Browsing by Author "Banit, Yurii"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Використання цифрових навчальних наративів для формування адаптивної компетентності студентів – майбутніх економістів(Інститут інформаційних технологій і засобів навчання, 2018) Ковальчук, Галина Олександрівна; Kovalchuk, Halyna; Ковальчук, Галина Александровна; Баніт, Юрій Станіславович; Banit, Yurii; Банит, Юрий СтаниславовичСтаття висвітлює матеріали тематичного дослідження можливостей електронних сервісів для реалізації наративного підходу в професійній підготовці студентів – майбутніх економістів, формування їх адаптивної компетентності, розвитку навичок саморегуляції та самоуправління у процесі навчання. Показано структуру адаптивної компетентності студентів – майбутніх фахівців і її зміст. Схарактеризовано відмінні ознаки навчального наративу й технологію моделювання цифрових навчально-професійних історій в коміксах, які реалізують творчу активність учасників навчального процесу в контексті їх професійного становлення. На прикладі завдань із соціально-економічних дисциплін продемонстровано використання дидактичного методу «Історія в картинках», представлено узагальнення самоаналізу студентів за результатами їх навчання на засадах наративного підходу. The article covers the materials of the thematic study of the possibilities of electronic services for the implementation of the narrative approach in the professional training of students - future economists, the formation of their adaptive competence, the development of self-regulation skills and self-management in the learning process. The possibilities of electronic services for the formation of adaptive competence of future specialists are shown. Different features of the educational narrative are described. There have been presented the examples of simulation of digital educational professional stories in comics which realize a combination of academic activity and creative activity of participants of the educational process for their professional development. The example of tasks for independent work of students on socio-economic disciplines demonstrated the use of the didactic method "History in Pictures" a generalization of self-examination of students on the results of their narrative training. Статья освещает материалы тематического исследования возможностей электронных сервисов для реализации нарративного подхода в профессиональной подготовке студентов – будущих экономистов, формирования их адаптивной компетентности, развития навыков саморегуляции и самоуправления в процессе обучения. Показаны возможности электронных сервисов для формирования адаптивной компетентности будущих специалистов, раскрыты ее содержание и структура. Охарактеризованы отличительные признаки учебного нарратива. Приведены примеры моделирования цифровых учебно-профессиональных историй в комиксах, которые реализуют сочетание академической активности и творческой деятельности участников обучения в контексте их профессионального становления. На примере задач для самостоятельной работы студентов по социально-экономическим дисциплинам продемонстрировано использование дидактического метода «История в картинках», представлено обобщение самоанализа студентов по результатам их контекстно-нарративного обучения.Item Навчання недискримінації та рівності у процесі фахової підготовки майбутніх економістів(Київський національний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-02-14) Баніт, Юрій Станіславович; Banit, Yurii; Банит, Юрий СтаниславовичItem Педагогіка підприємництва: нова роль викладача у формуванні підприємницької компетентності студентів(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019-05) Ковальчук, Галина Олександрівна; Kovalchuk, Galyna; Ковальчук, Галина Александровна; Баніт, Юрій; Banit, YuriiItem Роль викладача у становленні глобальної підприємливості студентів(Інститут педагогіки НАПН України, 2019) Ковальчук, Галина Олександрівна; Kovalchuk, Halyna; Ковальчук, Галина Александровна; Баніт, Юрій; Banit, YuriiУ статті проведено теоретико-методологічний аналіз і надано результати дослідження економіко-дидактичних складових формування підприємницької компетентності студентів – майбутніх економістів. Запропоновано рівні реалізації академічної підприємливості у процесі фахового навчання, що створюють основи для поетапного формування глобальної компетентності ('global skills') майбутнього економіста. Висвітлено основи поняття глобального підприємництва, що є складовою результатів фахового навчання. Виділено основні аспекти у структурі глобального підприємництва. Наголошено на значимості ролі зацікавленого і мотивованого викладача для розвитку економічної творчості та підприємницької ініціативи студентів у їх професійній підготовці як майбутніх фахівців для сучасної економіки та бізнесу. The article presents the theoretical and methodological analysis and presents the results of the study of economic and didactic components of the formation of entrepreneurial competence of students - future economists. The task of bringing vocational education and training in higher education and business education to economic practice is analyzed, which is being implemented in many areas, in particular: formation of students' economic competence in the learning process, development of the ability and necessary skills for professional adaptation and self-realization of the graduate in the labor market; studying the basics and technologies of business activity in general; organization of own business in the field of small business (self-employment); inclusion of individual topics and modules in entrepreneurship in different economic disciplines; organization of vocational trainings and projects, etc. It is emphasized that only in the process of education and vocational training students can develop the skills of different ways of thinking and analyzing different perspectives on the situation of the global context from the perspective of economic prospects for society and entrepreneurial opportunities (entrepreneurial opportunity). This actualizes the problems of fostering entrepreneurial competence, creativity and initiative of young people. by means of a combination of formal and non-formal learning, crosscultural projects, volunteering and more. The levels of realization of academic entrepreneurship in the process of professional education are offered, which create the basis for the gradual formation of the global competence of the future economist with the components of global entrepreneurship. The basics of the concept of global entrepreneurship as a component of 'global skills', which is a necessary component of the results of professional training, are highlighted. The main aspects of the structure of global entrepreneurship, its purpose and objectives are highlighted. The importance of the role of an interested and motivated teacher for the development of economic creativity and entrepreneurial initiative of students in their professional training as future specialists for the modern economy and business is emphasized.