Вітаємо в інституційному репозитарії Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана!

З питань розміщення публікацій звертайтесь до Наукової бібліотеки ім. М. В. Довнар-Запольського КНЕУ ім. В. Гетьмана (кімната № 401, тел. +38 044 503 84 46) або на електронну адресу:

  • lib.szfir@kneu.edu.ua

Нормативні документи

 

Recent Submissions

Item
Well-Being працівників в організації: сутність, складові та завдання менеджменту персоналу
(Харківський національний економічний університет, 2021) Василик, Алла Володимирівна; Vasylyk, Alla; Смалійчук, Ганна Володимирівна; Smaliichuk, Hanna; Лужко, Юлія Олександрівна; Luzhko, Yuliia
У сучасних соціоекономічних умовах актуалізується проблематика забезпечення благополуччя працівників на робочих місцях. Метою дослідження є узагальнення теоретичних основ щодо визначення сутності, складових і завдань забезпечення well-being персоналу організації; аналіз сучасного стану із well-being персоналу українських компаній на основі власного соціологічного дослідження, а також розроблення рекомендацій щодо підтримання well-being персоналу в сучасних умовах. Доведено, що організації можуть реорганізувати роботу таким чином, щоб працівники не тільки почували себе якнайкраще, але й працювали ефективніше, зміцнюючи зв’язок між well-being персоналу та результатами роботи. Роль well-being менеджменту доведена через високу віддачу, мотивацію й ефективність праці персоналу; унікальну ціннісну пропозицію роботодавця; залучення та лояльність персоналу; бренд роботодавця для потенційних співробітників; рентабельність бізнесу. Показано, що одним із головних напрямків розвитку well-being-програм у контексті епідемії СOVID-19 і пов’язаної з нею кризи стає підтримка емоційного та психічного здоров’я працівників. За результатами власного соціологічного дослідження виявлено стан і проблемні місця в забезпеченні фізичного, психологічного, соціального, кар’єрного, фінансового благополуччя працівників в Україні, виявлено потреби працівників у першочергових заходах з боку роботодавця у сфері well-being-менеджменту. За результатами дослідження можна узагальнити основні напрями вдосконалення практики управління персоналом з точки зору забезпечення всіх вимірів благополуччя працівників на робочому місці. Ці напрями мають стати елементами well-being стратегії в компаніях і передбачати зміну організаційно-психологічних аспектів трудової діяльності персоналу, профілактику стресів і професійного вигорання, зниження загроз життю на роботі, підтримання фізичного, психічного та психологічного здоров’я, кар’єрного та фінансового благополуччя. Well-being персоналу в нових соціоекономічних умовах має стати новою філософією та культурою управління, а HRM має бути спрямованим на збереження та якнайкраще використання людського потенціалу за умови забезпечення здоров’я і благополуччя персоналу. In the current socio-economic conditions, the issue of ensuring the well-being of workers in the workplace is of relevance. The purpose of the research is to generalize the theoretical bases for determining the essence, components and objectives of ensuring the well-being of the organization staff; analysis of the current status of well-being of Ukrainian companies based on the authors’ own sociological research, as well as development of recommendations for maintaining the well-being of staff under the current conditions. It is proved that organisations can reorganize work in such a way that employees not only feel their best, but also work more efficiently, strengthening the connection between the staff well-being and the work outcomes. The role of well-being management is proved through high returns, motivation and efficiency of the staff work; unique value proposition of the employer; involvement and loyalty of staff; employer brand for potential employees; profitability of the business. It is displayed that one of the main directions of development of well-being programs in the context of the COVID-19 epidemic and the associated crisis is the support of emotional and mental health of employees. According to the results of the authors’ own sociological survey, the status and problematic places in ensuring the physical, psychological, social, career, financial well-being of employees in Ukraine are defined, the needs of employees in priority measures on the part of the employer in the sphere of well-being management are identified. According to the results of the research, the main directions of improving the practice of staff management in terms of ensuring all measurements of the employee well-being in the workplace can be summarized. These directions should become elements of well-being strategy in companies and include changing organizational and psychological aspects of the staff work, preventing stress and professional burnout, reducing threats to life at work, maintaining physical, mental and psychological health, career and financial well-being. Well-being of staff in the novel socio-economic conditions should become a new philosophy and culture of management, and HRM should be aimed at preserving and using human potential as best as possible, provided that staff are healthy and well-being.
Item
Застосування ринкових мультиплікаторів для оцінки вартості збиткових корпоративних підприємств
(Харківський національний економічний університет, 2021) Ушеренко, Світлана Василівна; Usherenko, Svitlana; Харченко, Євгеній Юрійович; Kharchenko, Yevhenii
Актуальною проблемою та затребуваним завданням є оцінка вартості бізнесу підприємства та вартісно-орієнтоване управління цим бізнесом (Value based management), що набуває особливої важливості для діагностики фінансового стану збиткових підприємств, зокрема підприємствборжників, на стадії їх фінансової санації та відновлення платоспроможності. Проаналізовано релевантність застосування для збиткових корпоративних підприємств поширеної методики оцінки вартості бізнесу за допомогою системи ринкових мультиплікаторів, яка класифікована за групами, серед яких: 1) дохідні мультиплікатори: «ціна акції/прибуток на одну акцію» (Р/Е), «ціна/виручка» (price/sales – P/S), «вартість бізнесу/виручка» (EV/S), «вартість бізнесу/прибуток від операційної діяльності» (EV/Sales margin, оцінює підприємство по прибутковості його основної діяльності) та EV/EBITDA (оцінка всього прибутку підприємства за усіма видами діяльності); 2) балансові мультиплікатори: «вартість бізнесу/балансова вартість активів» (EV/BV), «ціна акцій/балансова вартість акціонерного капіталу» або «ціна акцій/балансова вартість чистих активів» (P/BV або P/BVE), «вартість бізнесу/вартість будівель, машин і обладнання на балансі», або «вартість бізнесу/вартість необоротних активів» (Enterprise value/Property, Plant and Equipment – EV/PP&E); «ціна акцій/вартість заміщення чистих активів» (мультиплікатор Q, або Q Тобіна), «ціна акцій/вартість чистих активів» (Price/Net asset value, або P/NAV); 3) натуральні мультиплікатори: ціна/обсяг продукції, ціна/видобуток тощо. Встановлено, що кожна група фінансових мультиплікаторів має свої переваги та недоліки релевантності щодо інформативності, і це обов’язково потрібно враховувати при виборі мультиплікаторів оцінки вартості. Коректність вибору мультиплікаторів залежить від завдання оцінки вартості акціонерного капіталу чи вартості бізнесу підприємства загалом. Аргументовано, що оцінка будь-якого підприємства чи групи підприємств є окремим специфічним випадком, що вимагає врахування ключових особливостей діяльності підприємства. Саме врахування таких особливостей, правильний вибір мультиплікатора та його модифікація є запорукою отримання релевантної оцінки вартості підприємства. Рекомендовано застосування для релевантної оцінки підприємства системи декількох мультиплікаторів, а також декілька підходів до оцінки. У випадку оцінки вартості підприємства, що перебуває в процесі банкрутства або систематично отримує збитки, найбільш коректним є використання мультиплікаторів EV/S та EV/BV. Для апробації проведеного теоретико-методологічного аналізу використання ринкових мультиплікаторів для оцінки збиткових підприємств наведено їх застосування для оцінки вартості п’яти збиткових українських шахт, що стало верифікацією розроблених у роботі рекомендацій. A topical problem and a sought-after task is the assessment of value of the enterprise’s business and a value-oriented management of this business, which is of particular importance for diagnosing the financial condition of unprofitable enterprises, in particular debtor enterprises, at the stage of their financial sanitation and restoration of solvency. The relevance of application for unprofitable corporate enterprises of a common methodology for assessing the value of business with the help of a system of market multipliers is analyzed, which is then classified into groups, including the following: 1) earnings multipliers: «share price/earnings per share» (P/E), «price/sales – P/S», «value of business/sales» (EV/S), «value of business/profit from operating activities» (EV/Sales margin, valuates the enterprise according to the profitability of its core operations), and EV/EBITDA (estimation of the company’s total profit by all types of activities); 2) balance financial indicators: «value of business/balance value of assets» (EV/BV), «shares price/balance value of share capital» or «share price/balance value of net assets» (P/BV or P/BVE), «value of business/cost of buildings, machines and equipment on the balance sheet», or «value of business/value of non-current assets» (enterprise value/property, plant and equipment – EV/PP&E); «share price/net asset substitution value» (multiplier Q, or Tobin’s Q), «share price/net asset value», or P/NAV); 3) natural multipliers: price/volume of production, price/winning, etc. It is determined that each group of financial multipliers has advantages and disadvantages of its relevance to informativeness, and this must be taken into account when choosing multipliers for value assessment. The correctness of the choice of multipliers depends on the task of assessing the value of the share capital or the value of the business of enterprise in general. It is argued that the assessment of any enterprise or group of enterprises is a separate specific case that requires taking into account the key features of the enterprise activities. Taking into account such features, the correct choice of the multiplier and its modification is the key to obtaining a relevant assessment of the value of the enterprise. It is recommended to use a system from several multipliers for a relevant valuation of the enterprise, as well as apply several approaches to such a valuation. In case of valuation of the enterprise that is in the process of bankruptcy or systematically receives losses, the use of EV/S and EV/BV multipliers appears the most correct. To test the carried out theoretical-methodological analysis of the application of the market multipliers to valuate unprofitable enterprises, their application to valuate five unprofitable Ukrainian mines is presented, which serves as a verification of the recommendations developed in the work.
Item
Вимірювання (оцінка) та моделювання операційного ризику банку
(Харківський національний економічний університет, 2021) Примостка, Людмила Олександрівна; Prymostka, Liudmyla; Соколовська, Наталя Станіславівна; Sokolovska, Natalia
У сучасних умовах функціонування під впливом стрімкої технологізації, світових глобалізаційних і трансформаційних процесів банківській діяльності притаманна значна вразливість до ризиків. Ризики, на які наражаються банки під час здійснення своєї діяльності, можна поділити на ті, що піддаються кількісному виміру (оцінці) та ті, яким неможливо надати кількісну оцінку. Серед усіх банківських ризиків операційний ризик має властивість найбільшої непередбачуваності та руйнівного характеру впливу на банк, може миттєво поставити під загрозу діяльність банку та його функціонування. Операційний ризик належить до ризиків, яким властивий кількісний вимір (оцінка). Вимірювання (оцінка) операційного ризику банку є елементом управління таким ризиком. Вплив операційного ризику на банківську діяльність проявляється в розмірі економічного ефекту (збитків). Для оцінки економічного ефекту від впливу операційного ризику на банки в межах описаного в статті дослідження використано ретроспективний підхід. Проведено дослідження щодо оцінки збитків від операційного ризику на підставі аналізу статистичних даних щодо подій операційного ризику у світовій і вітчизняній банківській практиці за останні 30 років: з 1991 по 2021 рр. Оскільки норми щодо ведення баз внутрішніх і зовнішніх подій операційного ризику як обов’язкового та додаткового інструментів вимірювання операційного ризику відповідно застосовуються до банків України з 2018 р., авторами статті здійснено моделювання й аналіз вищезазначених баз подій операційного ризику на підставі статистичних даних про події операційного ризику за 2018–2021 рр. У результаті дослідження визначено модель виміру (оцінки) економічного ефекту (збитків) операційного ризику з урахуванням його джерел. Апробація моделі в практичній банківській діяльності підвищить ефективність управління операційним ризиком. Перспективою проведення подальших досліджень щодо вимірювання (оцінки) та моделювання операційного ризику може стати накопичення даних про події операційного ризику за більше річних періодів і побудова на їх підставі моделі збитків від операційного ризику банку. In modern conditions of implementing banking activity under the influence of rapid technologization, the worldwide globalization and transformation processes, there is a significant vulnerability to risks. The risks that banks are exposed to during their activities can be divided into those that are subject to quantitative measurement (assessment) and those that cannot be quantified. Among all banking risks, operational risk has the greatest unpredictability and destructive nature of influence on the bank, able of instantly jeopardizing as the bank’s activities so its functioning. Operational risk is one of the risks that are inherent in quantitative measurement (assessment). Measurement (assessment) of the bank’s operational risk is an element of management of such a risk. The impact of operational risk on banking activities is manifested in the amount of economic effect (losses). To assess the economic effect of the impact of operational risk on banks, a retrospective approach was used as part of the study described in the article. The study on assessment of losses from operational risk was carried out on the basis of analysis of statistical data on the operational risk events in both the worldwide and the domestic banking practice for the last 30 years: from 1991 to 2021. Since the norms for maintaining databases of internal and external events of operational risk by the banks of Ukraine are correspondingly applied as mandatory and additional instruments for measuring operational risk since 2018, the authors of the article carry out modeling and analysis of the aforementioned databases of operational risk events on the basis of statistical data on the operational risk events for 2018–2021. As a result of the study, the model of measurement (assessment) of economic effect (losses) of operational risk, taking into account its sources, is specified. The model approbation in practical banking activities will increase efficiency of the operational risk management. A prospect for further research on measurement (assessment) and modeling of operational risk can be the accumulation of data on operational risk events for more annual periods and the construction on their basis of the model of losses from the operational risk of bank.
Item
Алгоритми самоперевірки податкового боргу фізичною особою – підприємцем
(Харківський національний економічний університет, 2021) Рудик, Наталія Василівна; Rudyk, Nataliia
Метою дослідження є формування алгоритмів самостійного податкового контролю щодо відсутності податкового боргу для фізичних осіб – підприємців (ФОП) в Україні. Сформовані алгоритми нададуть змогу реалізувати оперативну самоперевірку незалежно від суб’єктивних факторів впливу. Досліджено необхідність проведення податкових перевірок для ФОП у частині попередження ухилення від сплати податків. Наведено системи оподаткування, що передбачені Податковим Кодексом України (ПКУ) для ФОП. Деталізовано умови перебування на різних групах спрощеної системи оподаткування відповідно до останніх змін законодавства. Запропоновано два алгоритми самостійного податкового контролю відсутності податкового боргу у ФОП. Перший алгоритм надає змогу перевірити включення ФОП до реєстру єдиного податку як ключової умови його функціонування на спрощеній системі оподаткування. Розглянуто особливості відображення та оновлення даних у зазначеному реєстрі. Другий алгоритм покроково деталізує дії ФОП щодо перевірки наявності податкового боргу через засоби електронного кабінету платника податків. В основу практичного аспекту першого та другого алгоритмів покладено превентивний контроль фінансової грамотності та сумлінності платників податків. Імплементація алгоритмів проводиться на прикладі ФОП на спрощеній системі оподаткування, платника єдиного податку, на основі Електронного кабінету платника податків як ключового програмного забезпечення в умовах карантинних обмежень. Візуалізовано механізм роботи в зазначеному електронному ресурсі. Розглянуто можливі напрями роботи податкових органів щодо попередження виникнення порушень податкового законодавства з боку ФОП через заходи самоперевірки останніх. The purpose of the research is to form algorithms of independent tax control regarding the absence of tax debt for individual entrepreneurs in Ukraine. The formed algorithms will allow to implement operational self-check, regardless of subjective factors of influence. The need to conduct tax audits for private entrepreneurs in terms of prevention of tax evasion is researched. The taxation systems provided for by the Tax Code of Ukraine (TCU) for private entrepreneurs are presented. The conditions of relevance of different groups of the simplified taxation system in accordance with the latest changes in legislation are detailed. Two algorithms of independent tax control of absence of tax debt in private entrepreneurs are proposed. The first algorithm allows checking the inclusion of individual entrepreneurs in the registry of single tax payers as a key condition for its functioning in accordance with the simplified taxation system. The peculiarities of displaying and updating data in the specified registry are considered. The second algorithm step by step details the actions of a private entrepreneur to check the availability of tax debt through the means of the taxpayer’s electronic cabinet. The practical aspect of the first and second algorithms is based on preventive control of financial literacy and self-certitude of taxpayers. The implementation of algorithms is carried out on the example of an individual entrepreneur on a simplified taxation system, a single tax payer, on the basis of the Taxpayer’s Electronic Cabinet as a key software under quarantine restrictions. The mechanism of work with the specified electronic resource is visualized. The possible directions of work of tax authorities on prevention of violations of tax legislation by a private entrepreneur through the measures of self-control of the latter are considered.
Item
Особоливості побудови системи обліку розрахунків з дебіторами ТОВ «КОВОРКІНГ ПЛАТФОРМА ЛЕОНАРДО» в умовах застосування інформаційних технологій
(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-06-09) Компанієць, Марина Анатоліївна; Kompaniiets, Maryna; Матієнко-Зубенко, Ірина Ігорівна
У кваліфікаційній бакалаврській роботі досліджено особливості побудови системи обліку розрахунків з дебіторами ТОВ «КОВОРКІНГ ПЛАТФОРМА ЛЕОНАРДО» в умовах цифровізації. Висвітлено організаційно-технологічні аспекти діяльності підприємства, нормативно-правову базу та інформаційні технології, що використовуються для автоматизації обліку. Описано облікову політику, електронне документування, синтетичний і аналітичний облік розрахунків з дебіторами, а також відображення у фінансовій звітності. Запропоновано напрями удосконалення системи обліку з метою підвищення ефективності та зниження ризиків неповернення заборгованості. The bachelor’s thesis explores the peculiarities of building the system for accounting receivables at «Coworking Platform Leonardo» LLC in the context of digitalization. It highlights the organizational and technological features of the company, the regulatory framework, and the use of information technologies for automating receivables accounting. The study describes the accounting policy, electronic documentation, synthetic and analytical accounting of receivables, and their presentation in financial reporting. The paper suggests ways to improve the accounting system to enhance efficiency and reduce the risk of uncollected debts.