутність
досліджуваної категорії. Уточнено дефініцію категорії «антикризове державне управління».
According to the results of the conducted research, it was found that in
relation to the understanding of the essence of the concept of «crisis», there is a huge
number of its definitions, which is already a recognition of the complexity in
understanding this concept. In addition, quite often in the literature, the following terms
are used as synonyms for the concept of «crisis»: «danger», «unforeseen
circumstances», «emergency situation» and «disaster», which is not correct enough. In
addition, most researchers characterize the crisis by considering its occurrence at the
enterprise level, linking it to the impact on the region or industry. The essence of the
crisis, the variety of its manifestations and characteristics are reflected in the
classifications of the crisis. At the same time, there is no unity of opinion among
scientists either regarding the types of crisis or its types. Regarding the classification, it
is determined that the most successful is the division of the crisis by scientists into the
following types: financial, economic, social, environmental, corporate and reputational.
However, at the same time, this classification does not take into account the crisis that
concerns the state, and its elimination requires the involvement of state bodies.
Therefore, it is proposed to expand the classification of types of crisis by supplementing
it with a crisis of public administration and a political crisis. It is worth noting that
currently insufficient attention is paid to research issues of these types of crisis, and
sometimes in literary sources these concepts are even equated, which is not correct
enough. It has been established that today the research into the essence of the concept
of «crisis of public administration» is quite fragmentary, and the existing definitions do
not fully reveal its meaning. Taking this into account, the definition of the category
«public administration crisis» has been clarified. Regarding the sustainability of the term
«anti-crisis administration», it began to be actively used in Ukraine with the adoption of
the Law of Ukraine «On restoring the debtor’s solvency or declaring him bankrupt». As a
result, this led researchers to understand anti-crisis management mostly as a tool for improving the company undergoing bankruptcy proceedings. Subsequently, scientists
and practitioners of many countries extended the application of anti-crisis management
exclusively at the enterprise level to other areas, including public administration.
Research in the field of public administration was analyzed and it was determined that
the illumination of possible anti-crisis technologies in public administration is somewhat
superficial. For the most part, the proposals are reduced to the application of a systemic
approach to state management, which is characterized by a change in the system of
state management as a whole and personnel changes. As for the category «anti-crisis
state administration», researchers mostly consider two concepts separately: «anti-crisis
administration» and «state administration», which is not correct enough. Existing
definitions do not fully reveal the essence of this category. Taking into account the
above, the definition of the category «anti-crisis public administration» has been clarified.
Description
Keywords
криза, види криз, криза державного управління, антикризове управління, антикризове державне управління, crisis, types of crisis, public administration crisis, anti-crisis administration, anti-crisis public administration
Citation
Буркова Л. А. Антикризове державне управління: удосконалення понятійно-категоріального апарату та класифікації видів криз / Буркова Л. А., Поросла П. В. // Вчені записки : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана ; [редкол.: О. Яценко (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2022. – Вип. 29. – С. 58–66.