Browsing by Author "Djakons, Deniss"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Intellectual challenges to economic globalism(ISMA, 2020) Lukianenko, Dmitro; Лук’яненко, Дмитро Григорович; Antoniuk, Larysa; Антонюк, Лариса Леонтіївна; Bilozubenko, Vladimir; Chuzhykov, Viktor; Чужиков, Віктор Іванович; Chuzhykov, Andrii; Чужиков, Андрій Вікторович; Djakons, Deniss; Djakona, Antonina; Drobotiuk, Olga; Дроботюк, Ольга Володимирівна; Fedirko, Oleksandr; Федірко, Олександр Анатолійович; Hrishnova, Olena; Грішнова, Олена Анетонівна; Kalenyuk, Iryna; Каленюк, Ірина Сергіївна; Khanin, Igor; Kholiavko, Nataliia; Kuklin, Oleg; Lukianenko, Olga; Лук’яненко, Ольга Дмитрівна; Miroshnychenko, Olga; Panchenko, Yevgen; Панченко, Євген Григорович; Polyakov, Maxim; Shevchenko, Gennady; Sidenko, Svitlana; Shnyrkov, Olexandr; Tsymbal, Liudmyla; Цимбал, Людмила Іванівна; Djakons, RomansThe monograph presents the results of many years of work of scientists from leading universities of Ukraine and Latvia. The research of the processes of intellectualization was carried out on the basis of fundamental provisions of economic science in the context of the latest trends in scientific, technological, economic and social progress. The phenomenon of intellectual capital, current issues of globalization of intellectual activity and its peculiarities in Europe and East Asia are covered. Particular attention is given to shaping the digital landscape of the knowledge economy. The monograph is offered for scholars, teachers, graduate students and students, as well as for anyone interested in the problems of becoming an intellectual economy of the 21st century.Item Соціально відповідальна діяльність будівельних компаній у міжнародних ланцюгах поставок(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Д’якон, Деніс; Djakons, Deniss; Асланзаде, Рустам; Aslanzade, RustamУ статті розкрито необхідність та основні напрями формування соціально відповідального бізнесу в такій сфері підприємницької діяльності, як управління ланцюгами поставок. Показано, що це комплексна та інтегрована діяльність з генерування всієї інформації про in- та out-поставки компанії в рамках загального ланцюга створення вартості, та доведено, що важливим аспектом сучасного цивілізованого бізнесу стає забезпечення управління поставками на основі концепції корпоративної соціальної відповідальності (далі – КСВ). Реалізація КСВ у сфері управління поставками являє собою надзвичайно важливий напрям не тільки створення позитивного іміджу компанії, а й слугує для підвищення її конкурентоспроможності на світовому та регіональних ринках товарів і послуг. У статті узагальнено досвід світових будівельних компаній з імплементації принципів та інструментів соціальної відповідальності в свої ланцюги поставок. Доведено, що сучасні компанії будують увесь ланцюг поставок на принципах соціальної відповідальності, ключовими з яких ідентифіковані відповідність стандартам безпеки людини й навколишнього середовища, етики, ділової поведінки та захисту прав людини. Розкриті механізми та виокремлено критерії відбору постачальників і субпідрядників. Систематизовано ключові аспекти побудови взаємовідносин зі стейкхолдерами – власним персоналом, постачальниками і субпідрядниками, галузевими асоціаціями. Виокремлено будівельні компанії – лідери та компанії-послідовники у формуванні трендів розвитку корпоративних політик соціальної відповідальності щодо ланцюгів поставок. Виявлено та охарактеризовано форми прояву соціально відповідальної діяльності міжнародних будівельних компаній у ланцюгах поставок. Ідентифіковано та охарактеризовано етапи побудови ланцюга поставок на засадах соціальної відповідальності для будівельних компаній. Показано, що у сучасних умовах вищим рівнем прояву соціальної відповідальності стає ситуація, коли компанія думає не тільки про внутрішню діяльність, а й вибудовує увесь ланцюг поставок на принципах соціальної відповідальності. Висуваючи вимоги до всіх своїх можливих контрагентів, компанія багаторазово розширює соціально відповідальний вплив на бізнес-середовище в глобальному масштабі. The article reveals the need and main directions for the formation of a socially responsible business in such an area of entrepreneurial activity as supply chain management. It is shown that this is a complex and integrated activity to generate all information about the in- and out-supply of a company within the general value chain, and it has been proven that an important aspect of modern civilized business is to ensure supply management based on the concept of corporate social responsibility (CSR), implementation of which in the field of supply management is an extremely important area of not only for the creation of a positive image of the company, but also for the increase of its competitiveness in global and regional markets for goods and services. The article summarizes the experience of global construction companies in implementation of the principles and tools of social responsibility in their supply chains. It has been proven that modern companies build the entire supply chain on the principles of social responsibility, among them, the key principles have been identified as compliance with standards of human and environmental safety, ethics, business conduct and protection of human rights. Mechanisms and criteria for selection of suppliers and subcontractors have been revealed. The key aspects of building relationships with stakeholders – own staff, suppliers and subcontractors, industry associations have been systematized. Construction companies – leaders and construction companies – followers in terms of the formation of trends in the development of corporate social responsibility policies for supply chains have been identified. The forms of indicators of socially responsible activity of international construction companies in supply chains have been revealed and characterized. The stages of building a supply chain on the basis of social responsibility for construction companies have been identified and characterized. It has been shown that: in modern conditions, a higher level of social responsibility is a situation where a company thinks not only about its internal activities, but also builds the entire supply chain on the principles of social responsibility by bringing forward requirements for all its potential counterparties, a company can expand its socially responsible influence on the business environment on a global scale.