Випуск № 27
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 27 by Author "Ishchuk, Yaroslava"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Using statistical methods to analyze education(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Horna, Мaryna; Горна, Марина Олексіївна; Горная, Марина Алексеевна; Ishchuk, Yaroslava; Іщук, Ярослава Володимирівна; Ищук, Ярослава ВладимировнаMethods of statistical analysis, in particular sample surveys to monitor implementation of the Ukrainian education, are analyzed in the article. The topical issues that need to be addressed in evaluating secondary education reforms are outlined: the attitude of teachers belonging to all age categories to the reform of the Ukrainian education, the accessibility and effectiveness of professional development courses, the readiness to develop new educational programs, and the material equipment of classrooms depending on the type of area (urban or rural). The aim of the article is to obtain relevant statistical data on education and sup up the experience of monitoring studies in education using a combination of statistical methods. The article is based on general scientific methods: analysis and synthesis, comparisons, analysis of contingency tables, graphical method, etc. The correlation between the teacher’s age and his/her attitude to reform, the teacher’s training and retraining and his/her ability and desire to master new teaching methods, material support of the educational process and the type of area was analyzed. The hypotheses about the correlation of variables and the agreement of the respondents’ opinions were tested. The practice of implementing monitoring studies to meet the demands of administrations in analytical information on education is discussed. It is emphasized that more effective statistical and information technologies, forms and methods of statistical observations, including special and sample surveys, need to be used in statistical studies as an alternative to the traditional reporting. The need for elaborating methodological and organizational issues in plans of particular surveys with consideration to information support and advanced Internet, information & communication and digital technologies is highlighted. The end result of the study is to obtain statistically reliable data for analysis which results will enable to formulate conclusions and recommendations for actors of the educational process. The produced information can be useful for education authorities as the basis for taking administrative decisions. У статті проаналізовано можливості використання методів статистичного аналізу, зокрема вибіркових опитувань, для моніторингу розвитку української освіти. Окреслено актуальні питання, на які необхідно звернути увагу в оцінці реформ середньої освіти: ставлення вчителів усіх вікових категорій до реформування української освіти, доступність та ефективність курсів підвищення кваліфікації, готовність до розробки нових освітніх програм, матеріальне оснащення навчальних кабінетів залежно від типу місцевості (міська чи сільська). Метою статті є отримання відповідних статистичних даних про освіту та узагальнення досвіду моніторингових досліджень в освіті з використанням комбінації статистичних методів. Стаття базується на загальнонаукових методах: аналізі та синтезі, порівняннях, аналізі таблиць контингентності, графічному методі тощо. Досліджено співвідношення віку вчителя та його ставлення до реформування, підготовки та перепідготовки вчителя та його здібностей. Проаналізовано бажання оволодіти новими методами навчання, матеріальне забезпечення навчального процесу за напрямами навчання. Було перевірено гіпотези про кореляцію змінних та збіг думок респондентів. Обговорюється практика впровадження моніторингових досліджень для задоволення потреб органів управління в аналітичній інформації про освіту. Наголошується на необхідності використання спеціальних та вибіркових досліджень, як альтернативи традиційній звітності. Також обґрунтовано необхідність розроблення планів досліджень з урахуванням інформаційного забезпечення та можливостей мережі Інтернет, інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій. Кінцевим результатом дослідження є отримання статистично достовірних даних для аналізу, результати якого дозволять сформулювати висновки та рекомендації для суб’єктів освітнього процесу. Отримана інформація може бути корисною органам управління освітою як основа для прийняття управлінських рішень.