Когнітивне моделювання рівня залученості персоналу у корпоративному управлінні

Loading...
Thumbnail Image
Date
2014-10-10
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Моделювання рівня залученості персоналу дозволяє оптимізувати зусилля та заходи корпоративного управління щодо зменшення розриву між очікуваннями працівників та інтересами підприємства. Визначення достовірних факторів впливу дає змогу сформувати, уніфікувати та стандартизувати кадрову політику корпорації та функціонування кадрових служб. Когнітивне моделювання відображає перспективу збільшення рівня задоволеності працівників.
The main task of activity of services of personnel management in the organizations of modern type is to bring in a profit to the firm, using the potential of the worker. That’s why the ultimate goal of work with a personnel is a maximal rapprochement of expectations of corporation with interests of workers. Thus administration of personnels is the most effective, if we divide this process into separate factors that are component part of staff politics of enterprise. A research aim is an exposure of connections between declaration of set of principles and standards of corporation in personnel management, organization and functioning of staff services and their real realisation in practice in activity. The subject of the research is the influence of involvement of workers on the development of the system of corporate governance of enterprise on the whole and the personnel in particular. By means of method of the questioning of workers we could identify at what level a corporate culture is; providing the employees with a necessary social package, a salary, terms for career prospects, programs of social defence, principles of gender equality and studies of personnel, and also the prosecution of improvement of collaboration and dialogue between internal subdivisions. By means of method of cognitive map the basic factors of influence on staff politics of enterprise are defined and the analysis of level of internal involvement of workers is defined. On the basis of the conducted design, the recommendations are worked out due to the perfection of activity of service of personnel management in corporation, namely in relation to the increase of motivation of employees and their efficiency; to the process of estimation of efficiency of workers; to the determination of priority direction in the development of talents of employees; to the increase of level of corporate culture. All this will assist to increase the level of involvement of workers and improve the functioning of service of personnel management. The branch of application of the received results is domain of personnel management at the enterprises with a certain number of workers and complicated organisational structure.
Приносить фирме прибыль, используя потенциал сотрудника, является главным заданием деятельности служб управления персоналом в организациях современного типа. Именно поэтому конечная цель работы с персоналом — максимальное сближение ожиданий корпорации и интересов сотрудников. При этом управление кадрами более эффективно, если этот процесс разделить на отдельные факторы, являющиеся составляющими кадровой политики предприятия. Целью исследования является обнаружение связей между декларированием ряда принципов и корпоративных стандартов при управлении персоналом, организации и функционировании кадровых служб, и их реальной реализацией на практике во время функционирования. Предметом исследования является влияние вовлеченности сотрудников на развитие системы корпоративного управления предприятия, в общем, и персонала, в частности. В результате применения метода опроса сотрудников удалось определить уровень корпоративной культуры, обеспечение сотрудников необходимым социальным пакетом, перспективами карьерного продвижения, программами социальной защиты, принципами равенства полов и обучения персонала, а также работой по улучшению сотрудничества и диалога между подразделениями организации. Благодаря использованию метода когнитивной карты определены основные факторы влияния на кадровую политику предприятия и проведен анализ уровня внутренней вовлеченности сотрудников. Исходя из результатов проведенного моделирования, разработаны рекомендации улучшения деятельности относительно повышения мотивации сотрудников и её эффективности; определения приоритетным направлением развитие талантов сотрудников; развитие корпоративной культуры. Все это создаст условия для повышения уровня вовлеченности сотрудников и улучшит функционирование службы управления персоналом. Областью применения полученных результатов является управление персоналом на корпоративных предприятиях со сложной организационной структурой.
Description
Keywords
корпоративне управління, когнітивна модель, залученість персоналу, корпоративна культура, управління персоналом, corporate governance, cognitive level design, personnel involvement, corporate culture, personnel management, корпоративное управление, когнитивное моделирование, вовлеченность персонала, корпоративная культура, управление персоналом.
Citation
Григор’єва Л. В. Когнітивне моделювання рівня залученості персоналу у корпоративному управлінні / Л. В. Григор’єва // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», Укр. Союз промисловців і підприємців, Ін-т світ. екон. і міжнар. відносин НАНУ ; [редкол.: А. П. Наливайко (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2014. – № 35. – С. 80-89.