Вітаємо в інституційному репозитарії Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана!

З питань розміщення публікацій звертайтесь до Наукової бібліотеки ім. М. В. Довнар-Запольського КНЕУ ім. В. Гетьмана (кімната № 401, тел. +38 044 503 84 46) або на електронну адресу:

  • lib.szfir@kneu.edu.ua

Нормативні документи

 

Recent Submissions

Item
Підвищення ефективності формування та використання ресурсів підприємства
(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-12-13) Нестерчук, Ангеліна Іванівна; Nesterchuk, Anhelina; Коцюба, Олексій Станіславович
Дослідження присвячене аналізу ефективності формування та використання ресурсів торгового підприємства. В роботі проведено комплексну оцінку підприємства та запропоновано удосконалення підходу до управління ресурсами. Дослідження обґрунтовує доцільність впровадження модуля ШІ, демонструючи потенціал для підвищення ефективності діяльності ТОВ «База Компані». The study is concerned with analysing the efficiency of formation and use of resources of a trading enterprise. The paper conducts a comprehensive assessment of the enterprise and proposes an improved approach to resource management. The study substantiates the feasibility of implementing the AI module, demonstrating the potential for improving the efficiency of Baza Company LLC.
Item
Євроінтеграційні імперативи повоєнного відновлення України на засадах сталості: у пошуках джерел фінансування
(Хмельницький національний університет, 2024) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Дугінець, Ганна; Duhinets, Hanna; Панченко, Володимир; Panchenko, Volodymyr
Мета статті полягає у дослідженні специфіки фінансування інвестиційних проєктів на засадах сталості і циркулярності, запит на які зростатиме в умовах повоєнного відновлення України, яке відбуватиметься із врахуванням євроінтеграційних імперативів міжнародної економічної політики України. Доведено, що «сталість» є своєрідною рамковою концепцією, яка водночас накладає обмеження і створює можливості для залучення капіталу. В умовах повоєнної відбудови України перспективним стає нарощення в портфелі інвестиційних проєктів тих із них, що орієнтовані на впровадження циркулярних бізнес-моделей, які слугують інструментом реалізації зеленого і циркулярного переходів. Ревізія ланцюгів вартості і поставок із врахуванням «домінанти циркулярності» є імперативом «зеленого» євроінтеграційного курсу. Циркулярна бізнес-модель є інноваційною за своєю природою, відтак інноваційний розвиток і циркулярний перехід солідаризуються. Залучення інвестицій в реалізацію проєктів із управління відходами сприятиме циркулярному і зеленому переходу України. Трансформаційні процеси, що відбуваються у фінансовій сфері під впливом екологізації фінансової політики не лише компаній, але й Центробанків провідних країн світу, засвідчують, що ігнорування чинника сталості й недотримання ESG-критеріїв позначатиметься на кредитних рейтингах установ зокрема і на репутаційних позиціях загалом. «Зелені» фактори дедалі агресивніше визначають спроможність малих і середніх підприємств (МСП) претендувати на грантову підтримку фінансового забезпечення циркулярних і сталих проєктів. Циркулярний, зелений і енергетичний переходи в умовах сталого розвитку виступатимуть універсальним інструментом досягнення багатьох Цілей сталого розвитку (ЦСР), що уможливить залучення фінансових ресурсів із спеціальних фондів, що опікуються розв’язанням глобальних проблем розвитку. Європейський Союз (ЄС), прийнявши амбітні цілі досягнення кліматичної нейтральності, послуговується Європейською зеленою угодою, яка разом із Таксономіями зелених фінансів здатна докорінним чином модифікувати інвестиційний і фінансовий ландшафт, що має бути враховано при виборі інвестиційних проєктів в рамках програм повоєнного відновлення. The purpose of the article is to study the specifics of financing investment projects on the principles of sustainability and circularity, the demand for which will grow in the conditions of post-war reconstruction of Ukraine, which will take place taking into account the European integration imperatives of the international economic policy of Ukraine. It is proven that “sustainability” is a kind of framework concept that simultaneously imposes restrictions and creates opportunities for attracting capital. In the conditions of post-war reconstruction of Ukraine, it becomes promising to increase in the portfolio of investment projects those that are oriented towards the implementation of circular business models that serve as a tool for implementing green and circular transitions. Revision of value and supply chains taking into account the “dominant of circularity” is an imperative of the “green” European integration course.The circular economic model is an innovative platform and ensures sustainable development by moving from a linear model based on consumption and recycling to one in which the service life of products is maximized, natural resources are reused, and materials and waste are minimized. Currently, three distinct cycles of circularity are distinguished, which are gradually becoming wider: closing resource cycles, which is determined by the relatively traditional economic system; slowing down resource cycles and material flows through the continuation and intensification of the use of products to preserve their value and cost over time; narrowing resource cycles through more efficient use of materials, resources and products of the linear system. The transformation processes taking place in the financial sector under the influence of the greening of financial policies not only of companies, but also of the Central Banks of the leading countries of the world, show that ignoring the sustainability factor and non-compliance with ESG criteria will affect the credit ratings of institutions in particular and reputational positions in general. “Green” factors increasingly aggressively determine the ability of small and medium-sized enterprises (SMEs) to apply for grant support for financial provision of circular and sustainable projects. Circular, green and energy transitions in the context of sustainable development will act as a universal tool for achieving many Sustainable Development Goals (SDGs), which will make it possible to attract financial resources from special funds that deal with solving global development problems. Europe strives to become the world's first climate-neutral continent by 2050. The EU must transform into a fair and prosperous society with a modern and competitive economy. This highlights the need for a holistic and cross-sectoral approach, in which all relevant policy areas contribute to achieving the ultimate climate-related goal. The implementation of environmental initiatives at the global, regional, inter-country and macro-, meso-, micro-levels is facilitated by political initiatives of actors at the global, regional and national levels. Therefore, The European Union (EU), having adopted ambitious goals of achieving climate neutrality, uses the European Green Deal, which is fundamentally capable of modifying the investment and financial landscape, which should be taken into account when selecting investment projects within the framework of post-war reconstruction programs. In the process of post-war reconstruction of regions, the challenges of solving the problems of energy security, resource security, water resources management will be on the agenda. Ukraine during the post-war development has all the prerequisites for acquiring the status of a green and circular center of Europe. In the context of decentralization, the coordination of relevant initiatives becomes significantly more complicated: on the one hand, the liberalization of the institutional space provides a lot of flexibility to municipalities and communities, on the other hand, post-war socio-economic development creates a demand for strategic planning of Ukraine's place in the international division of labor, and therefore - strategizing its industrial development on the basis of sustainability. Under these conditions, the European Green Deal can become a kind of strategic framework that will clearly define the standards for greening business principles. It is fully foreseen that attracting financing from EU funds will involve increasing requirements for corporate social responsibility of enterprises.
Item
Політична система як чинник забезпечення інституційної спроможності держави: порівняння США та України
(Хмельницький національний університет, 2024) Гапоненко, Віра Анатоліївна; Haponenko, Vira
Досліджено інституційний розвиток політичної системи України як ключовий чинник забезпечення інституційної спроможності держави. Порівняння з політичною системою США дозволяє виявити основні відмінності та подібності в підходах до інституційного розвитку та їх вплив на державне управління. Проаналізовано історичні передумови, правові основи та сучасні виклики, які постають перед державою, як суб’єктом суспільних відносин. Особлива увага приділяється ролі інституцій у забезпеченні стабільності, ефективності та прозорості публічного управління. Проаналізовано та висвітлено питання взаємодії між різними гілками влади, впливу громадянського суспільства та міжнародних організацій на інституційний розвиток політичної системи як чинника забезпечення інституційної спроможності держави. Здійснено комплексний аналіз інституційного розвитку політичної системи та економічної складової публічного управління в США та Україні, виявлено основні проблеми та надано рекомендації для підвищення інституційної спроможності держави в Україні. Аналіз історичних передумов розвитку політичних систем США та України дозволяє зрозуміти, як минулі події та рішення вплинули на сучасний стан інституційної спроможності. Зокрема, показано, що у США тривала історія демократичного розвитку та стабільних інституцій сприяла формуванню ефективної системи державного управління. В Україні ж, зважаючи на часті зміни політичного курсу та нестабільність, інституційний розвиток політичної системи відбувався з певними труднощами. З’ясовано, що правові основи, на яких базуються політичні системи обох країн, також мають значний вплив на їхню інституційну спроможність. У США конституційна система з чітким розподілом влади та механізмами стримувань і противаг забезпечує стабільність та ефективність державного управління. В Україні правова система потребує подальших реформ для забезпечення більшої прозорості та підзвітності. Сучасні виклики, з якими стикаються обидві країни, включають питання безпеки, економічної стабільності та соціальної справедливості. У США розвинена система інституцій дозволяє ефективно реагувати на ці виклики, тоді як в Україні необхідно зміцнювати інституційну спроможність для адекватної відповіді на сучасні загрози. Наголошується, що взаємодія між різними гілками влади є важливим аспектом інституційного розвитку. У США чітко визначені повноваження та відповідальність кожної гілки влади сприяють ефективному функціонуванню політичної системи. В Україні часті конфлікти між гілками влади, тому необхідно вдосконалювати механізми взаємодії та співпраці. Вплив громадянського суспільства та міжнародних організацій на інституційний розвиток також є важливим чинником. У США активне громадянське суспільство та співпраця з міжнародними організаціями сприяють зміцненню інституційної спроможності. В Україні необхідно посилювати роль громадянського суспільства та ефективно використовувати міжнародну допомогу для розвитку інституцій. Результати дослідження можуть бути корисними для розробки рекомендацій щодо покращення інституційної спроможності України на основі досвіду США. Виявлені проблеми та запропоновані рекомендації можуть стати основою для подальших реформ та вдосконалення політичної системи України. This study examines the institutional development of Ukraine's political system as a key factor in ensuring the state's institutional capacity. A comparison with the political system of the USA reveals the main differences and similarities in approaches to institutional development and their impact on public administration. Historical prerequisites, legal foundations, and contemporary challenges faced by the state as a subject of social relations are analyzed. Special attention is given to the role of institutions in ensuring the stability, efficiency, and transparency of public administration. The interaction between different branches of government, the influence of civil society, and international organizations on the institutional development of the political system as a factor in ensuring the state's institutional capacity are analyzed and highlighted. A comprehensive analysis of the institutional development of the political system and the economic component of public administration in the USA and Ukraine is conducted, identifying the main problems and providing recommendations for enhancing the state's institutional capacity in Ukraine. The analysis of the historical prerequisites for the development of the political systems of the USA and Ukraine allows us to understand how past events and decisions have influenced the current state of institutional capacity. In particular, it is shown that in the USA, a long history of democratic development and stable institutions has contributed to the formation of an effective system of public administration. In Ukraine, however, frequent changes in political course and instability have posed certain challenges to the institutional development of the political system. It is found that the legal foundations on which the political systems of both countries are based also significantly impact their institutional capacity. In the USA, a constitutional system with a clear separation of powers and checks and balances ensures the stability and efficiency of public administration. In Ukraine, the legal system requires further reforms to ensure greater transparency and accountability. The contemporary challenges faced by both countries include issues of security, economic stability, and social justice. In the USA, a developed system of institutions allows for effective responses to these challenges, while in Ukraine, it is necessary to strengthen institutional capacity to adequately address modern threats. The interaction between different branches of government is emphasized as an important aspect of institutional development. In the USA, clearly defined powers and responsibilities of each branch of government contribute to the effective functioning of the political system. In Ukraine, frequent conflicts between branches of government necessitate the improvement of mechanisms for interaction and cooperation. The influence of civil society and international organizations on institutional development is also an important factor. In the USA, an active civil society and cooperation with international organizations contribute to strengthening institutional capacity. In Ukraine, it is necessary to enhance the role of civil society and effectively utilize international assistance for institutional development. The results of the study can be useful for developing recommendations to improve Ukraine's institutional capacity based on the experience of the USA. The identified problems and proposed recommendations can serve as a basis for further reforms and the improvement of Ukraine's political system.
Item
Обґрунтування стратегії диверсифікації діяльності підприємства
(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-12-10) Науменко, Владислав Владиславович; Naumenko, Vladyslav; Гребешкова, Олена Миколаївна
У роботі розглядаються теоретичні та методичні засади формування стратегії диверсифікації, а також підходи до оцінювання. Проведено аналіз основних фінансово-економічних показників діяльності ТОВ «СПЗ-УКРАЇНА». Сформовано та обґрунтовано стратегічні альтернативи розвитку діяльності ТОВ «СПЗ-УКРАЇНА». This master’s thesis discusses of the theoretical and methodological principles of forming a diversification strategy, as well as approaches to evaluation. An analysis of the main financial and economic indicators of the activities of LLC «SPZ-UKRAINE» was conducted. Strategic alternatives for the development of LLC «SPZ-UKRAINE» were formed and substantiated.
Item
Academic integrity in the context of education sustainable development
(Publishing House «Baltija Publishing», 2024-12) Haponenko, Vira; Гапоненко, Віра Анатоліївна
In the post-information age, the understanding of academic integrity and culture is constantly expanding. Thus, the application of artificial intelligence technologies requires new approaches to citation, substantiation of research methodology, development of standards for acceptable means of its application. Also, academic integrity crucially changes its means in societies at risk. From the beginning of the hybrid war in 2014 and full-scale invasion in 2022 Ukrainian society constantly suffers from the violation of basic human rights, the goals of sustainable development of the United Nations. Nowadays we should find the answers: how higher education can help to achieve the goal of building a peaceful and safe, socially cohesive society with good governance and inclusive institutions by encouraging integrity.