Застосування реінжинірингу у процесах надання соціальних послуг
No Thumbnail Available
Files
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
Abstract
На тлі викликів одночасного контролю за державними витратами та підвищення ефективності та якості соціальних послуг, у відповідних державних установ виникає необхідність
у процесах реструктуризації, реінжинірингу та насичення інформаційними технологіями.
Досі такі радикальні управлінські зміни були притаманні лише комерційним організаціям.
Однак сучасні політико-економічні умови вимагають більш ефективного підходу до неприбуткових структур, основною метою якої є надання населенню соціальних послуг. У цьому
контексті першочерговим завданням є запровадження інновацій, нових методів, технік, технологій, механізмів та інструментів для вдосконалення процесів надання соціальних послуг.
Таке завдання передбачає вирішення багатьох проблем, які виникають унаслідок необізнаності про такі нововведення, незнання про такі новації і про способи використання таких
технологій і проведення таких змін, небажання конкретних осіб знизити рівень бюрократії
у відповідних органах та установах, а також несприйняття змін і небажання використовувати їхні переваги. У зв’язку з цим надзвичайно актуальним є створення середовища, в
якому буде забезпечено надання якісних послуг, зокрема соціальних, у максимально доступний спосіб. Саме інструмент реінжинірингу сприятиме вирішенню цих завдань та усуненню
проблем. Застосування процесів реінжинірингу передбачає кардинальні зміни у сфері надання соціальних послуг.
In light of the challenges of simultaneously controlling public spending and improving the efficiency
and quality of social services, the relevant public institutions are facing the need to restructure, reengineer and saturate with information technology. However, the current political and economic conditions
require a more effective approach to non-profit organizations whose main goal is to provide social
services. In the midst of the dual challenge of managing public expenditures while also improving the
efficiency and quality of social services provided, public sector organizations worldwide are currently
undergoing significant transformations. This restructuring, re-engineering, and integration of information technology were once primarily applied in the realm of commercial industry. In this context, the
primary task is to introduce innovations, new methods, techniques, technologies, mechanisms, and
tools to improve the processes of social services provision. This task involves solving many problems
that arise as a result of lack of awareness of such innovations and ways to use such technologies and
implement such changes, unwillingness of individuals to reduce bureaucracy in the relevant bodies
and institutions, as well as rejection of changes and unwillingness to use their benefits. In this regard,
it is extremely important to create an environment in which quality services, including social services,
will be provided in the most accessible way possible. An increasing number of nations are adopting a
strategy that includes, among other things, implementing customer orientation, distinguishing between
political and operational decisions, and managing based on results. As a result, embracing a businessfocused approach leads to a significant shift in behavior, moving away from bureaucratic concerns
in organizational governance towards market-oriented priorities centered around client satisfaction.
This transition involves incorporating private sector knowledge, expertise, and management practices.
It is the reengineering tool that will help solve these problems and eliminate them. The use of reengineering processes implies fundamental changes in the provision of social services.
Description
Keywords
реінжиніринг, соціальні послуги, технології, інформатизація, цифровізація, інновації, reengineering, social services, technology, informatization, digitalization, innovation
Citation
Рябоконь І. О. Застосування реінжинірингу у процесах надання соціальних послуг [Електронний ресурс] / Рябоконь І. О., Кравчук О. І., Варіс І. О. // Інфраструктура ринку : електр. фах. наук.-практ. журн. / Причорномор. наук.-дослід. ін.-т економіки та інновацій ; [редкол.: Шапошников К. С. (голов. ред.) та ін.]. – Електрон. текст. дані. – Одеса, 2023. – Вип. 73. – С. 132–138. – Режим доступу: http://www.market-infr.od.ua/journals/2023/73_2023/26.pdf. – Назва з титул. екрану.