Маркетингові технології розвитку конкурентоспроможності товарного експорту

No Thumbnail Available
Date
2017-03
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Дисертація присвячена теоретичному узагальненню процесів формування конкурентоспроможності товарного експорту та обґрунтуванню пріоритетних напрямів маркетингового забезпечення конкурентоспроможності товарного експорту України. У роботі виявлено сутність, сучасні критерії та чинники формування конкурентоспроможності експорту. Типізовано маркетингові корпоративні технології розвитку конкурентоспроможності експорту, а також охарактеризовано системи сприяння розвитку експорту країн-лідерів у міжнародній торгівлі з ідентифікацією основних макромаркетингових технологій формування його конкурентоспроможності. Автором оцінено динаміку та виявлено сучасні тенденції міжнародного товарного обміну, досліджено практику застосування маркетингових технологій формування конкурентоспроможності товарного експорту на корпоративному та державному рівнях. Охарактеризовано потенціал та систематизовано проблеми розвитку українського експорту, а також запропоновано напрями модернізації експортного маркетингу вітчизняних компаній та трансформації національної системи розвитку експорту. This paper generalizes the theoretical foundations of commodity export’s competitiveness while distinguishing marketing technologies of its formation at the corporate and national levels, the applications of marketing practices in the development of competitive exports are explored; the author justifies priority directions of improvement of the marketing component providing compliance of Ukrainian commodity export to competitiveness criteria. The competitive export is based both on existing – sustainability, efficiency, adaptability and integrity of competition criteria and on those identified in the work – environmental, service, brand awareness and high-tech. The author proves that to specify the components of a competitive export it should be done depending on the subject (competiveness of company’s export, country or region) and article (competitiveness in exports of goods, services, rights of intellectual property) and consider versatility and specificity of its criteria. The concept of “international marketing technology” is defined in the thesis as a combination of methods, tools, techniques and measures aimed at ensuring the effective exchange and achieving competitiveness in global markets for goods, services, rights of intellectual property; the types of techniques on a corporate and national levels are designed. The evaluation of structural dominants and dynamics of international trade with the identification of quantitative and qualitative trends is conducted in the research, the practice of international marketing technology application at companies is investigated and the peculiarities of marketing technologies in national models of export competitiveness promotion are defined. Leading international companies demonstrate a strategic focus on innovation, environmental friendliness, modernization of the services, creative brand management, sustainability of competitive position while using such marketing techniques like segmentation and positioning, branding, research of the business environment and target markets, Internet- and CRM-technology, trade marketing and more. The Ukrainian economy, having significant export potential and competitive advantages such as favorable geo-economic position, significant natural resources reserves, highly skilled labor force, large domestic market is characterized by a combination of regulatory, institutional, financial, economic problems (bureaucratic, regulatory restrictions, non-compliance of domestic products to the EU standards, a gradual decline in exports to the countries of the Customs Union, the lack of practice in international marketing activities, etc) that significantly impede export development in general and its competitiveness particularly. The conceptual format of Ukrainian goods exports competitiveness development harmonizes micro and macro levels and consists of the following components logically linked together as minimization of the risks of global, regional and national character; transformation of the national export development system towards a single integrated system to promote Ukraine’s international economic activity, including organizational, financial, economic, organizational and personnel components; modernization of marketing activities at the corporate and national levels. Диссертация посвящена теоретическому обобщению процессов формирования конкурентоспособности товарного экспорта в условиях обострения конкуренции на международных рынках и обоснованию приоритетных направлений маркетингового обеспечения конкурентоспособности товарного экспорта Украины. В работе определены сущность, современные критерии и факторы формирования конкурентоспособности экспорта. Типизированы маркетинговые корпоративные технологии развития конкурентоспособности экспорта, а также охарактеризованы системы содействия развитию экспорта стран-лидеров в международной торговле с идентификацией основных макромаркетинговых технологий формирования его конкурентоспособности. Автором оценена динамика и выявлены современные тенденции международного товарного обмена, исследована практика применения маркетинговых технологий формирования конкурентоспособности товарного экспорта на корпоративном и государственном уровнях. Охарактеризованы потенциал и систематизированы проблемы развития украинского экспорта, а также предложены направления модернизации экспортного маркетинга отечественных компаний и трансформации национальной системы развития экспорта.
Description
Keywords
конкурентоспроможність експорту, корпоративні маркетингові технології, макромаркетингові технології, державні системи сприяння розвитку експорту, високотехнологічність, брендинг, людський капітал, глобальні ланцюги доданої вартості, export competitiveness, corporate marketing technology, macromarketing technology, government export promotion systems, high-tech, branding, human capital, global value chain, конкурентоспособность экспорта, корпоративные маркетинговые технологии, макромаркетинговые технологии, государственные системы содействия развитию экспорта, высокотехнологичность, брендинг, человеческий капитал, глобальные цепочки добавленной стоимости
Citation
Іщенко А. В. Маркетингові технології розвитку конкурентоспроможності товарного експорту : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.02 / Іщенко Анна Володимирівна ; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана». – Київ, 2017. – 19 c.