Міжнародні корпоративні стратегії та бізнес-моделі в будівельній індустрії

No Thumbnail Available
Date
2019-05-24
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Дисертація присвячена дослідженню процесів модифікації стратегій і бізнес-моделей транснаціональних будівельних корпорацій в умовах глобальних трендів і викликів. Виявлено сутнісні ознаки й особливості будівництва, показано його інтегративну роль в економічному зростанні і розвитку, визначено економічні, соціальні та цивілізаційні функції, геоекономічні фактори розвитку. Досліджено специфіку технологізації будівельної індустрії у парадигму промислової революції 4.0, тренди і моделі її цифрової трансформації. Здійснено аналіз мотивацій і форм інтернаціоналізації будівельних компаній, процесів транснаціоналізації будівельної індустрії. Значну увагу приділено дослідженню інституційно-регулятивної і організаційної специфік європейського будівельного бізнесу. Розкрито передумови формування, системні риси, функції та принципи функціонування глобального ринку будівельних послуг. Охарактеризовано інноваційні стратегії та бізнес-моделі будівельних ТНК, оцінено потенціал, виявлено проблеми й обґрунтовано напрями інтеграції українських компаній в європейський ринок будівельних послуг. The thesis is focused on the research of the processes of modification of the strategies and business models of the transnational building corporations in the current conditions of the global challenges. The intrinsic features are brought to light, the economic, social, infrastructural, civilizational and cultural functions are determined and the peculiarities of the building as branch of the material production and business sphere are defined, as well as the building industry’s macroeconomic positioning in the modern market system is carried out. The integrative role of the building industry in the economic growth is shown, the influence of the geo-economics factors on its development is highlighted. The manifestations and specifics of the technology industry of the building industry in the paradigm of the Industrial Revolution 4.0 are analyzed. The main attention is paid to the analysis of the trends and models of the building business’ digital transformation, the assessment of the potential “smart” houses” and cities in the process of forming of the global platforms and networks. The motivations, forms, organizational peculiarities and levels of the building companies’ internationalization are analyzed, the specificity of the international management in the construction business is shown. The theoretical models and real processes of transnationalization of the building industry and the corresponding modification of the corporate management are described. The special attention is paid to the building industry in European Union, to the analysis of its scale, dynamics and competitiveness. The institutional, regulatory and organizational peculiarities of the European construction business are investigated. The internationalization level of the leading construction companies of the EU countries is shown, the key motivations and the market restrictions of their international expansion are revealed. The prerequisites of the formation, the features and functions of the global market of the building services are revealed. Its interrelation with the land markets, natural resources, real estate, investments, goods, services market as well as with labor, technologies and innovations markets is shown. It is substantiated that the principles of functioning of the global construction market should become the micro- and macroeconomic effectiveness, the social accessibility and humanitarian orientation, the resource-saving approach, the high technologies, networking and digital adaptability, the internal and international competitiveness of relations, the institutionality and regulatory transparency. The internal, regional and global factors, influencing the global market of construction market are systematized. The innovative strategies of the Transnational building corporations in the landscape of the global business integration are defined. The newest trends of modification of the corporate relations, business processes and models are shown. The competitive advantages of the consumer-oriented, breakthrough and creative strategies and models are illustrated. The scenarios of the digital transformation of the construction business are examined and the highly competitive potential of the Building Information Model is confirmed. The current state of development of the building and construction industry of Ukraine is assessed, its features and key macro- and microproblems are revealed. The potential of the Ukrainian construction industry is revealed and the trends of its integration into the European convergent, high-tech, energy-efficient, environmentally-oriented, institutionalized and standardized market of construction services through the organizational, structural and technological modernization and, above all, through the digital transformation with the consistent implementation in the national legal framework of European rules and standards, is substantiated. Диссертация посвящена исследованию процессов модификации стратегий и бизнес-моделей транснациональных строительных корпораций в условиях глобальных трендов и вызовов. Выявлены сущностные признаки и особенности строительства, показана их интегративная роль в экономическом росте и развитии, определены экономические, социальные и цивилизационные функции, геоэкономические факторы развития. Исследована специфика технологизации строительной индустрии в парадигму промышленной революции 4.0, тренды и модели ее цифровой трансформации. Осуществлен анализ мотиваций и форм интернационализации строительных компаний, процессов транснационализации строительной индустрии. Значительное внимание уделено исследованию институционно-регулятивной и организационной специфик европейского строительного бизнеса. Раскрыты предпосылки формирования, системные черты, функции и принципы функционирования глобального рынка строительных услуг. Охарактеризованы инновационные стратегии и бизнес-модели строительных ТНК, оценен потенциал, выявлены проблемы и обоснованы направления интеграции украинских компаний в европейский рынок строительных услуг.
Description
Keywords
інтернаціоналізація будівельних компаній, глобальний ринок будівельних послуг, європейська будівельна індустрія, інноваційні корпоративні стратегії, бізнес-моделі будівельних ТНК, цифрова трансформація будівельного бізнесу, building companies’ internationalization, global market of building services, European building industry, innovative corporate strategies, business models of the transnational building corporations, digital transformation of the construction business, интернационализация строительных компаний, глобальный рынок строительных услуг, европейская строительная индустрия, инновационные корпоративные стратегии, бизнес-модели строительных ТНК, цифровая трансформация строительного бизнеса
Citation
Сидоренко О. М. Міжнародні корпоративні стратегії та бізнес-моделі в будівельній індустрії : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.02 / Сидоренко Олександр Михайлович ; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана». – Київ, 2019. – 19 c.