Дуалістичність у діяльності посередницької організації

Loading...
Thumbnail Image
Date
2014-10-13
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У статті розкриваються особливості посередницької діяльності та роль посередницької організації у ринковій економіці. Основна увага акцентується на структурі каналів, які створюються за участю посередницьких організацій, перевагах і недоліках їх використання для забезпечення ефективної взаємодії виробника та кінцевого споживача. Виявлено дуальний характер посередницької діяльності, що передбачає узгодження інтересів усіх учасників трансакції.
The article describes the features and the role of intermediary organizations in the market economy. The analysis of the definitions of categories of intermediary organization identified the main existing approaches to its understanding, that range from providing information services to total filling of the gap between the product/service production and its transmission to the consumer. The main emphasis is placed on the structure of the channels that are created with the participation of intermediary organizations and the advantages and disadvantages of their use for effective interaction of the manufacturer and the consumer. All benefits under the act of mediation were summarized in three types of utility: utility of product condition, utility of space and time utility. Much attention is focused on the ambivalence in the operation of intermediary organization. The dual nature of mediation involves reconciling the interests of all participants in the transaction: producers, consumers and the intermediary organizations itself. The advantages of producer and consumer cooperation with intermediary organizations are presented in the work.
В статье рассмотрены особенности посреднической деятельности. Исследуется роль посреднической организации в рыночной экономике. Основное внимание акцентируется на структуре каналов, которые создаются с участием посреднических организаций и преимуществах и недостатках их использования для обеспечения эффективного взаимодействия производителя и конечного потребителя. Проанализирован дуальный характер посреднической деятельности, который предусматривает согласование интересов всех участников трансакции.
Description
Keywords
посередництво, посередницька організація, дуалістичність, посередницька мережа, постачальник, споживач, mediation, mediation organization, duality, brokerage network provider, consumer, посредничество, посредническая организация, дуалистичность, посредническая сеть, поставщик, потребитель
Citation
Дима О. О. Дуалістичність у діяльності посередницької організації / О. О. Дима // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», Укр. Союз промисловців і підприємців, Ін-т світ. екон. і міжнар. відносин НАНУ ; [редкол.: А. П. Наливайко (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2014. – № 35. – С. 89-97.