Кафедра фiнансiв імені Віктора Федосова

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 1187
  • Item
    Economic inequality of the regional development of Poland, Spain and Ukraine
    (Харківський навчально-науковий інститут ДВНЗ «Університет банківської справи», 2024) Buriachenko, Andrii; Буряченко, Андрій Євгенович; Буряченко, Андрей Евгеньевич; Levchenko, Kateryna; Левченко, Катерина Михайлівна; Левченко, Екатерина Михайловна; Stetsenko, Bohdan; Стеценко, Богдан Станіславович; Стеценко, Богдан Станиславович; Biriuk, Serhii; Бірюк, Сергій Олексійович; Бирюк, Сергей Алексеевич
    The current work analyzes uneven regional economic development in Poland, Spain and Ukraine. It was determined that the unevenness of the economic development of the regions of the studied countries can be assessed by comparing statistical indicators, namely the index of the unevenness of the economic development of the countries, the dynamics of changes in the population of the studied countries and the comparison of regional economic statistics, in particular the indicators of the gross regional product. In order to identify the unevenness of regional economic development and justify the possible ways of their smoothing or levelling, the article uses such integral indicators as the coefficient of variation or Williamson’s coefficient of variation, weighted coefficient of variation, relative mean deviation and Theil Index. The study of the indicated indicators made it possible to reveal contradictions in their analysis and the need to calculate additional indicators, as well as the influence of factors of direct and indirect influence on the economic unevenness of the regional development of the studied European countries. У роботі аналізується нерівномірність регіонального економічного розвитку Польщі, Іспанії та України. Визначено, що нерівномірність економічного розвитку регіонів досліджуваних країн можна оцінити шляхом порівняння статистичних показників, а саме індексу нерівномірності економічного розвитку країн, динаміки зміни кількості населення досліджуваних країн, порівняння регіональної економічної статистики, зокрема показників валового регіонального продукту. Для виявлення нерівномірності регіонального економічного розвитку та обґрунтування можливих шляхів її згладжування чи нівелювання в статті використані такі інтегральні показники як коефіцієнт варіації або коефіцієнт варіації Вільямсона, зважений коефіцієнт варіації, відносне середнє відхилення та індекс Тейла. Дослідження вказаних показників дозволило виявити суперечності в їх аналізі та необхідність розрахунку додаткових показників, а також вплив факторів прямого й опосередкованого впливу на економічну нерівномірність регіонального розвитку досліджуваних європейських країн.
  • Item
    Фінансова безпека держави: бюджетна складова та макроекономічні чинники
    (Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2023) Захожай, Костянтин Валерійович; Zakhozhai, Kostiantyn; Захожай, Константин Валерьевич; Рудик, Наталія Василівна; Rudyk, Nataliia; Рудик, Наталия Васильевна; Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Жибер, Татьяна Васильевна
    Дотримання фінансової безпеки держави є одним з визначальних чинників її незалежності. Суверенітет України в умовах глобалізації і постійної нестабільності соціально-економічних процесів вимагає визначення макроекономічних показників, які впливають на фінансову безпеку держави. Кризові потрясіння посилюють необхідність моніторингу питання фінансової безпеки задля стабілізації ситуації та проактивного реагування на виклики та загрози. Фінансова безпекає надзвичайно складною багаторівневою системою, утвореною рядом підсистем, кожна з яких має свою структуру. Авторами наведено характеристику основних складових фінансової безпеки держави, що дозволяє виділити ключові фактори макрорівня, які є визначальними при її оцінюванні у будь-якій країні. Так, визначено, що відповідно до нормативно-правової бази найвагоміший вплив на фінансову безпеку держави належить саме бюджетній безпеці. У контексті цього наведено та деталізовано основні показники, за якими аналізуються макроекономічні фактори, що характеризують фінансову та бюджетну безпеку держави. При цьому вказано їх рекомендовані значення, що підкреслює теоретичну і практичну значимість результатів даного дослідження. Проведено розрахунок макрофінансових індикаторів бюджетної безпеки держави відповідно до діючої практики. Аналіз показників свідчить про критичний рівень бюджетної безпеки, що загострився через негативний вплив воєнного стану. Розраховано та візуалізовано інтегральний індикатор бюджетної безпеки із врахуванням відповідних нормованих показників. Отримані дані відображають комплексну спадаючу тенденцію, причинену низкою макроекономічних факторів з їх кумулятивним ефектом через воєнну ситуацію в країні. Авторами підкреслюється необхідність ефективного управління фінансовою системою з врахуванням макроекономічних чинників та регуляторів фінансової стабілізації економіки, а також забезпеченням її подальшого відновлення. У широкому розумінні ефективна держава –це така країна, яка відстоює власні національні інтереси і забезпечує свою фінансову безпеку, як в сприятливий час, так і в моменти різноманітних потрясінь. Фінансова безпека є критерієм ефективного функціонування держави. Успіх у стабілізації бюджетної безпеки забезпечить стабілізацію фінансової безпеки країни. Compliance with the financial security of the state is one of the determining factors of its independence. The sovereignty of Ukraine in the conditions of globalization and the constant instability of socio-economic processes requires the definition of macroeconomic indicators that affect the financial security of the state. Crisis upheavals increase the need to monitor the issue of financial security to stabilize the situation and proactively respond to challenges and threats. Financial security is an extremely complex multi-level system formed by several subsystems, each with its structure. The authors have given a description of the main components of the state's financial security, which allows them to highlight the critical macro-level factors that are decisive in its assessment of any country. Thus, it has been determined that, according to the legal framework, the most significant influence on the financial security of the state belongs to budgetary security. In this context, the main indicators are given and detailed, according to which the macroeconomic factors characterizingthe financial and budgetary security of the state are analyzed. At the same time, their recommended values are indicated, emphasizingthe theoretical and practical significance of the results of this study. The macro-financial indicators of the state's budgetary security were calculated according to current practice. The analysis of the indicators indicates a critical level of budget security, which has worsened due to the negative impact of martial law. The integral indicator of budgetary security is calculated and visualized, considering the relevant standardized indicators. The obtained data reflectsa complex downward trend caused by severalmacroeconomic factors with their cumulative effect due to the war situation in the country. The authors emphasize the need for effective management of the financial system, consideringmacroeconomic factors and regulators of the financial stabilization of the economy and ensuring its further recovery. In a broad sense, an effective state is a country that defends its national interests and ensures its financial security, both in favorabletimes and during various shocks. Financial security is a criterion for the effective functioning of the state. Success in stabilizing budget security will ensure the country's financial security.
  • Item
    Соціальний бюджет України: основні тенденції останніх років та реалії під час війни
    (Мукачівський державний університет, 2024) Сивульська, Наталія Миколаївна; Syvulska, Nataliia; Сивульская, Наталия Николаевна; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Славкова, Алла Аркадьевна
    Виклики, з якими зіштовхнулась Україна в умовах збройної агресії, призвели до виникнення значних економічних та соціальних проблем в країні. Особливо актуальним стає питання забезпечення функціонування соціальної сфери на належному рівні, підтримки населення, особливо найбільш вразливих його верств. В статті досліджено особливості категорії «соціальний бюджет» та моделі соціальної держави, які виділяють в світовій практиці. Проаналізовано та систематизовано основні тенденції соціальних видатків зведеного бюджету України за останні десять років з графічним представленням результатів дослідження. Особлива увага приділена змінам, що відбулись під час дії воєнного стану в країні, з виділенням заходів, які уряд запровадив задля стабілізації ситуації. Запропоновано можливі шляхи вдосконалення публічного управління бюджетним фінансуванням сфери соціального захисту. The challenges faced by Ukraine in the context of armed aggression have led to significant economic and social problems in the country: a decrease in economic potential and forced displacement of citizens resulting from the occupation of large areas of the country, the destruction of settlements and social infrastructure, and environmental pollution. Difficulties have arisen in the implementation of the constitutionally guaranteed rights of citizens, particularly in the area of social protection and welfare. Therefore, the issue of ensuring the proper functioning of the social sphere and supporting the population, especially the most vulnerable segments of it, is notably relevant in today's realities. The purpose of the article is to identify the main trends in social expenditures of budget of the state, as well as the changes that have occurred during the period of martial law in Ukraine. The article examines the peculiarities of the category "social budget" and the models of the welfare state that are distinguished in the world practice, which is extremely important for the clarification of the issue of sociality of budget. In order to assess the social character of the budget, the authors analyzed and systematized the main trends of social expenditures of the consolidated budget of Ukraine over the last ten years, which include the following expenditures: social protection and social security, health care and education, mental and physical development, housing and communal services. To this end, we analyzed the changes in the volume of expenditures in absolute terms, the share of social expenditures in total budget expenditures, and the structure of budget expenditures before and after the introduction of martial law. The results of the analysis are presented in a table and graphically for better visualization. Special attention is paid to the changes that occurred in the country during the period of martial law, and the measures introduced by the government to stabilize the situation and address pressing social problems are highlighted. The practical value of the article lies in the identification of the main trends in the financing of social expenditures of budget of the state, with the justification of the factors that caused the existing changes, and the highlighting of the problems caused by these factors, in particular by the armed aggression against Ukraine. The authors also suggest possible ways to improve the public administration of budget financing of the social protection sector.
  • Item
    Фінансове забезпечення послуг з перевезень громадським транспортом у м. Києві
    (Мукачівський державний університет, 2024) Мороз, Дмитро Олександрович; Moroz, Dmytro; Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Жибер, Татьяна Васильевна
    У транспортній інфраструктурі м. Києва зафіксовані значний розрив між рівнями зайнятості та місцями проживання, що привів до нерівномірного руху населення між правобережною та лівобережною частинами міста. У статті розглянуто фінансове забезпечення громадського транспорту на основі аналізу розподілу економічно активного населення у різних районах столиці. Досліджено особливості попиту на громадський транспорт для роботи у межах міста Києва протягом останніх років. Визначено рівень потреби у переміщенні та потенційний пасажиропотік Деснянського району, який є найменш забезпеченим швидкісним громадським транспортом. Визначено вартість суспільного блага, що виникає у разі забезпечення населення Деснянського району швидкісним транспортом (зокрема метрополітеном) через вивільнення часу, втраченого на рух, а також доходи бюджету, які це створить. Over the past years the significant deviations in the movement of citizens of Kyiv city were recorded. After Ukraine's transition to a market economy, there was a sudden gap between employment levels and places of residence, which led to an uneven distribution of the population between the right-bank and left-bank parts of the city. This imbalance forms a daily labor pendulum migration between the right-bank and left-bank parts of the city of Kyiv, which overtime overloads road bridges across the Dnipro River — the most congested sections of the street and highway network at the moment. This situation creates the need to consider alternative ways to solve the problem of mobility to unload roads and reduce time losses. The purpose of the scientific article is to consider the financial provision of public transport in Kyiv based on the analysis of the distribution of the economically active population in different districts of the capital. The task in the article was to study the impact of financial support for the transport sector, taking into account the territorial organization of labor and the distribution of residents in the city of Kyiv, as well as to propose ways to solve the problem of distortions in the trajectories of citizens, in particular public transport. The article discusses the financial provision of public transport on the basis of an analysis of the distribution of the economically active population in different districts of the capital. The distribution of the population causes the need for professional mobility within the city to provide jobs. The need for mobility of this social group will determine the social effect of the development of transport infrastructure in the sphere and the feasibility of financing future city development projects. The features of the demand for public transport for work within the city of Kyiv in recent years have been studied. The level of need for movement and the potential passenger traffic of the Desnianskyi district, which is the least provided with high-speed public transport, have been determined. The value of the public good is determined, taking into account the motorization of the population, which arises in the case of providing the population of the Desnianskyi district with high-speed transport (in particular, the subway) due to the release of time lost on traffic, as well as the budget revenues that this will create.
  • Item
    Фінансове забезпечення інноваційного розвитку в Україні
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-03-04) Помилуйко, Євгенія Олександрівна; Pomyluiko, Yevheniia; Опарін, Валерій Михайлович
    Дисертацію присвячено розробленню теоретичних положень і практичних рекомендацій щодо вдосконалення фінансового забезпечення інноваційного розвитку з урахуванням концепції сталого зростання та процесу євроінтеграції України. У контексті поданого дослідження інноваційний розвиток розглядається як структурний всебічний процес, який посідає важливе місце в усіх сферах суспільної діяльності та виступає важелем, здатним визначити пріоритетні напрями розвитку й ефективний вектор сталого економічного зростання. The dissertation is devoted to the analysis and development of theoretical provisions and practical recommendations regarding the improvement of financial support for innovative development, taking into account the concept of sustainable growth and the process of European integration of Ukraine. In the context of this study, innovative development is considered as a structural comprehensive process that takes place in all spheres of social activity and acts as a lever capable of determining priority directions of development and an effective vector of sustainable economic growth.
  • Item
    Цифрові фінансові активи та їх регулювання
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-02-26) Гавва, Віталій Вікторович; Havva, Vitalii; Гапонюк, Микола Анатолійович
    В дисертації поглиблено теоретичні підходи і розроблені практичні рекомендації щодо вдосконалення регулювання цифрових фінансових активів в Україні. Визначене місце цифрових фінансових активів серед інших видів активів. Обґрунтовано можливість використання термінів цифрові активи, електронні активи, криптоактиви та віртуальні активи як синонімів. Встановлено, що у визначенні криптоактивів, яке надають міжнародні організації та регуляторні органи, характерним є акцентування уваги на їх походженні, із зазначенням того, хто може або не може бути їх емітентом. Узагальнено підходи до класифікації видів цифрових активів, які застосовуються регуляторами фінансового ринку в світі, та виділено основні критерії їх класифікації: за типом токена, за централізацією майданчиків (бірж) криптоактивів, за типом системи DLT, за типом зберігання криптографічних ключів, за місцем виконання процесів, за типом пропозиції/розміщення токенів. The dissertation delves into theoretical approaches and proposes practical recommendations for enhancing the regulation of digital financial assets in Ukraine. It establishes the position of digital financial assets within the spectrum of various asset types and justifies the interchangeable use of terms such as digital assets, electronic assets, crypto assets, and virtual assets. It has been established that the definition of cryptoassets, as provided by international organizations and regulatory bodies, emphasizes their origin and specifies who can or cannot be their issuer. The document provides an overview of the classification approaches to digital assets employed by financial regulators worldwide, emphasizing the key criteria guiding their categorization: by the type of token, by the centralization of platforms (exchanges), by the type of DLT system, by the type of storage of cryptographic keys, by the place of execution of processes, and by the type of offer/placement of token.
  • Item
    Трансформація фінансових ринків у цифровій економіці
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-02-26) Сорока, Богдан Ростиславович; Soroka, Bohdan; Стеценко, Богдан Станіславович
    Дисертація присвячена дослідженню теоретичних засад та обґрунтуванню практичних рекомендацій щодо розвитку фінансових ринків в умовах їх цифрової трансформації. Здійснено аналіз наукових поглядів щодо сутності цифрової економіки, зв’язку цього поняття з поняттями «інформаційна економіка» та «мережева економіка». Компаративний аналіз праць провідних науковців засвідчив, що артикулюється визначальна роль цифрових технологій в становленні цифрової економіки. Аргументовано, що диджиталізація, як визначальний процес цифрової економіки, відображає швидкий розвиток технологій, а також формує проблему вибору для економічних агентів – між тими перевагами, які виникають внаслідок їх використання, та загрозами. Це стосується і фінансового господарства, як невід’ємного складника сучасної економіки. The dissertation is devoted to the study of theoretical foundations and substantiation of practical recommendations for the development of financial markets in the context of their digital transformation. The analysis of scientific attitudes regarding the essence of digital economy, the connection of this term with the concepts of «information economy» and «network economy» has been carried out. The comparative analysis of the works of prominent scientists has shown that the determining role of digital technologies in the formation of the digital economy is emphasised. It is argued that digitalisation, as a defining process of the digital economy, reflects the rapid development of technologies, and also forms the choice problem for economic agents - between the advantages that arise as a result of their use, and threats. This also applies to the financial economy as an integral component of the modern economy.
  • Item
    Фіскальний і регуляторний потенціал оподаткування споживання
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-02-22) Маркіна, Оксана Олександрівна; Markina, Oksana; Пислиця, Анна Віталіївна
    Дисертацію присвячено обґрунтуванню напрямів оподаткування споживання з метою розкриття фіскального та регуляторного потенціалу. The dissertation is devoted to substantiating the directions of consumption taxation to unlock fiscal and regulatory capacity.
  • Item
    Освітня екосистема для дисциплін митної справи
    (Всеукраїнська громадська організація «Спілка автоматизаторів бізнесу», 2024) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Жибер, Татьяна Васильевна
  • Item
    Інвестиційні токени як інструменти фінансового ринку
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Гавва, В. В.; Havva, V.
    Стрімкий розвиток ринку цифрових фінансових активів, зростання його взаємодії з ринками інших фінансових інструментів, глобальний характер ринку криптоактивів і відсутність реальних обмежень на транскордонний рух капіталу на ньому роблять актуальним питання дослідження інструментів цього ринку, зокрема з точки зору можливості їх використання учасниками ринку як альтернативи традиційним фінансовим інструментам. При цьому, структурна вразливість ринку цифрових фінансових активів, висока волатильність вартості криптоактивів, низька транспарентність, можливість перетікання ризиків з ринку цифрових фінансових активів на інші фінансові ринки, а також відсутність регуляторного консенсусу між фінансовими регуляторами в країнах світу — все це підвищує ризик появи прогалин в регулюванні фінансового ринку. Завданням дослідження є визначення місця інвестиційних токенів на сучасному фінансовому ринку, можливостей їх використання для залучення інвестиційних ресурсів на торговельних платформах, що діють за технологією блокчейн, а також особливостей визнання інвестиційних токенів цінними паперами. В статті досліджено сутність і виділено особливості регулювання токенів цінних паперів, проаналізовано кількісні показники розвитку ринку інвестиційних токенів і його частку на фінансовому ринку в світі порівняно з іншими фінансовими активами. Автором висвітлено ключові критерії, аналіз яких допомагає регуляторам ринку цінних паперів приймати рішення щодо віднесення токенів до цінних паперів. У статті розкрито основні моделі первинної пропозиції інвестиційних токенів, висвітлено їх ознаки та показано трансформацію цих моделей відповідно до зміни умов ринку цифрових фінансових активів та потреб його учасників. Зроблено висновки, що всі моделі первинної пропозиції інвестиційних токенів, які сьогодні використовуються учасниками ринку для залучення коштів (ІЕО, IDO та субмодель STO) є похідними від моделі первинної пропозиції монет (ІСО) і принципово не відрізняються від моделей залучення капіталу на традиційному фінансовому ринку через публічне розміщення акцій (IPO та SPO). Це обґрунтовує необхідність дій регуляторів фінансового ринку, спрямованих на визнання інвестиційних токенів цінними паперами. Поширення на емітентів інвестиційних токенів вимог законодавства про цінні папери, зокрема щодо розкриття інформації, сприятиме зменшенню випадків шахрайства на ринку цифрових фінансових активів, посилить захист інвесторів та зменшить вразливість фінансового ринку в цілому. The rapid evolution of the digital financial asset market and its growing integration with traditional financial instruments, coupled with its global reach and unrestricted cross-border capital mobility, necessitate a thorough research of these market instruments. Specifically, it calls for an assessment of their potential as alternatives to conventional financial instruments. At the same time, there are many factors contributing to an increased risk of regulatory gaps in the financial market: structural vulnerability of the market of digital financial assets, high volatility of the value of crypto-assets, low transparency, the possibility of a spillover of risks from the market of digital financial assets to other financial markets, as well as the lack of regulatory consensus among financial regulators in the countries of the world. The research objective is to determine the role of investment tokens in today’s financial market, their utility in attracting investment resources on blockchain-based trading platforms, and the nuances of their classification as securities. The article delves into the core concepts and intricacies of regulating securities tokens and analyses quantitative metrics depicting the development of the investment token market and its relative share in the global financial market compared to other financial assets. Notably, the author outlines key criteria for securities regulators to consider when determining whether tokens should be classified as securities. The article reveals the main models of the initial offering of investment tokens, highlights their features, and shows their adaptability to changing conditions within the digital financial asset market and the evolving needs of market participants. It is evident that all current models for raising funds through investment tokens, including IEO, IDO, and STO sub-models, trace their roots back to the Initial Coin Offering (ICO) model and, fundamentally, do not differ significantly from traditional capital-raising models such as Initial Public Offering (IPO) and Secondary Public Offering (SPO) in traditional financial markets. This substantiates the need for global financial regulators to take actions aimed at officially classifying investment tokens as securities. Expanding securities legislation requirements to encompass issuers of investment tokens, particularly concerning information disclosure, promises to mitigate instances of fraud within the digital financial asset market. Such measures would fortify investor protection and reduce the vulnerability of financial markets as a whole.
  • Item
    Фіскальний механізм регулювання інвестиційних процесів
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-05) Руденко, Вікторія Василівна; Rudenko, Viktoriia; Мельник, Віктор Миколайович
    Дисертацію присвячено обґрунтуванню теоретико-методологічних домінант функціонування фіскального механізму регулювання інвестиційних процесів та розробленню науково-практичних рекомендацій щодо покращання фіскальних можливостей активізації інвестиційної діяльності усіх економічних агентів. The dissertation is devoted to the substantiation of the theoretical and methodological dominants of the functioning of the fiscal mechanism for regulating investment processes and the development of scientific and practical recommendations for improving the fiscal possibilities of activating the investment activity of all economic agents.
  • Item
    Фіскальний механізм регулювання інвестиційних процесів
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-06-15) Руденко, Вікторія Василівна; Rudenko, Viktoriia; Мельник, Віктор Миколайович
    Дисертацію присвячено обґрунтуванню теоретико-методологічних домінант функціонування фіскального механізму регулювання інвестиційних процесів та розробленню науково-практичних рекомендацій щодо покращання фіскальних можливостей активізації інвестиційної діяльності усіх економічних агентів. The dissertation is devoted to the substantiation of the theoretical and methodological dominants of the functioning of the fiscal mechanism for regulating investment processes and the development of scientific and practical recommendations for improving the fiscal possibilities of activating the investment activity of all economic agents.
  • Item
    Середньострокове планування боргової стійкості в Україні
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-01-23) Корнєва, Анастасія Олександрівна; Kornieva, Anastasiia; Лондар, Сергій Леонідович
    Дисертація присвячена науковому обґрунтуванню теоретичних та практичних аспектів боргової стійкості держави, розробленню рекомендацій щодо вдосконалення механізму середньострокового планування боргової стійкості. The dissertation is devoted to the scientific substantiation of theoretical and practical aspects of debt sustainability of the state, development of recommendations for improving the mechanism of medium-term debt sustainability planning.
  • Item
    Боргова безпека: механізми забезпечення та формування фінансової стійкості держави
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-09-06) Кондро, Павло Володимирович; Kondro, Pavlo; Хлівний, Володимир Кирилович
    Дисертація присвячена науковому обґрунтуванню теоретичних та практичних аспектів боргової безпеки держави, розробленню рекомендацій щодо вдосконалення механізму забезпечення та формування боргової стійкості. The dissertation is devoted to the scientific substantiation of the theoretical and practical aspects of the state's debt security, the development of recommendations for improving the mechanism of ensuring and forming debt sustainability.
  • Item
    Потенціал НГО (неприбуткових громадських організацій) у соціальному розвитку громад
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Захожай, Костянтин Валерійович; Zakhozhai, Kostiantyn; Захожай, Константин Валерьевич; Іванчук, Олена
  • Item
    Вплив державної політики на соціальну відповідальність бізнесу в Україні
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Жибер, Татьяна Васильевна
  • Item
    Допомагати – це просто
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Паєнтко, Тетяна Василівна; Paientko, Tetiana; Паентко, Татьяна Васильевна; Котіна, Ганна Михайлівна; Kotina, Hanna; Котина, Анна Михайловна; Степура, Марина Михайлівна; Stepura, Maryna; Степура, Марина Михайловна
  • Item
    Моделювання фінансового забезпечення суспільного добробуту за пріоритетами публічного бюджетування
    (Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2023) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Жибер, Татьяна Васильевна; Рудик, Наталія Василівна; Rudyk, Nataliia; Рудик, Наталия Васильевна
    науковій статті розглянуто вплив бюджетування суспільних благ на суспільний добробут на основі результатів українських та закордонних досліджень. Автори пропонують групувати функції уряду за міжнародною класифікацією, враховуючи пріоритети суспільного добробуту та Цілі сталого розвитку ООН. Результати показують, що Україна має низьку частку видатків на саморозвиток і соціальний захист у порівнянні з країнами ЄС, але активно вкладає кошти у підтримку економічної активності та діяльність державних органів. This scientific article, derived from synthesizing international research findings, enriches our understanding of the intricate relationship between state budget allocations for public goods and the modeling of societal well-being. The study aims to standardize the calculation of public welfare expenditure indicators to prioritize budget allocations for public goods. Employing a conceptualization of public welfare in market-oriented countries, as well as scientific methods of synthesis, comparison, and graphic data analysis, the authors introduce an innovative approach to quantitatively assess and compare spending priorities of public financial resources on public welfare across nations. The study categorizes government expenditures according to an international classification into three models of public welfare, in addition to general state maintenance costs. These models range from basic protection and security (the first model) to the provision of public goods for economic freedom (the second model), culminating in the third model, which addresses contemporary complexities in ensuring population self-development and enhancing societal "value" through self-expression. Analysis reveals that, as of 2021, Ukraine allocated a substantial portion of its budget to support economic activity and government operations, especially in the context of anti-terrorism efforts and a modest economy, resulting in a reduced share of spending on self-improvement and social security compared to EU countries. The article underscores the significance of incorporating sustainability criteria in future research, aligning with the UN SDGs, when examining modern social welfare practices. This research adds to the ongoing discourse on optimizing budget strategies to enhance overall citizen welfare.
  • Item
    Макрофінанси – новий тренд досліджень у фінансовій науці
    (ДННУ «Академія фінансового управління», 2023-04) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий Михайлович; Паєнтко, Тетяна Василівна; Paientko, Tetiana; Паентко, Татьяна Васильевна
    Вступ. Фінансова наука, як і будь-яка інша сфера суспільної діяльності, постійно еволюціонує. Це втілюється у глибшому вивченні теоретичних концепцій та застосуванні інноваційних фінансових інструментів і технологій, а також у визначенні нових напрямів дослідження фінансових явищ. Українська фінансова наука останніми роками зосереджується на проблемах публічних фінансів та розвитку фінансової інфраструктури суспільства. Водночас західна фінансова думка активно розвиває дослідження у сфері макрофінансів, позиціонуючи їх як новий напрям не тільки в теорії, а й на практиці. Проблематика. Необхідність цих досліджень зумовлюється потребою у визначенні та кількісному вимірюванні взаємозв’язків і взаємозалежностейміж окремими макрорівневими компонентами, оцінюванні ризиків та їхнього впливу на макросередовище та попередженні на цій основі кризових явищ. Мета – охарактеризувати макрофінанси як новий тренд у фінансових дослідженнях. Методи. Дослідження побудовано на основі розвідувальної методології. Результати. Охарактеризовано три основні тренди розвитку макрофінансів як самостійного напряму у фінансові науці й практиці: зародження і розвиток нового напряму в наукових дослідженнях; зростання пропозиції освітніх програм у зарубіжних вишах із ключовим словом “макрофінанси” та створення проєктних груп і кафедр у провідних дослідницьких університетах; виокремлення макрофінансового аспекту в практиці фінансового менеджменту. Висновки. Популярність макрофінансів як окремого напряму досліджень пояснюється потребами практики. В Україні вже тепер потрібно розбудовувати теоретичну базу макрофінансів як окремого напряму досліджень, що необхідно для інтеграції української фінансової науки у світове співтовариство. Досвід розбудови практичних засад макрофінансів у країнах Західної Європи має стати сигналом для України про необхідність поступового створення нормативної бази для рівноправної співпраці із західними країнами у сфері макрофінансів. Українським закладам вищої освіти варто вивчати пропозиції провідних західних університетів стосовно програм і курсів, що забезпечить актуальність вітчизняних освітніх програм з фінансів і збільшить можливості академічної мобільності студентів і викладачів. Introduction. Financial science like any other social activity area is constantly evolving. This is manifested in a deeper study of theoretical concepts and the use of innovative financial instruments and technologies and in identifying new research areas on financial phenomena. In recent years, Ukrainian financial science has focused on the problems of public finance and the development of the financial infrastructure of society. At the same time, Western financial thought is actively developing research in the field of macrofinance, positioning macrofinance as a new direction not only in theory but also in practice. Problem Statement. This research is driven by the need to identify and quantify the relationships and interdependencies between individual macro-level components, to assess risks and their impact on the macro environment, and prevent crisis phenomena on this basis. Purpose. The aim is to characterize macrofinance as a new trend in financial research. Methods. The research is based on the exploratory methodology. Results. The article characterizes three main trends in the development of macrofinance as an independent direction in financial science and practice: the emergence and development of a new direction in research, the growth of educational programs in foreign universities with the keyword “macrofinance” and the creation of project groups and departments in leading research universities; the allocation of the macrofinancial aspect in the practice of financial management. Conclusions. The need for practice explains the popularity of macrofinanceas a separate area of research. In Ukraine, it is already necessary to build a theoretical basis for macrofinance as a separate research area, which is necessary to integrate Ukrainian financial science into the world community. The experience of developing the practical foundations of macrofinance in Western Europe should signal to Ukraine that it is necessary to gradually create a regulatory framework for equal cooperation with Western countries in macrofinance. Ukrainian higher education institutions should study the proposals of leading Western universities regarding educational programs and courses, which will ensure the modernization of domestic educational programs in finance and increase the opportunities for academic mobility of students and professors.
  • Item
    Бюджетна політика ЄС як інструмент глобальної підтримки України
    (International Science Group, 2023-03) Москвичова, Вікторія Олегівна; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Славкова, Алла Аркадьевна