Browsing by Author "Bondarchuk, Larysa"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Intercultural component in teaching foreign students in Ukraine(Atlantis Press, 2020-03) Bondarchuk, Larysa; Бондарчук, Лариса Михайлівна; Бондарчук, Лариса Михайловна; Podgurska, Tamara; Подгурська, Тамара Анатоліївна; Подгурская, Тамара Анатольевна; Kovtunets, OksanaThe main directions of adaptation of foreign students to study in Ukraine are analyzed, and the modern format of humanization of education of foreign students in economic universities is considered on the example of Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman. Our experience shows that the study of foreign students at the Economic University is based on a typical scheme that is typical of all non-humanitarian institutions in Ukraine. The research work and cross-cultural component in the study of Ukrainian as a foreign language play an important role in the adaptation and training of economics students. The article analyzes the linguistic component of the professional education of foreign students in the course “Ukrainian as a foreign language.” Identified problems, perspectives and given practical advice to improve the work with foreign students in an economic institution in the initial stage of language acquisition. The differentiated approach in the system of assessing the knowledge of CIS students is analyzed separately.Item Linguistic and Communicative Aspect of Business Education in A Modern Economic University(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021-04) Bondarchuk, Larysa; Бондарчук, Лариса Михайлівна; Бондарчук, Лариса Михайловна; Boiko, Nataliia; Бойко, Наталія Олександрівна; Бойко, Наталия Александровна; Podgurska, Tamara; Подгурська, Тамара Анатоліївна; Подгурская, Тамара Анатольевна; Tovstenko, Viktoriya; Товстенко, Вікторія Ростиславівна; Товстенко, Виктория Ростиславовна; Kryvych, Nina; Кривич, Ніна Федотівна; Кривич, Нина ФедотовнаThe paper considers specific language and communication projects conducted at the Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman, which promote the humanization of business education, provide practical implementation of knowledge and skills of students of an economic university, increase professional, linguistic and cultural competencies of future professionals. Moreover, humanitarian projects are based on the interdisciplinary and cross-cultural foundations, that enriches the process of studying business disciplines, promotes intercultural ties, forms patriotic, civilizational and universal values.Item Terminologia Ekonomiczna w Ramach Kursu «Język Polski Jako Obcy» na Uniwersytecie Ekonomicznym(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-04-27) Bondarchuk, Larysa; Бондарчук, Лариса Михайлівна; Бондарчук, Лариса МихайловнаThe article analyzes the main methods of studying economic terminology in the course «Polish as a Foreign Language» at the University of Economics. Recommendations on exercises and tasks that are practically tested during the study of this discipline at the Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman and an important role in mastering the professional terminology of economic specialties are presented. У статті проаналізовано основні методи вивчення економічної термінології в рамках курсу «Польська мова як іноземна» в економічному університеті. Подано рекомендації щодо вправ та завдань, які практично апробовані під час вивчення цієї дисципліни в Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана та відіграють важливу роль в опануванні фахової термінології економічних спеціальностей.Item Агентиви у сфері електронної комерції(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020-05) Бондарчук, Лариса Михайлівна; Bondarchuk, Larysa; Бондарчук, Лариса Михайловна; Подгурська, Тамара Анатоліївна; Podgurska, Tamara; Подгурская, Тамара АнатольевнаУ статті розглянуто українські агентиви, назви діячів на позначення осіб за родом діяльності, фахом, заняттям. Всі агентиви у сфері електронної комерції можна умовно поділити на дві групи. Найбільшу групу назв становлять назви на позначення учасників акту купівлі продажу у сфері електронної комерції. Доведено, що окремо виникає група назв, які стосуються позначень комп’ютерних діячів, користувачів, які є допоміжними елементами у проведенні торгівельних процесів у цифрових економічних відносинах. The article discusses Ukrainian names of agents, names of persons by occupation, profession. All agents in e-commerce can be roughly divided into two groups. The largest group of names is made up of names to designate participants in the act of purchase and sale in the field of electronic commerce. It has been proved that a group of names arises separately that relate to the designations of computer figures, users, which are auxiliary elements in conducting trade processes in digital economic relations. В статье рассмотрены украинские агентивы, названия лиц по роду деятельности, профессии, занятия. Все агентивы в сфере электронной коммерции можно условно разделить на две группы. Наибольшую группу названий составляют названия для обозначения участников акта купли-продажи в сфере электронной коммерции. Доказано, что отдельно возникает группа названий, которые касаются обозначений компьютерных деятелей, пользователей, которые являются вспомогательными элементами в проведении торговых процессов в цифровых экономических отношениях.Item Актуальні процеси в сучасній українській економічній терміносистемі(Інститут української мови НАН України, 2021) Товстенко, Вікторія Ростиславівна; Tovstenko, Viktoriia; Товстенко, Виктория Ростиславовна; Бондарчук, Лариса Михайлівна; Bondarchuk, Larysa; Бондарчук, Лариса Михайловна; Подгурська, Тамара Анатоліївна; Podhurska, Tamara; Подгурская, Тамара АнатольевнаУ статті досліджено одну з найактуальніших і найскладніших проблем українського мовознавства ХХІ століття – формування економічної термінології на національній основі. Стандартизація економічної термінології, визначення її ролі у формуванні лінгвістичної та професійної компетентності фахівців у будь-якій галузі знань є головною проблемою на сьогодні. Проаналізовано типи лексичного запозичення, досліджено загальні риси, що визначають суть будь-якого терміна; зосереджено увагу на термінах-стандартах. Наголошено, що важливим аспектом класифікації термінологічних одиниць економічної сфери є їхні словотвірні особливості. The article examines one of the most pressing and complex problems of Ukrainian linguistics of the XXI century – the formation of economic terminology on a national basis. The terminological vocabulary is an indicator of the level of development of scientific language in society and, therefore, of science in general. Terminological vocabulary is the kind of barometer that determines the level of vocational education, as rich and extensive terminology is one of the important indicators of the level of vocational education in the country. Standardization of economic terminology, defining its role in the formation of linguistic and professional competence of specialists in any field of knowledge is the main problem today. The purpose of this article is to try to find out the types of lexical interference, to explore the common features that define the essence of any term; to analyze terms with complete structural coincidence and terms with partial replacement of components, designed by word-forming means of the recipient language; make terms-standards, terms-samples, normalize the terminology; identify linguistic and linguistic reasons for borrowing. The dialectical method is used, empirical, empirical-theoretical and theoretical methods. The article analyzes the history of Ukrainian economic terminology since the times of Kievan Rus, explains general and specific features of terminological nomination of economic concepts, investigates the problem of mastering and transmitting foreign language elements, identifies types of lexical interference, gives common features that define the essence of any terminology units of special, limited functioning; terms with complete structural coincidence and terms with partial replacement of components, designed by word-forming means of the recipient language are analyzed; Linguistic and linguistic reasons for borrowing have been identified. The general and specific features of terminological nomination of economic concepts have been found out, which will facilitate the unification, standardization and codification of this terminology; the problem of assimilation and transfer of foreign language elements is investigated. Conclusion. Standardization of terminological systems at national and international levels is necessary and relevant, since it aims at the choice of the terminological standard and its approval as a mandatory option. It is emphasized that an important aspect of the classification of terminological units of the economic sphere is their word-forming features.Item Мемологія як креативний інструмент отримання знань та вдосконалення професійної свідомості здобувачів вищої освіти(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Бондарчук, Лариса Михайлівна; Bondarchuk, Larysa; Бондарчук, Лариса Михайловна; Подгурська, Тамара Анатоліївна; Podhurska, Tamara; Подгурская, Тамара АнатольевнаItem Мовні освітні технології у вимірі мультикультуралізму(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Бондарчук, Лариса Михайлівна; Bondarchuk, Larysa; Бондарчук, Лариса Михайловна; Кумейко, Тетяна Анатоліївна; Kumeiko, Tetiana; Кумейко, Татьяна Анатольевна; Лазаренко, Олеся Миколаївна; Lazarenko, Olesia; Лазаренко, Олеся Николаевна; Подгурська, Тамара Анатоліївна; Podhurska, Tamara; Подгурская, Тамара Анатольевна; Сирко, Ірина; Syrko, Iryna; Случайна, Лариса Олександрівна; Sluchaina, Larysa; Случайная, Лариса Александровна; Козловська, Лариса СтепанівнаПредставлена монографія актуалізує проблему формування полікультурної мовної особистості в інноваційному університеті. Праця унаочнює багаторічний дослідницький та викладацький досвід авторок, охоплює різні аспекти рідномовного навчання та викладання мови як іноземної, представляє сучасний погляд на можливості використання лінгводидактичних інструментів в мовно-професійному просторі непрофільних закладів вищої освіти. Ця книга буде корисною всім, хто прагне виховати толерантну мовну особистість, здатну до мультикультурної комунікації, готову вдосконалювати мовні навички для уникнення можливих міжкультурних конфліктів.