Випуск № 48
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 48 by Author "Shulha, Oleksandr"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Розвиток бізнес-моделей цифрового підприємництва(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Шульга, Олександр Михайлович; Shulha, Oleksandr; Шульга, Александр МихайловичВ статті узагальнено основні види бізнес-моделей у підприємницькому інтернет-середовищі. Досліджено їх особливості та виокремлено основні переваги і недоліки. Обґрунтовано, що застосування існуючих бізнес-моделей спонукає до подальших пошуків нових ефективних засобів і технологічних зрушень. Узагальнено поширені бізнес моделі сучасного цифрового підприємництва з перевагами та недоліками. Сформовано пропозиції щодо подальшого ефективного розвитку цифрового підприємництва. The purpose of this publication is to summarize the theoretical aspects of the formation of business models in digital entrepreneurship, identi-fy their advantages and disadvantages, as well as the formation of proposals for further effective development of digital entrepreneurship. Digital entrepreneurship in Ukraine is developing rapidly, despite the crisis in Ukraine's economy. According to eMarketer, the growth rate of the global e-business market is 15 %, and in Ukraine - 20 %. In Ukraine, this is one of the fastest growing sectors of the economy. However, it is very difficult to analyze the market in Ukraine, which is due to the following: there are no official data summarized by the State Statistics Service in the field of e-commerce; a significant number of stores and businesses operating in this area does not allow to analyze the volume of e-commerce. The study of the digital entrepreneurship market in Ukraine used data from individual market participants, as well as individual data provided by independent companies that monitor the state of markets, including e-commerce; ratings and annotations of profile companies such as eMarketer Reporter Linker, TNS, TWENGA, etc .; statistical data of the Ministry of Finance, the NBU, the State Statistics Service; publications, monographs, etc. The development of business models on the Internet is closely linked to the dynamics of scientific and technological progress. As for our country, such factors as the progress of information technology, expanding the range, introducing innovations, growing the audience of potential and regular customers - all this creates new opportunities for the development of this industry in Ukraine. However, undoubtedly, this development is impossible without changes at the state level, especially in the legal and eco-nomic spheres. Developing a clear course with a focus on Ukrainian reality will help achieve new high performance indicators of business models of Internet entrepreneurship. В статье обобщены основные виды бизнес-моделей в предпринимательской интернет-среде. Исследованы их особенности и выделены основные преимущества и недостатки. Обосновано, что применение существующих бизнес-моделей побуждает к дальнейшим поискам новых эффективных средств и технологических сдвигов. Обзор распространены бизнес модели современного цифрового предпринимательства с преимуществами и недостатками. Сформированы предложения по дальнейшему эффективному развитию цифрового предпринимательства.