Кафедра приватного права

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 421
  • Item
    Соціальні та трудові права осіб, що отримали тимчасовий захист або статус біженця за кордоном
    (Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, 2023) Омельченко, Андрій Володимирович; Omelchenko, Andrii
    Через збройний напад Росії на Україну Європейський Союз запровадив спеціальний захист українців у країнах ЄС, який передбачає спрощену процедуру перетину кордону та перебування в цих країнах. Важливими міжнародно-правовими джерелами у досліджуваній сфері є Конвенція про статус біженців 1951 р. та Директива ЄС 2001/55/ЄС від 20 липня 2001 року «Про мінімальні стандарти для надання тимчасового захисту у разі масового напливу переміщених осіб та про заходи, що сприяють збалансованості зусиль між державами-членами щодо прийому таких осіб та відповідальності за наслідки такого прийому». Зазначена Директива ЄС вперше на практиці запрацювала саме для українців і визначила взірець заходів тимчасового захисту, які раніше державами не застосовувалися. Запровадження механізму тимчасового захисту поставило на порядок денний питання, пов’язане із визначенням мінімального обсягу соціальних прав переміщених осіб, адже кожна держава має власні національні системи їхньої реалізації. Саме внутрішньодержавні соціальні програми кожної із країн ЄС застосовуються щодо осіб, які отримали тимчасовий захист. У статті досліджується правовий статус українців, котрі покидають Україну через війну, у випадку отримання ними тимчасового захисту або статусу біженця. Статус тимчасового захисту можна отримати в будь-якій безпечній країні, яка входить до ЄС, на відміну від статусу біженця, який можна отримати лише в тій безпечній країні, кордон якої особа перетнула вперше. Тимчасовий захист дає українцям практично ті ж права, які мають громадяни країни перебування в ЄС, і можливість повернутися додому, як тільки це стане безпечно. У випадку отримання статусу біженця повернутися до країни громадянства можна буде лише за умови, що підстави для надання такого статусу припинили своє існування. У статті окремо аналізуються положення Законів України «Про зовнішню трудову міграцію», «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», права трудових мігрантів. Зроблено висновок про те, що отримання тимчасового захисту або статусу біженця працівником не позбавляє таку особу громадянства України та не обмежує обсяг її трудових прав на території України. Due to Russia's armed attack on Ukraine, the European Union introduced special protection for Ukrainians in EU countries, which provides for a simplified procedure for crossing the border and staying in these countries. Important international legal sources in the researched area are the Convention on the Status of Refugees of 1951 and EU Directive 2001/55/EC of July 20, 2001 "On minimum standards for providing temporary protection in the event of a mass influx of displaced persons and on measures promoting balance efforts between member states to receive such persons and responsibility for the consequences of such reception". For the first time, the specified EU Directive worked in practice specifically for Ukrainians and defined a model of temporary protection measures that had not been applied by states before. The introduction of the mechanism of temporary protection put on the agenda the issue related to the determination of the minimum amount of social rights of displaced persons, because each state has its own national systems for their implementation. It is the domestic social programs of each of the EU countries that apply to persons who have received temporary protection. The article examines the legal status of Ukrainians who leave Ukraine due to the war, in case they receive temporary protection or refugee status. Temporary protection status can be obtained in any safe country that is part of the EU, unlike refugee status, which can only be obtained in the safe country that the person crossed the border for the first time. Temporary protection gives Ukrainians practically the same rights as citizens of the host country in the EU, and the opportunity to return home as soon as it becomes safe to do so. In the case of receiving refugee status, it will be possible to return to the country of citizenship only if the grounds for granting such status have ceased to exist. The article separately analyzes the provisions of the Laws of Ukraine "On External Labor Migration", "On the Organization of Labor Relations in Martial Law", and the rights of labor migrants. It was concluded that receiving temporary protection or refugee status by an employee does not deprive such a person of Ukrainian citizenship and does not limit the scope of his labor rights on the territory of Ukraine.
  • Item
    Інститут контрольно-наглядової діяльності у сфері надрокористування в період перебування українських земель у складі литви та польщі (друга половина ХІV – початок ХVI ст.): історико-правовий аспект
    (Запорізький національний університет, 2020) Мачуська, Ірина Борисівна; Machuska, Iryna
    У статті досліджуються питання правового регулювання, управління, контролю і нагляду у сфері надрокористування в період перебування українських земель у Литовсько-Польську добу (друга половина ХІV – початок ХVI ст.). Досліджено, що у зв’язку із занепадом Київської Русі та Галицько-Волинського князівства (середини ХІV ст.), західноукраїнські землі переходять під владу кількох держав: Польщі, Угорщини і Литви. Зазначено, що українські землі з другої половини ХІV ст. опиняються під владою Великого князівства Литовського. Досліджено, що Велике князівство Литовське являло собою могутню східноєвропейську державу з розвиненою економікою та правовою системою. Встановлено, що законодавчі акти Великого князівства Литовського базувались на українських традиціях «звичаєвого права» та нормах «Руської правди». Досліджено, що на формування правових норм Великого князівства Литовського вплинуло прийняття Литовських Статутів. Автором доведено, що норми Статутів не містили положення щодо права власності на надра, оскільки земля розглядалась як єдиний інтегрований природний об’єкт. Зазначено, що внаслідок укладання Люблінської Унії 1569 р., що об’єднала Польське королівство і Велике князівство Литовське, утворюється нова держава ‒ Річ Посполита, до складу якої приєднуються українські землі. Досліджено, що період перебування українських земель у складі Річі Посполитої позначився вдосконаленням законодавства кодифікацією, зокрема у сфері надрокористування. Автором встановлено, що нарівні з правовим регулюванням гірничих відносин у Річі Посполитій формувався інститут контрольно-наглядової діяльності. Відповідно до положень Гірничого статуту встановлювався перелік осіб, що здійснювали контроль і нагляд на гірничому підприємстві. Автором зроблено висновок, що період перебування українських земель у складі Литви та Польщі значно вплинув на розвиток правового регулювання гірничих відносин, а також формування інституту контрольно-наглядової діяльності. The article examines the issues of legal regulation, management, control and supervision in the field of subsoil use during the stay of Ukrainian lands in the Lithuanian-Polish era (the second half of the fourteenth ‒ early sixteenth century). It is studied that in connection with the decline of Kievan Rus and the Galicia-Volyn principality (mid-fourteenth century), the western Ukrainian lands came under the rule of several states: Poland, Hungary and Lithuania. It is noted that the Ukrainian lands from the second half of the fourteenth century came under the rule of the Grand Duchy of Lithuania. It is studied that the Grand Duchy of Lithuania was a powerful Eastern European state with a developed economy and legal system. It has been established that the legislative acts of the Grand Duchy of Lithuania were based on the Ukrainian traditions of “customary law” and the norms of “Russian Truth”. It has been studied that the formation of the legal norms of the Grand Duchy of Lithuania was influenced by the adoption of the Lithuanian Statutes. The author proved that the norms of the Statutes did not contain provisions on the right of ownership of subsoil, as the land was considered as the only integrated natural object. It is noted that as a result of the conclusion of the Union of Lublin in 1569, which united the Kingdom of Poland and the Grand Duchy of Lithuania, a new state was formed ‒ the Polish-Lithuanian Commonwealth, which included the Ukrainian lands. It is investigated that during the stay of Ukrainian lands in the Polish-Lithuanian Commonwealth, the codification legislation, including in the field of subsoil use, was affected by the improvement of the legislation. It was investigated that in accordance with the provisions of the Mining Charter, a list of persons who exercised control and supervision at the mining enterprise was established. It is noted that in accordance with the Mining Charter. The author concludes that the period of stay of the Ukrainian lands in Lithuania and Poland significantly influenced the development of legal regulation of mining relations, as well as the formation of the institution of control and supervision.
  • Item
    Щодо правового визначення «Електронного суду»
    (Запорізький національний університет, 2022) Марченко, Віктор Борисович; Marchenko, Viktor
    Стаття присвячена дослідженню правових аспектів утворення та визначення електронного суду в Україні. Визначено основні етапи його становлення і розвитку в Україні. Поняття електронного суду розглядається як підсистема (модуль) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС) та елемент судоустрою. Щодо правової природи електронного суду робиться висновок, що це елемент судоустрою, технологічна форма окремих елементів судочинства, але не окремий правовий інститут . Електронний суд є складним, комплексним та еволюційним явищем і постає щонайменше як технологічний проект, як програмний продукт, і власне як законодавчо-правове поняття. Хронологічно першим електронний суд постає як технологічний проект, завданням якого було створити модель електронного обміну інформацією для функціонування електронної системи судочинства, на базі якої підготувати пілотний проект "Електронного суду" та законодавче забезпечення його впровадження. На наступному етапі електронний суд постає як певний більш-менш окреслений функціональний концепт та елемент більш широкої Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС). При цьому електронний суд забезпечує обмін електронними документами між судами, органами та установами системи правосуддя, фізичними особами та учасниками судового процесу. Визначаючи правову природу електронного суду, слід враховувати, що це перш за все, технологічна форма окремих елементів судочинства, але не окремий правовий інститут. Електронна форма сама по собі не створює ніяких нових елементів процесу судочинства і відповідно, ніяких нових, окремих і самостійних інститутів процесуальних чи якихось інших галузей права. Обладнання судів електронними засобами комунікації, документообігу, обробки, збереження документів тощо – це елемент судоустрою, але не судового юридичного процесу. Як технологічний продукт, електронний суд має досить динамічну еволюційну природу, тому фіксувати його у відносно статичних нормах закону чи кодексу не варто. The article is dedicated to the legal aspects of the adoption and definition of an electronic court in Ukraine. The main stages of its development and development in Ukraine are marked. The concept of an electronic court is considered as a subsystem (module) of the Unified Court Information and Telecommunication System and an element of judiciary. Wherever the legal nature of the electronic court is to fight the conclusion, which is an element of the judiciary, a technological form of the other elements of the judiciary, but not the legal institute. The electronic court is a collapsible, complex and evolutionary phenomenon and stands less like a technological project, like a software product, and better like a legislative and legal understanding. Chronologically, the first electronic court is a technological project, the task of which was to create a model of electronic exchange of information for the functioning of the electronic system of judiciary, on the basis of which a pilot project of the "Electronic Court" was prepared and legislated. At the approaching stage, the electronic court is becoming a bigger and smaller functional concept and an element of a bigger wide single Court information and telecommunication system. In this case, the electronic court ensures the exchange of electronic documents between courts, bodies and institutions of the justice system, individuals and participants in the judicial process. Depending on the legal nature of the electronic court, the next thing is to protect, which is the first for everything, the technological form of the other elements of the judicial system, but not the legal institute. The electronic form by itself does not create any new elements in the process of judiciary and any new independent institutions of procedural or any other law branches. The possession of courts by electronic means of communication, document processing, processing, saving documents is just an element of the judiciary, but not of the judicial legal process. As a technological product, an electronic court can achieve a dynamic evolutionary nature, so fix it in visibly static norms of the law and the code is not advisable.
  • Item
    Обов’язок кредитора запобігати власним збиткам: принцип вирішення господарських спорів щодо упущеної вигоди чи сталінський анахронізм?
    (Запорізький національний університет, 2024) Марченко, Віктор Борисович; Marchenko, Viktor
    Робота присвячена питанню про те, чи є вжиття кредитором у зобов’язанні достатніх заходів для запобігання власним збиткам обов’язковою умовою для їх відшкодування, і якими правовими джерелами обгрунтована така вимога. Безпосередньо тут досліджується правомірність застосування вказаної правової позиції як підстави обгрунтування відповідних судових рішень, але не правомірність самих цих рішень. Перш за все, щодо вказаної позиції ми спробуємо визначити її логічний смисл, правову обгрунтованість та витоки її походження. Зроблено висновок, що у сучасній правовій парадигмі досліджувана судова позиція є логічно і юридично беззмістовною. Зобов’язуючи кредитора запобігати власним збиткам у контексті упущеної вигоди, вона відмовляє останньому у самій ідеї і намірах мати вигоди від зобов’язальних правовідносин. Водночас, така позиція є дискримінаційною щодо кредитора, оскільки його право на відшкодування збитків гарантоване цивільним законодавством України і не передбачає вищенаведеної умови. Тож, застосування такої позиції позбавляє кредитора права на повноцінний захист своїх майнових прав та інтересів. Умовно такий судовий підхід можна назвати принципом обов’язку кредитора запобігати власним збиткам. Застосовуючи цей принцип у своїй практиці господарські суди з необгрунтованих підстав фактично сприяють перекладенню відповідальності за порушення зобов’язання з боржника на кредитора. Такий принцип за своїм змістом суперечить самій ідеї цивільних прав, оскільки фактично позбавляє кредитора права на захист від порушення зобов’язання боржником шляхом відшкодування упущеної вигоди. За побіжними ознаками принцип обов’язку запобігання власним збиткам походить, імовірніше всього, із радянського спадку одержавленої економічної і судово-правової системи сталінських часів, тобто, по суті виглядає сталінським анахронізмом. Тож, господарські суди мають перевірити походження, логічну і юридичну змістовність, нормативно-правові підстави і правомірність застосування принципу обов’язку запобігання власним збиткам. The article focuses on the issue of whether the creditor's taking sufficient measures in the obligation to prevent own losses is a mandatory condition for their compensation, and what legal sources justify such a requirement. The legality of the application of the specified legal position as a basis for substantiating the relevant court decisions is directly investigated here, but not the legality of these decisions themselves. First of all, regarding the specified position, we will try to determine its logical meaning, legal validity and origins of its origin. The author concludes that in the modern legal paradigm the judicial position under investigation is logically and legally meaningless. Obliging the creditor to prevent his own losses in the context of lost profit, it denies the latter the very idea and intention to benefit from the relations of obligation. At the same time, such a position is discriminatory against the creditor, since his right to compensation for damages is guaranteed by the civil legislation of Ukraine and does not provide for the above condition. Therefore, the application of such a position deprives the creditor of the right to fully protect his property rights and interests. This judicial approach can be conditionally called the principle of the creditor's obligation to prevent its own losses. Applying this principle in their practice, commercial courts, for unfounded reasons, actually contribute to the transfer of responsibility for breach of obligation from the debtor to the creditor. Such a principle in its content contradicts the very idea of civil rights, as it actually deprives the creditor of the right to protect against the debtor's breach of obligation by way of compensation for lost profits. According to cursory indications, the principle of the duty to prevent one's own losses most likely originates from the Soviet legacy of the economic and legal system inherited from Stalin's times, that is, it essentially looks like a Stalinist anachronism. Therefore, commercial courts should verify the origin, logical and legal content, regulatory and legal grounds and legitimacy of the principle of the duty to prevent one's own losses.
  • Item
    Особливості судового захисту законних інтересів фізичних осіб при примусовому наданні психіатричної допомоги
    (Запорізький національний університет, 2024) Богданець, Аліна Вікторівна; Bohdanets, Alina
    В даній статті проаналізовано зміст понять «особисті немайнові права», «право на медичну допомогу», «психіатрична допомога», «законний інтерес», «судовий захист». У статті розкривається правова природа справ про надання особі психіатричної допомоги в примусовому порядку в порядку цивільного судочинства. Проаналізовано чинні норми законодавства, якими регулюється порядок проведення психіатричного огляду, надання амбулаторної психіатричної допомоги та госпіталізації до закладу з надання психіатричної допомоги у разі, якщо особа не дає на це своєї усвідомленої згоди. Зазначено, що надання особі психіатричної допомоги у примусовому порядку здійснюється у відповідності до положень Цивільного процесуального кодексу України та з дотриманням Закону України «Про психіатричну допомогу». Однією з основних засад у сфері надання психіатричної допомоги та дотримання прав психічно хворих осіб, встановлених Принципом 11 Резолюції 46/119 Генеральної Асамблеї ООН «Принципи захисту психічно хворих осіб та покращення психіатричної допомоги» від 17 грудня 1991 року, статтею 11 Закону України «Про психіатричну допомогу», є отримання згоди особи на психіатричний огляд, надання амбулаторної психіатричної допомоги, госпіталізацію до закладу з надання психіатричної допомоги. Акцентовано увагу на тому, що питання забезпечення захисту прав, свобод та законних інтересів громадян, зокрема в умовах воєнного стану набуло значної актуальності та значущості. В нормах чинного законодавства закріплені випадки, за яких обмежується особиста свобода. Зокрема ці випадки мають безпосереднє відношення до примусового надання медичної допомоги особам, які страждають на психічні розклади, у зв’язку з чим становлять небезпеку не тільки для себе, але й для оточуючих. Під час практичної реалізації права на надання психіатричної допомоги в примусовому порядку, виникає низка проблемних питань, що стосуються суб’єктного складу осіб, які мають право звернутися до суду із заявами про надання особі психіатричної допомоги в примусовому порядку, особливостей судового доказування по справам про надання психіатричної допомоги в примусовому порядку, судового розгляду і судового рішення у справах про надання психіатричної допомоги в примусовому порядку тощо. This article analyzes the content of the concepts «personal non-property rights», «right to medical care», «psychiatric care», «legitimate interest», «judicial protection». The article discloses the legal nature of cases on providing a person with compulsory psychiatric care in civil proceedings. The current legal norms, which regulate the procedure for conducting a psychiatric examination, providing outpatient psychiatric care, and hospitalization to a psychiatric care facility in the event that a person does not give their informed consent, have been analyzed. It is noted that the compulsory provision of psychiatric care to a person is carried out in accordance with the provisions of the Civil Procedure Code of Ukraine and in compliance with the Law of Ukraine «On Psychiatric Care». One of the main principles in the field of providing psychiatric care and observing the rights of mentally ill persons, established by Principle 11 of Resolution 46/119 of the UN General Assembly «Principles of protection of mentally ill persons and improvement of psychiatric care» of December 17, 1991, Article 11 of the Law of Ukraine «On Psychiatric assistance», is obtaining a person’s consent for a psychiatric examination, provision of outpatient psychiatric care, hospitalization in a psychiatric care facility. Attention is focused on the fact that the issue of ensuring the protection of rights, freedoms and legitimate interests of citizens, in particular in the conditions of martial law, has gained considerable relevance and significance. The cases in which personal freedom is limited are fixed in the norms of the current legislation. In particular, these cases are directly related to the forced provision of medical care to persons suffering from mental breakdowns, in connection with which they pose a danger not only to themselves, but also to others. During the practical implementation of the right to compulsory psychiatric care, a number of problematic issues arise concerning the subject composition of persons who have the right to apply to the court for the provision of compulsory psychiatric care to a person, the peculiarities of court evidence in cases of provision compulsory psychiatric care, court proceedings and court decisions in cases of compulsory psychiatric care, etc.
  • Item
    Пільги на отримання земельних ділянок учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них
    (Редакція «WayScience», 2018-10) Удовенко, Юлія Олександрівна; Udovenko, Yuliia
  • Item
    Забруднення та відновлення земель внаслідок воєнних дій: питання теорії та практики
    (Соціально-гуманітарна науково-творча майстерня «Новий курс», 2023) Удовенко, Юлія Олександрівна; Udovenko, Yuliia
  • Item
    Суб’єкний склад земельних сервітутних правовідносин
    (Соціально-гуманітарна науково-творча майстерня «Новий курс», 2023) Удовенко, Юлія Олександрівна; Udovenko, Yuliia
  • Item
    Механізм адміністративно-правового забезпечення прав людини в умовах надзвичайних ситуацій
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2012-01-05) Шматова (Удовенко), Юлія Олександрівна; Удовенко, Юлія Олександрівна; Shmatova (Udovenko), Yuliia; Макаренко, Альона Віталіївна
    Дисертація є комплексним дослідженням механізму адміністративно-правового забезпечення прав людини в умовах надзвичайних ситуацій. У ній міститься низка теоретичних положень, практичних рекомендацій та науково-обгрунтованих пропозицій, спрямованих на вдосконалення функціонування даного механізму. У роботі визначаються та розкриваються питання: надзвичайна ситуація як правова категорія; поняття та складові елементи механізму адміністративно-правового забезпечення прав людини в умовах надзвичайних ситуацій, а також проблеми реалізації, охорони та захисту прав людини в умовах надзвичайних ситуацій та шляхи вдосконалення національного законодавства щодо механізму адміністративно-правового забезпечення прав людини в умовах надзвичайних ситуацій. The thesis is complex research of administrative and legal mechanism of securing human rights under emergency conditions. It contains some theoretical grounds, practical advice and scientifically-grounded proposals, aimed at improving the present mechanism functioning. The thesis determines and focuses on questions as follows: an emergency as a legal category; a meaning and elements of administrative and legal mechanism of securing human rights under emergency conditions, problems of implementation, securing and protection human rights under the emergency conditions, vectors of improving nation legislation in the sphere of administrative and legal mechanism of securing human rights under emergency conditions. Диссертация является комплексным исследованием механизма административно-правового обеспечения прав человека в условиях чрезвычайных ситуаций. В ней содержится ряд теоретических положений, практических рекомендаций и научно обоснованных предложений, направленных на совершенствование функционирования данного механизма.
  • Item
    Механізм адміністративно-правового забезпечення прав людини в умовах надзвичайних ситуацій
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2012-02-06) Шматова (Удовенко), Юлія Олександрівна; Удовенко, Юлія Олександрівна; Shmatova (Udovenko), Yuliia; Макаренко, Альона Віталіївна
    Дисертація є комплексним дослідженням механізму адміністративно-правового забезпечення прав людини в умовах надзвичайних ситуацій. У ній міститься низка теоретичних положень, практичних рекомендацій та науково-обгрунтованих пропозицій, спрямованих на вдосконалення функціонування даного механізму. У роботі визначаються та розкриваються питання: надзвичайна ситуація як правова категорія; поняття та складові елементи механізму адміністративно-правового забезпечення прав людини в умовах надзвичайних ситуацій, а також проблеми реалізації, охорони та захисту прав людини в умовах надзвичайних ситуацій та шляхи вдосконалення національного законодавства щодо механізму адміністративно-правового забезпечення прав людини в умовах надзвичайних ситуацій. The thesis is complex research of administrative and legal mechanism of securing human rights under emergency conditions. It contains some theoretical grounds, practical advice and scientifically-grounded proposals, aimed at improving the present mechanism functioning. The thesis determines and focuses on questions as follows: an emergency as a legal category; a meaning and elements of administrative and legal mechanism of securing human rights under emergency conditions, problems of implementation, securing and protection human rights under the emergency conditions, vectors of improving nation legislation in the sphere of administrative and legal mechanism of securing human rights under emergency conditions. Диссертация является комплексным исследованием механизма административно-правового обеспечения прав человека в условиях чрезвычайных ситуаций. В ней содержится ряд теоретических положений, практических рекомендаций и научно обоснованных предложений, направленных на совершенствование функционирования данного механизма.
  • Item
    Особливості розірвання шлюбу під час вагітності дружини
    (NGO European Scientific Platform, 2023-06-16) Назарчук, Оксана Михайлівна; Nazarchuk, Oksana; Назарчук, Оксана Михайловна
  • Item
    До питання трудових прав жінок: захист та реалізація
    (ТОВ «УКРЛОГОС Груп», 2024-03-22) Назарчук, Оксана Михайлівна; Nazarchuk, Oksana; Назарчук, Оксана Михайловна
  • Item
    Analysis of the issues of justice accessibility, equality, and countering discrimination in the legal system
    (Universidade Católica de Petrópolis, 2023) Potapchuk, Hanna; Boiarsky, Oleksandr; Donchenko, Olha; Nazarchuk, Oksana; Назарчук, Оксана Михайлівна; Назарчук, Оксана Михайловна; Kubariev, Ivan
    Accessibility of justice and equality is the realization of one of the fundamental rights of a person and a citizen - the right to protect their legitimate rights and interests with the help of the most democratic and effective tool for such protection, which is justice. This fact is reflected in both international legal acts and Ukrainian legislation. However, the issue of justice accessibility for all categories and groups of the population still remains quite acute. This is quite understandable due to the complexity of the judicial system, the insufficient legal culture of the population, and, in addition, insufficient legislative support for the implementation of this constitutional right. These circumstances emphasize the relevance of scientific research in identifying and overcoming issues of justice accessibility. The main research object in this article is the social relations that arise in ensuring the constitutional principle of accessibility of justice for all individuals, legal entities, and public entities. The research subject is the legislative provisions in this area, as well as the views of contemporary Ukrainian scholars on the concept and essence of the principle of justice accessibility. The scientific novelty of this study lies in establishing the multidimensionality of this principle and its conditionality both by removing obstacles to access to justice for all categories of persons and by establishing a system of state guarantees ensuring access to justice. Also, this criterion makes it possible to assess the actual efficiency of the judicial system itself based on this criterion. The relevance of the research is determined by the fact that the judicial system plays an essential role in a democratic society. Since one of the main principles of our state is the rule of law, the judiciary should adequately fulfill its function. The judiciary is independent, and the principles enshrined in the Constitution of Ukraine guarantee such independence. These democratic principles, on which the judicial system is built, determine the peculiarities of the legal system. The democratic nature of the justice principles lies in the fact that they ensure that justice is administered on an equal basis, only by a court, collegially, by independent judges, openly, using the state language, with the process recorded, and in full compliance with the law. A acessibilidade da justiça e da igualdade é a concretização de um dos direitos fundamentais de uma pessoa e de um cidadão -o direito de proteger os seus direitos e interesses legítimos com a ajuda do instrumento mais democrático e eficaz para essa protecção, que é a justiça. Este facto reflecte-se tanto nos actos jurídicos internacionais como na legislação ucraniana. Contudo, a questão da acessibilidade da justiça para todas as categorias e grupos da população continua a ser bastante aguda. Isto é perfeitamente compreensível devido à complexidade do sistema judicial, à insuficiente cultura jurídica da população e, além disso, ao insuficiente apoio legislativo para a implementação deste direito constitucional. Estas circunstâncias enfatizam a relevância da investigação científica na identificação e superação de questões de acessibilidade à justiça. O principal objeto de pesquisa deste artigo são as relações sociais que surgem na garantia do princípio constitucional da acessibilidade da justiça a todas as pessoas físicas, jurídicas e entes públicos. O tema da investigação são asdisposições legislativas nesta área, bem como as opiniões dos estudiosos ucranianos contemporâneos sobre o conceito e a essência do princípio da acessibilidade da justiça. A novidade científica deste estudo reside em estabelecer a multidimensionalidade deste princípio e a sua condicionalidade, tanto através da remoção de obstáculos ao acesso à justiça para todas as categorias de pessoas, como através do estabelecimento de um sistema de garantias estatais que garantem o acesso à justiça. Além disso, este critério permite avaliar a real eficiência do próprio sistema judicial com base neste critério. A relevância da investigação é determinada pelo facto de o sistema judicial desempenhar um papel essencial numa sociedade democrática. Dado que um dos princípios fundamentais do nosso Estado é o Estado de Direito, o Judiciário deve cumprir adequadamente a sua função. O poder judicial é independente e os princípios consagrados na Constituição da Ucrânia garantem essa independência. Esses princípios democráticos, sobre os quais se baseia o sistema judicial, determinam as peculiaridades do sistema jurídico. A natureza democrática dos princípios de justiça reside no facto de garantirem que a justiça é administrada em igualdade de condições, apenas por um tribunal, colegialmente, por juízes independentes, de forma aberta, utilizando a linguagem do Estado, com o processo registado e em total conformidadecom a lei.
  • Item
    Окремі аспекти застосування штучного інтелекту в цивільному процесі
    (ГО «Міжнародний центр наукових досліджень», 2021-11-19) Назарчук, Оксана Михайлівна; Nazarchuk, Oksana; Назарчук, Оксана Михайловна
    Актуальність теми дослідження обумовлюється тим, що динамічний розвиток інформаційних технологій, спровокував зміни сучасного життя кожної людини. Так, це зумовило необхідність у створенні та використанні штучного інтелекту в судочинстві, зокрема в цивільному процесі. Мета нашого дослідження полягає у визначенні проблем та перспектив діяльності штучного інтелекту у цивільному судочинстві України.
  • Item
    Правові аспекти дистанційної роботи в сучасних реаліях
    (Західноукраїнський національний університет, 2023) Назарчук, Оксана Михайлівна; Nazarchuk, Oksana; Назарчук, Оксана Михайловна
    Визначено особливості дистанційної роботи в сучасних реаліях. Механізм її реалізації є новим викликом часу, а тому дослідження такої форми зайнятості доволі актуальне щодо контексту регулювання трудових відносин в умовах виникнення кризових станів у державі та суспільстві, а також з огляду на стрімкий розвиток інноваційних технологій і цифровізації. Одна з найголовніших переваг – можливість надалі працювати та підтримувати економічну рівновагу та конкурентоспроможність нашої країни. Звернуто увагу на те, що дистанційна робота вимагає не лише удосконалення цифрового досвіду в індустрії праці, а й додаткового захисту трудових прав кожної людини – це зумовлює проблематику та формує вектори для подальших досліджень. Охарактеризовано, що дистанційна праця створює ризики зниження соціального захисту та соціального забезпечення працівників, що неприпустимо, адже особливості сучасної праці демонструють зміну традиційних меж праці, посилюється роль індивідуальних якостей та компетенцій працівника. Досліджено міжнародний досвід дистанційної праці в таких країнах, як Великобританія, Бельгія, Італія. Дистанційна робота на законодавчому рівні дещо полегшила становище, але і в деяких випадках спричинила додаткові питання як у працівників, так і роботодавців. Працівникам необхідно пройти спеціальну підготовку для переходу на дистанційну роботу, так як існує необхідність все ж таки переконатися, що така особа зможе ефективно виконувати свою роботу в такому форматі. Розглянуто, що дистанційна робота у період воєнного стану відображає дуальні аспекти для суб’єктів трудового права. Визначені такі проблеми як: захист конфіденційної інформації, безпека працівника та його членів сім’ї та ввіреного йому обладнання, облік робочого часу та часу відпочинку працівника; застосування заходів дисциплінарної відповідальності за прогул. The article defines the features of remote work in modern realities. The mechanism for the implementation of remote work is a new challenge of the time, so the study of this form of employment is quite relevant in relation to the context of regulating labor relations in the context of the emergence of crisis conditions in the state and society, as well as taking into account the rapid development of innovative technologies and digitalization. One of the main advantages is the opportunity to continue to work and maintain the economic balance and competitiveness of our country. Attention is drawn to the fact that remote work requires not only the improvement of digital experience in the labor industry, but also additional protection of the labor rights of each person - this leads to problems and forms vectors for further research. It is characterized that remote work creates risks of reducing the social protection and social security of workers, which is unacceptable, because the features of modern labor demonstrate a change in the traditional limits of labor, the role of the individual qualities and competencies of the employee is increasing. The international experience of remote work in such countries as Great Britain, Belgium, Italy has been studied. Remote work at the legislative level has somewhat eased the situation, but in some cases has led to additional questions for both employees and employers. Workers need to receive special training for the transition to remote work, as there is a need to make sure that such a person can effectively carry out his work in this format. It is considered that remote work during martial law reflects the dual aspects of the subjects of labor law. Problems are identified: protection of confidential information, safety of the employee and his family members and the equipment entrusted to him, accounting of working time and rest time of the employee; application of disciplinary measures for absenteeism.
  • Item
    Peculiarities of Migration Processes and Dynamics of Labor Potential in Ukraine after the Beginning War
    (Institute of Economic Affairs, 2022-10) Tereshchenko, Oksana; Yanushevych, Yaroslav; Solovei, Yuliia; Nazarchuk, Oksana; Назарчук, Оксана Михайлівна; Назарчук, Оксана Михайловна
    The full-scale military invasion of the Russian Federation on the territory of Ukraine has provoked the emergence of significant destabilizing factors in the development of the economy and the society. Along with this, it has had the greatest impact on migration processes, provoking significant destructive changes in the country’s labour potential. The purpose of the academic paper lies in studying the theoretical and applied principles of population migration as a factor of changing the labour potential in Ukraine since the beginning of the war. The methodological base of the present research consists of fundamental and applied methods of economic analysis, namely: functional-systemic approach; process approach method; comparative analysis and synthesis; observation and system analysis; statistical analysis and comparison; generalization and systematization; graphical and tabular methods. The obtained results of the conducted research make it possible to establish that population migration has a significant impact on the labour potential of Ukraine, which is manifested in the departure of a significant number of the population abroad (the volume of which reached 5,7 million people in 2022, of which 43,5 % constitute the working population age); consequently, this unbalances the national and international labour market. It has been revealed that 40 % of pupils and student youth have emigrated from Ukraine since the beginning of the Russian-Ukrainian war and continue their studies in foreign educational institutions, which threatens the outflow of highly qualified specialists in the future and the dominance of the domestic labour market by specialists of the middle and older age categories. It has been proven that the existing threat to the labour potential of the country lies in the forced deportation of the population of Ukraine to the territory of Russia, the volume of which is estimated at the level of 1 million 2 thousand people, without taking into account prisoners of war of the Armed Forces of Ukraine. It is proposed to focus the main efforts in the direction of the cessation of hostilities and the formation of a set of measures regarding interstate cooperation of Ukraine with other countries of the world in the field of population migration and development of labour potential.
  • Item
    Legal regulation of labor rights and their warranties during the war
    (Akademické sdružení MAGNANIMITAS, 2022) Goncharuk, Valentyna; Ogiyenko, Inna; Shevchenko, Maryna; Vasechko, Luidmyla; Nazarchuk, Oksana; Назарчук, Оксана Михайлівна; Назарчук, Оксана Михайловна
    The article highlights the features of the legal regulation of labor in martial law. The study analyzes the labor legislation of Ukraine on the emergence, change and termination of labor relations under martial law. The content of the employment contract, its parties and the form of conclusion under current legislation have been studied. Scientific and theoretical conclusions and practical recommendations for improving the legal mechanisms of national labor legislation have been developed. states. The problem of legislative regulation of legal relations that arise between an employee and an employer in martial law is analyzed. Emphasis is placed on the fact that the intensive development of labor relations “requires” more detailed legislation on telework, in particular on the proper social security of teleworkers, ensuring the labor rights of the latter on a par with employees who are forced to perform duties directly in the workplace.
  • Item
    Захист трудових прав жінок: реалії сьогодення
    (Західноукраїнський національний університет, 2024) Назарчук, Оксана Михайлівна; Nazarchuk, Oksana; Назарчук, Оксана Михайловна
    У статті визначені окремі правові аспекти захисту трудових прав жінок. Розвиток сучасних технологій, цифровізація змін в підходах до організації трудових відносин, запровадження режиму воєнного стану – зумовлює потребу в напрацюванні механізмів захисту трудових прав жінок. Сьогодні, трудові права жінок в Україні кваліфікуються високою інтенсивністю та відображають гендерно нейтральне регулювання. Адже через війну, умови життя змінилися, і система нерівностей розформувалася, це може бути доказом того, що матеріальні умови мають доцільне значення в питанні гендерних ролей і рівних прав. Розкрито питання, що необхідно роботодавцям підвищити рівень захисту трудових прав жінок, можливості у працевлаштуванні, підвищенні кваліфікації, перепідготовці, змогу суміщати роботу із сімейними обов’язками, здійснювати рівну оплату праці при однаковій кваліфікації, вживати всі заходи щодо створення безпечних для життя і здоров’я умов праці, унеможливлення випадків сексуальних домагань. Незважаючи на наявність міжнародних, національних нормативно-правових актів, щодо захисту трудових прав жінок, гендерної нерівності у сфері трудової діяльності, міжнародні організації й далі звертають увагу щодо актуальності даного питання. У статті розглянуто, що трудове законодавство додатково передбачає спеціальну систему норм для забезпечення захисту та охорони праці жінок. Наявність яких, передусім, зумовлена не лише фізіологічними особливостями жіночого організму, а й до прикладу, народження й виховання дітей. Таким чином, правовий статус жінки, окрім загальних основних трудових прав, містить ще й додаткові, які надаються жінці спеціальними нормами права. Визначено, що результатом подальших дій щодо захисту трудових прав жінок є можливість більш ефективного використання векторних ресурсів, що створюватиме гарне середовище у конкуренції за висококваліфіковану робочу силу, сприятиме висвітленню рівних можливостей професійного розвитку, чітких, неупереджених методів управління трудовим колективом, навчання, кар’єрного зростання, а також створюватиме умови гармонійного поєднання трудової функції працівників із сімейними обов’язками. The article defines certain legal aspects of the protection of women’s labor rights. The development of modern technologies, digitalization of changes in approaches to organizing labor relations, and the introduction of martial law determine the need to develop mechanisms for protecting women’s labor rights. Today, women’s labor rights in Ukraine are qualified with high intensity and reflect gender-neutral regulation. Indeed, because of the war, living conditions have changed and the system of inequalities has been dismantled, this may be proof that material conditions have a purposeful meaning in the issue of gender roles and equal rights. The issues that employers need to increase the level of protection of women’s labor rights, opportunities for employment, advanced training, retraining, the ability to combine work with family responsibilities, implement equal pay for equal qualifications, and take all measures to create safety for life and health are revealed. I working conditions, excluding cases of sexual advances. Despite the presence of international and national regulations on the protection of women’s labor rights and gender inequality in the labor force, international organizations continue to draw attention to the relevance of this issue. The article discusses that labor legislation additionally provides for a special system of standards for ensuring the protection and safety of women. The presence of which is, first of all, due not only to the physiological characteristics of the female body, but also, for example, the birth and upbringing of children. Thus, the legal status of a woman, in addition to general basic labor rights, also contains additional rights granted to women by special norms. It is characterized that the result of further actions to protect women’s labor rights is the possibility of more efficient use of vector resources, which will create a good environment in competition for highly qualified labor, will contribute to the coverage of equal opportunities for professional development, clear, impartial methods of workforce management, training, career growth, as well as create conditions for a harmonious combination of the labor function of workers with family responsibilities.
  • Item
    Захист прав людини: сучасний стан та проблеми реалізації
    (Західноукраїнський національний університет, 2022) Назарчук, Оксана Михайлівна; Nazarchuk, Oksana; Назарчук, Оксана Михайловна
    Визначено правові аспекти захисту прав людини. Охарактеризовано, що вагоме місце з-поміж великого кола проблем, якими займається сьогодні юридична наука, належить проблемі захисту прав людини. Рівень забезпечення прав і свобод людини визначається розвиненістю механізмів і розробленістю засобів, заходів та процедур, які використовуються при охороні і захисту прав і свобод людини, що і дозволяє говорити про захищеність і безпеку особистості в державі. Розглянуто сучасний стан та проблеми реалізації захисту прав людини. Здійснено узагальнений аналіз питань, що регулюють захист природних прав людини, а їх обмеження є неможливим за будь-яких умов. Життєдіяльність громадян в умовах воєнного стану вимагає вдосконалення захисту прав людини, що зумовлює перспективність проблематики та формує вектори для подальших досліджень. Розкрите питання захисту прав людини, який закладений у ключових нормах міжнародного гуманітарного прав, яке захищає людину від наслідків війни та стосується кожного з нас, однак воно ще недостатньо відоме людям. Механізм дотримання і реалізації норм міжнародного гуманітарного права перебуває в рамках міжнародно-правових заходів, спрямованих на активізацію міждержавного співробітництва з метою забезпечення узятих зобов'язань на міжнародному рівні, тобто здійснюється в нормативно-організаційних межах імплементації на міжнародному рівні. Звертається увага на те, що до системи комплексу таких нормативно-процесуальних заходів належать заходи контрольного характеру, які лежать в основі та виступають як найважливіший елемент міжнародного механізму захисту прав людини. Однак права людини – це не тільки засіб і спосіб захисту особи від будь-яких посягань. Права людини – головний нерв суспільного розвитку, державного устрою, взаємовідносин суспільства, людини та держави. The legal aspects of the protection of human rights are determined. It is characterized that an important place among the wide range of problems that legal science deals with today belongs to the problem of protecting human rights. The level of ensuring human rights and freedoms is determined by the development of mechanisms and the development of means, measures and procedures used in the protection and protection of human rights and freedoms, which allows us to talk about the security and safety of the individual in the state. The current state and problems of the implementation of the protection of human rights are considered. A generalized analysis of issues regulating the protection of natural human rights is carried out, and their limitation is impossible in any conditions. The vital activity of citizens in the conditions of martial law requires the improvement of the protection of human rights, which makes the perspective of the problem and forms vectors for further research. The issue of the protection of human rights, which is embedded in the key norms of international humanitarian law, which protects a person from the consequences of war and concerns each of us, is revealed, but it is still not well known to people. The mechanism of observance and implementation of the norms of international humanitarian law is within the framework of international legal measures aimed at intensifying interstate cooperation in order to ensure the commitments made at the international level, i.e. is carried out within the normative organizational limits of implementation at the international level. Attention is drawn to the fact that the system of a complex of such regulatory and procedural measures includes control measures that underlie and act as an essential element of the international mechanism for the protection of human rights. However, human rights are not only a means and a way to protect an individual from any encroachment. Human rights are the main nerve of social development, state structure, relationships between society, man and the state.
  • Item
    Особливості юридичної відповідальності за порушення прав акціонерних товариств
    (Pan-European University, 2019) Назарчук, Оксана Михайлівна; Nazarchuk, Oksana; Назарчук, Оксана Михайловна
    У статті досліджено особливості юридичної відповідальності в разі порушення прав в акціонерних товариствах. Розглянуто доктринальні та концептуальні підходи до визначення змісту юридичної відповідальності. Охарактеризовано правовий аспект відповідальності в разі порушення прав в акціонерних товариствах. The article explores the features of legal liability in case of violation of rights in joint-stock companies. Doctrinal and conceptual approaches to determining the content of the national currency are considered; responsibility. The legal aspect of liability in case of violation of rights in joint-stock companies is characterized.