Випуск № 50
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 50 by Author "Mysyliuk, Vlada"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Теоретико-методичні засади формування внутрішнього ринку інновацій як детермінанта розвитку корпоративного підприємництва(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Мисилюк, Влада Сергіївна; Mysyliuk, VladaУ статті розглянуто методичні засади формування внутрішнього ринку інновацій у бізнес-організаціях та його роль у розвитку корпоративного підприємництва. Доведено, що передумовою формування внутрішнього ринку інновацій є створення внутрішньої ринкової економіки, що передбачає розроблення дизайну підрозділів бізнес-організації (розукрупнення бізнес-організації та формування центрів фінансової відповідальності); розширення автономії підрозділів бізнес-організації та покладення фінансової відповідальності на їхнє керівництво; розбудова організаційної структури на засадах концепції економічного управління та привнесення принципів ринкового контролю. Описано складові внутрішнього ринку інновацій (суб’єкти та об’єкти), механізм його функціонування (процес взаємодії суб’єктів), а також результати створення внутрішнього ринку інновацій. Запропоновано авторське визначення поняття «внутрішній ринок інновацій» та обґрунтовано його роль у розвитку корпоративного підприємництва. The article is devoted to the methodological foundations for the formation of the internal market of innovations in business organizations and its role in the development of corporate entrepreneurship. It is proved that the creation of the internal market economy is the prerequisite for the formation of the internal market of innovations. The creation of the internal market economy includes: the development of the design of business organization units (business organization scaling up and the formation of centres of financial responsibility); the expansion of the autonomy of business organization units and laying of financial responsibility for their management; the development of organizational structure on the basis of the concept of economic management and introduction of principles of market control. The components of the internal market of innovations were clarified. Subjects of the internal market of innovations are as follows: the parent business organization with the necessary resources (technological, human, material, financial, information, etc.), authors of innovative ideas (inventors), the pool of corporate entrepreneurs and their teams, internal investors (internal business customers/sponsors). Innovative ideas, developments, business projects, ideas on the development of new business initiatives and other results of employees’ creative intellectual activity of the parent business organization were defined as objects of the internal market of innovations. The mechanism of functioning of the internal market of innovations (process of interaction of its subjects), as well as the results of creation of the internal market of innovations are described. The author’s definition of the concept of an “internal market of innovations” is proposed. The role of the internal market of innovations for the development of corporate entrepreneurship is justified.