Вітаємо в інституційному репозитарії Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана!

З питань розміщення публікацій звертайтесь до Наукової бібліотеки ім. М. В. Довнар-Запольського КНЕУ ім. В. Гетьмана (кімната № 401, тел. +38 044 503 84 46) або на електронну адресу:

  • lib.szfir@kneu.edu.ua

Нормативні документи

 

Recent Submissions

Item
Transfer pricing risks assessment within application of factor analysis
(Sopockiej akademii nauk stosowanych, 2022) Bondar, Mykola; Бондар, Микола Іванович; Бондарь, Николай Иванович; Chyzhykova, Olena; Чижикова, Олена Володимирівна
Implementation and adaptation of the risk assessment system defined by the OECD into national legislation will provide guidance for both the tax authorities and taxpayers. It will reduce the resource costs in the process transfer pricing risk identification and analysis as well as increase the effectiveness of transfer pricing inspections. The article presents the fundamentals of transfer pricing risk analysis and assessment, based on international practice. A technique for evaluation of the indicators significantly impacting the assessment of transfer pricing risks (profitability, operation structure) has been defined. To improve the process of arranging transfer pricing risk analysis, a proposed matrix of transfer pricing risk indicators can be used. For application consistency purposes, the main typical indicators of transfer pricing risks have been systematized into a matrix, in which the accounting and financial reporting indicators are given accordantly with each factor. Wdrożenie i adaptacja systemu oceny ryzyka określonego przez OECD do przepisów krajowych będzie stanowić źródło wytycznych zarówno dla organów podatkowych, jak i podatników. Pozwoli to na zmniejszenie kosztów zasobowych w procesie identyfikacji i analizy ryzyka cen transferowych, jak również zwiększy efektywność kontroli cen transferowych. W artykule przedstawiono podstawy analizy i oceny ryzyka cen transferowych, oparte na praktyce międzynarodowej. Zdefiniowano technikę oceny wskaźników istotnie wpływających na ocenę ryzyka cen transferowych (rentowność, struktura działalności). W celu usprawnienia procesu porządkowania analizy ryzyka cen transferowych można wykorzystać zaproponowaną macierz wskaźników ryzyka cen transferowych. Dla zachowania spójności aplikacji główne typowe wskaźniki ryzyka cen transferowych zostały usystematyzowane w macierzy, w której wskaźniki rachunkowości i sprawozdawczości finansowej są podane zgodnie z każdym czynnikiem.
Item
Управління фінансовою діяльністю підприємств в умовах воєнного стану
(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-12-18) Берча, Анастасія Вікторівна; Bercha, Anastasiia; Куліш, Ганна Петрівна
Метою роботи виявлення особливостей управління фінансовою діяльністю підприємства та розробка напрямів вдосконалення управління фінансуванням підприємств на основі узагальнення теоретичних та практичних аспектів досліджуваної проблематики, враховуючи умови воєнного стану. В ході роботи вирішено такі завдання: проаналізовано вплив фінансової діяльності на фінансову стабільність та рентабельність підприємства; Проаналізована ефективність системи управління фінансовою діяльністю на підприємстві НЕК “УКРЕНЕРГО”; розроблено висновки та пропозиції щодо удосконалення управління фінансовою діяльністю підприємств в умовах воєнного стану. The purpose of the study is to identify the peculiarities of managing the financial activities of an enterprise and to develop directions for improving the management of enterprise financing based on a generalization of theoretical and practical aspects of the studied issues, taking into account the conditions of martial law. In the course of the work, the following tasks were solved: the impact of financial activities on the financial stability and profitability of the enterprise was analyzed; the effectiveness of the financial management system at the enterprise of NPC "Ukrenergo" was analyzed; conclusions and proposals for improving the management of financial activities of enterprises under martial law were developed.
Item
Особливості обліку інфраструктурних активів у державних установах
(Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного, 2023) Бондар, Микола Іванович; Bondar, Mykola; Бондарь, Николай Иванович; Цятковська, Олена Віталіївна; Tsiatkovska, Olena; Цятковськая, Елена Витальевна
Інфраструктурні активи є вкрай важливими для забезпечення соціального ефекту. Основними користувачами інфраструктурних активів є громадяни, саме тому питання ефективної системи бухгалтерського обліку інфраструктурних активів потребує детального дослідження та узагальнення. Крім того, питання щодо обліку, оцінки, визнання та вибуття інфраструктурних активів є вкрай важливими в період конфлікту та військової агресії російської федерації на території України. Метою даної статті є дослідження інфраструктурних активів, особливостей бухгалтерського обліку та визнання їх, як окремого об’єкту. Систематизовано комплексний підхід до формування інформації про відповідні активи у бухгалтерському обліку, який передбачає виокремлення окремого субрахунку для обліку інфраструктурних активів, а також обґрунтування особливостей ведення бухгалтерського обліку інфраструктурних активів залежно від способу надходження, що забезпечить сформувати актуальну та ефективну систему бухгалтерського обліку щодо інфраструктурних активів. Objects of non-financial assets are an important element in the implementation of effective financial and economic activity. On the basis of their use and application, the necessary social effect is achieved for the sake of which public sector institutions function as business entities. But in the structure of non-financial assets, it is advisable to single out the infrastructure assets, which are extremely important for ensuring the social effect. The main users of infrastructure assets are citizens, that is why the issue of an effective accounting system of infrastructure assets requires detailed research and generalization. In addition, issues related to accounting, evaluation, recognition and disposal of infrastructure assets are extremely important in the period of conflict and military aggression of the Russian Federation on the territory of Ukraine. The purpose of this article is to study the essence of non-financial assets, namely infrastructure assets, the peculiarities of accounting and their recognition as a separate object. In addition, to systematize a comprehensive approach to the formation of information about relevant assets in accounting, which involves setting aside a separate sub-account for accounting for infrastructure assets, as well as to systematize the features of accounting for infrastructure assets depending on the method of receipt, which will ensure the formation of an up-to-date and effective accounting system for assets infrastructure. It is proposed to make changes to NP(S)BODS 121 "Fixed Assets" for the purpose of identification and their reliable assessment and to add information about infrastructure assets as one of the components of fixed assets in a separate section, and when determining the classification of fixed assets by groups, it is advisable to add a group of assets "Assets infrastructure". As a result of the study, the need to make changes to the Chart of Accounts in order to identify and separate infrastructure assets among the objects of fixed assets is substantiated.
Item
Дохідний підхід до оцінки вартості бізнесу та його практичне застосування
(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-12-18) Богач, Марина Віталіївна; Bohach, Maryna; Стащук, Дмитро Михайлович
Кваліфікаційна робота присв'ячена питанню дослідження дохідного підходу до оцінки вартості бізнесу. В КМР було розглянуто методологічні особливості застосування методів в межах даного підходу, досліджено питання відмінностей розрахунку ставки дисконтування в розвинутих країнах та країнах, що розвиваються. В роботі було застосовано три основні методи оцінки вартості бізнесу на прикладі української компанії, проаналізовано чинники, що мають вплив на результат та надано практичні рекомендації щодо підвищення вартості компанії. The thesis is devoted to the study of the income approach to business valuation. The thesis discusses the methodological features of applying methods within this approach and examines the differences in calculating the discount rate for developed and developing countries. The paper applies three main methods of business valuation on the example of a Ukrainian company, analyzes the factors that influence the result and provides practical recommendations for increasing the value of the company.
Item
Облік нефінансових активів державних установ в умовах воєнного стану
(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Бондар, Микола Іванович; Bondar, Mykola; Бондарь, Николай Иванович; Цятковська, Олена Віталіївна; Tsiatkovska, Olena; Цятковская, Елена Витальевна
Облік нефінансових активів державних установ в умовах військового стану є важливою частиною фінансового та економічного управління країною під час військового стану. Нефінансові активи займають одну з ключових складових у структурі активів державних установ, крім того нефінансові активи є досить різноманітними за своєю суттю та структурою. Метою даної статті є дослідження особливостей бухгалтерського обліку процесу надходження та вибуття нефінансових активів в умовах військового стану, а також формування теоретичних та методичних рекомендацій щодо удосконалення обліку нефінансових активів. Узагальнити інформацію щодо сутності поняття трансферти в державних установах, а також їх особливості отримання у період воєнного стану відповідно до НП(С)БОДС та МСБОДС. А також систематизувати особливості бухгалтерського обліку процесу надходження майна у результаті відчуження, що забезпечить сформувати актуальну та ефективну інформацію щодо нефінансових активів, які отримано у результаті відчуження. Досліджено особливості бухгалтерського обліку процесу надходження та вибуття нефінансових активів в умовах військового стану, а також сформовано теоретичні та методичні рекомендації щодо удосконалення обліку нефінансових активів, зокрема за результатами аналізу нормативно-правових документів та особливостей функціонування державних установ запропоновано доповнити п.1.2 НП(С)БОДС 124 «Доходи» такими елементами доходів, як безоплатно отримані товари, роботи і послуги, безоплатна допомога та надходження від відчуження активів. На основі аналізу основних положень НП(С)БОДС 135 «Витрати», який визначає основні методологічні засади обліку та відображення у звітності інформації про витрати сформовано рекомендації щодо необхідності уточнення елементів витрат за необмінними операціями. Державні установи зазнали та зазнають найбільших збитків та витрат від військової агресії на території України, тому витрати від цих дій необхідно вивести в окремий елемент і саме тому запропоновано доповнити чинний План рахунків субрахунком бухгалтерського обліку 8512 (8522) «Витрати від надзвичайних подій», що дозволить мати актуальну та згруповану інформацію про всі витрати, які понесли установи державного сектору від надзвичайних подій. Accounting for non-financial assets of state institutions under martial law is an important part of the financial and economic management of the country during martial law. Non-financial assets are one of the key components in the structure of assets of state institutions, in addition, non-financial assets are quite diverse in nature and structure. The purpose of this article is to study the accounting features of the process of receipt and disposal of non-financial assets under martial law, as well as the formation of theoretical and methodological recommendations for improving the accounting of non-financial assets. Summarize information on the essence of the concept of transfers in state institutions, as well as the peculiarities of their receipt during martial law in accordance with the NP(C)BODS and MSBODS. And also to systematize the accounting features of the process of receipt of property as a result of alienation, which will ensure the formation of relevant and effective information on non-financial assets obtained as a result of alienation. The peculiarities of the accounting of the process of receipt and disposal of non-financial assets in the conditions of martial law were studied, as well as theoretical and methodical recommendations were formed for the improvement of the accounting of non-financial assets, in particular, based on the results of the analysis of regulatory documents and the peculiarities of the functioning of state institutions, it was proposed to supplement clause 1.2 of the NP(C) BODS 124 "Income" by such elements of income as goods, works and services received free of charge, free assistance and proceeds from the alienation of assets. Based on the analysis of the main provisions of NP(S)BODS 135 "Costs", which defines the main methodological principles of accounting and display of information on costs in reporting, recommendations were made regarding the need to clarify the elements of costs for non-exchange transactions. State institutions have suffered and are suffering the greatest losses and costs from military aggression on the territory of Ukraine, therefore the costs from these actions must be allocated to a separate element, and that is why it is proposed to supplement the current Chart of Accounts with accounting sub-account 8512 (8522) "Costs from extraordinary events", which will allow have up-to-date and grouped information on all costs incurred by public sector institutions from emergency events.