Державні освітні видатки та доступність освіти для українських домогосподарств
No Thumbnail Available
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ВНЗ ТОВ «Бердянський університет менеджменту і бізнесу»
Abstract
Стаття містить апробацію аналітичних прийомів, призначених для оцінювання внеску бюджетних секторів соціальних галузей економіки в динаміку добробуту домогосподарств. Оцінено внесок бюджетного сектору освіти у добробут домогосподарств опосередковано: через динаміку попиту на комерційний сектор освіти. Вважаючи послуги комерційного і бюджетного секторів освіти щільно пов’язаними в процесі задоволення потреб домогосподарств, на прикладі України було досліджено відносини взаємозамінності й взаємодоповнюваності між благами, що постачають бюджетний і комерційний сектори освіти. Для цього було досліджено функціональний зв’язок між масштабами ресурсного забезпечення бюджетного сектору галузі і попитом на блага (товари і послуги), що постачає її комерційний сектор. Результати моделювання емпірично підтвердили здатність обмежувати темпи зростання цін на послуги освітньої галузі, розширення ресурсного забезпечення комерційного сектору і не виявили такої здатності у розширенні ресурсного забезпечення бюджетного сектору освіти. Виявлені ознаки того, що розширення ресурсного забезпечення бюджетного сектору освіти супроводжується зростанням тиску на ресурсні можливості комерційного сектору: спостерігається ефект витіснення, відомий у макроекономіці стосовно державних і приватних інвестицій.
The article contains a test of analytical techniques intended to assess the contribution of budgetary sectors
of social sectors of the economy to the dynamics of household welfare. The article estimates the contribution of the budgetary education sector to the welfare of households indirectly: due to the dynamics of demand for the commercial education
sector. Considering the services of the commercial and budgetary education sectors are tightly coupled in the process of
meeting the needs of households, Ukraine has explored the interchangeability and complementarity relationships between
the goods supplying the budgetary and commercial education sectors. To this end, a functional relationship was explored
between the size of the sector’s budgetary resources and the demand for goods (goods and services) supplied by its commercial sector. The simulation results have empirically confirmed the ability to limit the pace of price increases for educational services, expand the resource provision of the commercial sector, and have not shown such ability in expanding the
resource provision of the budgetary education sector. Signs have been identified that the expansion of resource provision to
the budgetary education sector is accompanied by an increase in pressure on the resources of the commercial sector: there
is a crowding-out effect known in the macroeconomics regarding public and private investment.
Description
Keywords
соціальні галузі, освіта, бюджетні витрати, доступність благ, комерційний сектор, бюджетний сектор, масштаби споживання, social sectors, education, budget expenditures, goods availability, commercial sector, budget sector, consumption
Citation
Верба Д. В. Державні освітні видатки та доступність освіти для українських домогосподарств / Д. В. Верба, І. С. Верховод // Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. Cерія: Економічні науки : наук. екон. журн. / Бердянськ. ун-т ; [редкол.: Антошкіна Л. І. (голов. ред.) та ін.]. – Бердянськ, 2019. – Вип. 2. – С. 97–104.